Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1624 ggr
Persifone
11

Flockkänsla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej alla!

Som ni kanska läst så skaffade jag för två månader sedan en valp (hon är nu 6 månader). Så flocken består av tre keeshonds; valpen, en tik på snart tre år och tanten på 13 och ett halvt år.

När jag går på promenader så har jag alla tre lösa där det är lämpligt. Den äldre tiken både ser och hör väldigt dålig, inomhus sover hon mest men hon älskar att gå på promenader så än finns livsgnistan kvar :)

Sedan något år tillbaka har det tyvärr blivit så att hon lätt tappar bort mig på promenaderna, jag misstänker att hon börjar bli dement. Hon kan bara vända och gå tillbaka, ta andra vägar osv för att hon inte ser/kommer ihåg vilket håll jag gick. Så nu får jag hela tiden vara uppmärksam på att hon hänger med och jag klappar händerna för att kalla på henne (det hör hon bättre än när jag ropar).

Idag när vi var ute så står hon cirka tio-femton meter från mig och luktar på något, sedan vänder hon och springer tillbaka vägen vi kom ifrån. Jag börjar klappa händerna och röra mig mot hennes håll (ibland får jag springa ikapp henne, som tur är så är hon inte så snabb längre). Då kommer valpen och springer ikapp mig och jagar ifatt tanten (som nu kommit en bra bit ifrån oss). Valpen springer runt henne och vänder tillbaka och tanten hänger på. 

Jag har anat några gånger att valpen "hämtat" tanten men aldrig sett det såhär tydligt. Så valpen har tagit på sig rollen som flockens tant-vallare vilket är så grymt fascinerande!  

Skickar med en bild på valpen och en på hela flocken :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

hemul
2

Vad gulligt. Och bra! 🙂

Persifone
0

Väldigt praktiskt måste jag säga :D

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

flocken
1

Så hade jag med en av mina gamla dagishundar. Älskade Lindy var 12 år, Golden. Om vi var i skogen och hon hamnade på fel sida av ex en buske hittade hon inte tillbaka. Hela flocken hjälpte henne tillbaka. Framförallt en av de yngre. Hundarna vet Om någon behöver xtra hjälp

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Herveaux
1

❤️❤️❤️

// Harley

ifoundnemo
1

Hundar är fantastiska många gånger!:) Nu på nyår när vår cavalier blandis blev rädd för raketerna, så gick vår kees och la sig tätt intill vilket lugnande ner blandisen :) Keesen riktigt pustade ut som för att vissa att det verkligen var lugnt x) Var underbart att se!

Wellcraft
1

Hundar slutar aldrig att förvåna!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund