Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6762 ggr
Frida B
2017-01-02 19:27
0

Vilket foder?

Jag vet att hälften av alla här är lika trötta på vilket foder-trådarna som vilken-ras trådarna. Men nu blir jag lack..

Måste byta foder på Dobby. Han äter just nu Four Friends valpfoder men jag pallar varken med hans hästskitar, äggfisar eller dåliga andedräkt längre. Tänkte vänta tills jag ändå ska byta till vuxenfoder men pallar verkligen inte. 

Kraven jag har: Prisklass i samma, eller lägre, som four friends. Alltså runt 600kr för en 12kg. Ev upp till 700. 

Inte en massa bös och utfyllnad i som det är i exempelvis RC. 

Inte allt för hög proteinhalt som exempelvis Orijen.

Det behöver inte vara spannmålsfritt men det ska inte innehålla främst spannmål. 

Relativt lätttillgängligt… 

Funderade på standart men går ju tyvärr inte att få tag i någonstans. Sen har ju arken fått något nytt foder, nutrima, någon som vet något om det?

OBS är inte ute efter vad som funkar bra på allas hundar då det är så otroligt individuellt så det säger ändå ingenting… Utan helt enkelt en disskussion baserat på teori typ :p Tack!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Herveaux
2017-01-02 19:43
0

Om du vill testa Standardt - kan du tänka dig att beställa foder från tex Hemfoder?
Jag minns inte exakt vad frakten kostar, men jag betalar runt 1100kr för
 2 x 13kg Standardt Normal med leverans och kvittens.

Förstår dock om du inte vill vara beroende av att skicka in beställningar i tid och hoppas på att leverenasen kommer fram när den ska.
(För min del har det funkat bra under dom år jag beställt, en gång vart det trassel med leveransen, men är annars nöjd.)

// Harley

AnnaFagerell
2017-01-02 19:49
0

Har du kollat på Acana hundfoder? Spannmålsfritt med hög andel kött

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Frida B
2017-01-02 19:49
0

#1 standart finns väl inte i valpfoder?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2017-01-02 19:50
0

#2 lite för dyrt för min del tyvärr, och dobby testade det som yngre men funkade  inte på det.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Vinternos
2017-01-02 19:53
0

Nutrima låter ju intressant, kikade på det härom dagen. Det ligger ju visserligen lite högre prismässigt än vad du tänkt, men innehållsmässigt ser det ok ut för att vara torrfoder. Tänker främst på denna sorten då: https://www.arkenzoo.se/nutrima-health-skin-c157824#product_tabs_additional_tabbed

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

flocken
2017-01-02 19:54
1

Magnussons? De har olika typer och prisklasser. Jag använder meat and bisquit grainfree. Men även använt adult. Min hund funkar kanon på det.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fisherling
2017-01-02 19:55
0

Tinja går på hälften Vom og Hundemat och hälften Magnusson Grain Free. Benji får bara Magnusson Grain Free.

Båda hundar har bra, glansig päls (Benjis är väldigt bra för en kastrat), fina klor och trampdynor, de skiter en gång per dag och det är fast skit som inte luktar speciellt mycket.

Frida B
2017-01-02 19:57
0

#6 och #7 tvekar på magnussons då det står färskt kött.. 

#5 Jo det är väl nackdelen med det… Priset.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Paxxa
2017-01-02 19:57
0

Taste of the wild? Brit Care? Tråkigt att han inte funkar på Four friends, mina äter två olika varianter och bajsar typ som kaninskit, väldigt lite, lagom hårt och luktfritt.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Herveaux
2017-01-02 19:59
0

#3 Standardt skriver på sin hemsida under "Vanliga frågor" och som svar till frågan Vilken fodersort ska jag ha till min hund? :
_Det är helt upp till vilken individ du har. Vi har vissa riktlinjer för varje fodersort som en generalisering, men det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Läs om samtliga sorter vi har och fundera sedan ärligt om vad för typ din hund egentligen är och kan tänkas behöva.
**Alla våra sorter fungerar till alla åldrar, inklusive valpar.

**_Jag _tror_ att det är Standardt Extra som brukar rekommenderas till valp/unghund men du kan alltid kasta iväg ett mail till dom eller ringa.
Dom har varit trevliga (inte säljiga) när jag haft frågor.

// Harley

Vinternos
2017-01-02 20:06
2

#8 Titta gärna också på hur mycket foder per dag som skall ges istället för pris per kg. Ibland kan det skilja mycket beroende på mellan olika foder ;)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

lizton
2017-01-02 20:14
0

Simpsons Premium har bra pris på spannmålsfria foder. De har också valpfoder; 12 kg för 479 kr hos bitiba. Lägre pris på vuxenfodren. Simpsons foder har livsmedelskvalitet. Brittiska råvaror. 

Valpfodret heter Simpsons Premium Puppy Sensitive Salmon & Potato

Simpsons lammfoder (vuxenfoder) funkar bra på en av våra hundar. Det är lämpligt för känslig mage. 

Ett annat förslag: Magnussons Meat & Biscuit Junior har alla råvaror från Sverige. Om du har en storvuxen ras kan du ge Magnussons vuxenfoder. Adult är billigare än Grain-Free. Fodret finns i många nätbutiker, hos tillverkaren och på tex ICA, Coop och City Gross. Du kan skicka efter en gratis provpåse från hundmat.com

Jag skulle inte ge Standardt pga ris. Människor ska inte äta ris för ofta och särskilt inte barn. Valpar är känsliga som barn. Arsenik i ris ger bl a cancer. Hundar utvecklar cancer fortare än människor. De har snabbare celldelning än människor eftersom de har kortare liv.

Simpsons valpfoder ser ut så här: 

Ingredienser: 
Lax (minst 45% - benfri lax, torkad lax), potatis (minst 26%), solrosolja, betmassa, potatisprotein, torkade ägg, laxolja, laxbuljong, vitaminer, öljäst, mineraler, linfrön, mannanoligosackarider (MOS), fruktooligosackarider (FOS), yuccaextrakt, tranbär, nukleotider, glukosamin, MSM, kondroitin.
Analytiska beståndsdelar: Protein 30%, olja 16%, fibrer 2,5%, aska 8,5%, kalcium 1.24%, fosfor 0,79%, omega 6 4,59% och omega 3 1,44%.

Herveaux
2017-01-02 20:18
9

#12 Men dra inte igång din eviga anti-ris kampanj nu igen! 🥵

// Harley

tk1971
2017-01-02 20:24
0

Jag säger Brit Care. Bra innehåll till bra pris.

Estelle13
2017-01-02 20:55
0

Måste väl säga standardt jag med då det enligt mig är det enda torrfodret som jag kan tänka mig utfodra mina egna hundar med och även har gjort. Finns nog inget torrfoder vad jag har sett som har så bra balanser mellan vitaminer, kalcium, fosfor, fett, protein osv. Om jag får uttala mig så finns det nog inget foder som är sammansatt av så kunniga och erfarna människor som standardts foder är. Att välja bort fodret pga ris är enligt mig bara en petitess. Utan standardt och deras kunnighet hade jag fortfarande setat i skiten med en sjuk hund. Få ingredienser och många klåd/mag hundar mår toppen på deras foder. Inget av standardt foder är specifikt för valpar/unghundar/vuxna/seniorer. Men man brukar rekommendera standart normal till valpar och "normala" hundar dvs de hundar som inte lider av besvär eller som är väldigt hårt arbetande. Går att beställa fodret på både animail.se och hemfoder.se och få det hem till dörren.

JoannaLi
2017-01-02 20:57
0

Jag älskar Purizon. I klass med Acana typ, tycker jag, fast bättre 😇😊 Och billigare! Nu verkar de har slutat med "min" variant, Lax och Lamm, i storsäck men en massa andra varianter finns fortfarande.  (den gjorde verkligen UNDER för Arraks hud, päls och klåda). (Beställer man 2 storsäck hos Zooplus så kostar de runt 44 kr/kg = 12 kg för 528 kr.)

Ger just nu tillfälligt Magnussons Grain Free när vi är bortresta, eftersom att han var invand på den sen tidigare - och jag är inte helt äcklad av den. Visst skiter han mycket mer än vad han gör på Purizon eller rått, men det är inte alls överdrivet, och det är snällt och milt mot magen, och smakar tydligen extremt gott (enligt både labben och whipparna). :)

AnnaFagerell
2017-01-02 23:51
0

Acana är inte dyrare än priset du själv föreslog. Har du testat bozita?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

flocken
2017-01-03 05:12
0

#8 det var det jag fastnade för. Så naturliga ingredienser trots torrfoder. Min förra åt färskfoder och detta är nästan färskfoder men torrt. Uppblött är det en smet, luktar inget, bajset minimalt luktfritt. Men är på min kille ☺

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lord Vulcan
2017-01-03 10:32
0

Har kräsna hundar och det ända torrfoder dom äter är purina pro plan. Fick eukanuba innan, men då luktade avföringen skitunge, verkligen 🙄 Nu är magen och pälsen bra och dom äter upp alltid😄

Lord Vulcan
2017-01-03 10:38
0

#19 skit*

lizton
2017-01-03 10:43
2

#13  Alla synpunktet och råd  i tråden har getts MÅNGA gånger. Även dina egna råd om ett risfoder som du skriver i varje fodertråd. Sluta läs fodertrådar eller hoppa över mina inlägg. 

Du kanske kan göra en inställning  så att du inte ser mina inlägg. Läs anvisningarna el fråga huvudmoderatorn.

lizton
2017-01-03 11:05
0

#8 Nästan alla kvalitetstorrfoder har idag någon del färskt kött. Färskt kött har högre smältbarhet än torkat kött/köttmjöl dvs hundens kropp kan tillgodogöra sig det i högre utsträckning. Dessutom gör det fodret godare för hunden.

Om du själv vill göra en bedömning av hur mycket kött som finns i ett torrfoder -  kika först på mängden protein. Ett foder med låg halt protein kan aldrig vara köttrikt. Magnussons har medelhögt protein i sina foder.

Kika sen på övriga råvaror och bedöm om de kan innehålla mycket protein. Många dyra märkesfoder har hög andel vegetabiliskt protein och det ser man på vegetabiliska råvaror som heter något med protein eller gluten. det kan vara t ex majsprotein, sojaprotein, vegetabiliskt proteinextrakt …

Även betmassa och öljäst innehåller vegetabiliskt protein. 

Vassle/vasslepulver eller casein innehåller koncentrerat protein från mjölkprodukter (rester från osttillverkning). Förutom att höja den animaliska proteinhalten i ett foder kan det ge allergi eller öka risken för att hunden ska bli allergisk mot mjölkprodukter.

Man kan också mejla tillverkaren och fråga hur stor andel av proteinet som är animaliskt. En del svarar inte och då är den sannolikt låg. 

Magnussons har hög andel animaliskt protein i sina foder. För något år sen frågade jag om Meat & Biscuit Adult och fick svaret:

"Ursäkta du fått vänta på svar.

Andelen animaliskt protein i Meat & Biscuit är 72%.

Med vänlig hälsning

Ewa Ekfeldt

Magnusson Petfood AB
Håbolund  197 93 Bro

Tel 08-582 44200

Fax 08-582 44251

E-post: ewa.ekfeldt@hundmat.com

alltidnordin
2017-01-03 11:09
0

Standardt Mild funkar min kräsna och känsliga kille hur bra som helst på! 500kr för 13 kg, inte speciellt dyrt!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Herveaux
2017-01-03 11:35
3

#21 Jag ger inga "råd" i fodertrådar, jag skriver min åsikt om ett foder som jag har positiv erfarenhet av sen får TS bilda sig en egen uppfattning om fodret.

Lägg ner attityden, tack.

// Harley

[Nalle-]
2017-01-03 13:27
0

Jag gillar standardt, har testat rätt många olika foder till min matkräsna hund men detta har jag stannat kvar med. Magnusson gillar han också, men skiter mängder av det.

Estelle13
2017-01-03 13:58
4

#22 Man måste få kunna uttala sig om vilket foder man tycker om utan att du jämt ska hoppa in och bara skriva en massa negativitet. Fokusera på det positiva, på hur många hundar som faktiskt blivit hjälpta och mår bra på fodret. Alla foder har något som någon inte tycker är bra men det du drar upp är bara petitesser bara för att ha något att klaga på. Har du någon aning om hur många hundar som insjuknar på de foder du själv rekommenderar? Lägg lite fokus på att ta reda på det istället.

lizton
2017-01-03 15:48
2

#26 Att skriva några mindre positiva synpunkter om Standardt är som att svära i kyrkan när det gäller detta forum.

Sluta läsa och kommentera mina inlägg snälla du! (Du skulle ju göra det. Glömt?)

Herveaux
2017-01-03 16:01
2

#27 Inget foder fungerar för alla hundar, inte heller Standardt.
Andra medlemmar här har hundar som inte fungerat på det fodret.

Vad gäller innehåll som det ökända riset, så finns det stora variationer i kvalité, precis som med alla råvaror.
(Standardt tex. köper in sitt ris från leverantörer som uppfyller deras höga krav på både kvalité och kontroll.)

Sluta nu med att försöka provocera fram tjafs som du gör i mer eller mindre varenda fodertråd.

// Harley

Estelle13
2017-01-03 16:24
2

#27 Varför inte bara låta folk få ha sin åsikt om foder utan att du ständigt börjar kommentera hur dåligt fodret är. I princip alla foder du rekommenderar tycker jag är mindre bra, men har lärt mig vid det här laget att inte börja argumentera om det då det bara ballar ur. Tycker du borde göra samma sak. Som ovan skriver, lägg ner ditt provocerande.

lizton
2017-01-03 19:10
0

#29 och #28  Ursäkta att jag vågade svära i kyrkan.

Herveaux
2017-01-03 19:17
1

#30 Som jag skrev är det flera medlemmar som har hundar som inte fungerar på Standardt, så du kan hänga av dig offerkoftan igen.

// Harley

Herseruds
2017-01-03 20:04
0

Bytte från RC junior till Standardt original extra för två månader sen, till min kräsna, aktiva och lite tunna storpudeltik, nu 14 månader. Hon äter betydligt bättre och har fastare avföring (positivt) så känns bra. Jag har tur, den lokala veterinären säljer Standardt. Ett stort plus för mig är att det innehåller en stor del svenskt kött med tanke på antibiotikaanvändning och djurhållning.

Frida B
2017-01-03 21:23
3

Efter mycket funderingar blir det standart!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

lizton
2017-01-04 00:24
0

#32 Vilket kött är svenskt i Standardt? Riset kommer från Afrika eller Italien, lammköttmjöl  från Nya ZeeLand. Finns det någon råvara som är svensk?

Det enda torrfoder som har 100 % svenska råvaror är Magnussons.

[AnimeV4]
2017-01-04 03:04
1

Du har redan valt att pröva Standardt, men jag lägger ändå till Carrier grain free chicken eller Carrer grain free lamb! Det lär jag ge till kommande vovve🙂