Hur uttalas kuvasz?
Ja, som ämnesraden säger. Jag tror det är "kuvas" utan sche-ljud och med betoningen på första stavelsen, men säker är jag inte. Vill inte göra bort mig.☺️
Jag blev nyfiken och googlade och det lät precis som när vi skulle säga "kovass".
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag…ehm…säger "Kuvas", uttalar det som det stavas. 😞
I den här videon säger dom "Kuvasz" alldeles i början, iof på engelska, men jag säger väl typ en "försvenskad" variant av namnet.
https://www.youtube.com/watch?v=Qp_IYiSvP3c
Vill också veta hur det ska uttalas. 🤓
// Harley
Tack för hjälpen!
Har lyckats bli kompis med en och jag måste ju prata med matte också. 😉
Så stilig hund! Vi har stött på varandra ibland på promenader, inte så ofta, 5-6 ggr kanske. I början morrade han lågt åt mig om jag så mycket som tittade på honom. Gången innan den sista gick han stelbent fram till mig och nosade nådigt på mina brallor med utsräck hals. Sen häromdan såg jag dem en bit bort och ropade och hejade. Då blev han skitglad och satte fart mot mig med matte släpandes efter, började göra lekinviter och försöka hoppa upp och slicka mig med svansen vevande. Det såg så kul ut när den stora, strama hunden som alltid annars rört sig så värdigt betedde sig som en fjollig spanielvalp och studsade omkring med frambenen mot marken och ändan i vädret!
Blev ju glad också. Alltid kul när man får förtroende från en så reserverad hund. Ska bli roligt att se om han är lika glad nästa gång. I så fall ska jag busa tillbaka. Tordes inte riktigt det nu (rädd att ramla och bryta armen igen plus att jag var rädd att det skulle vara integritetskränkande för honom).😃
På ungerska:
Betoningen ligger (åtminstone i princip) alltid på första stavelsen.
"U" uttalas som i finska, tyska, spanska osv., alltså ungefär som o:et i "ko".
Om en vokal har accent (som i "hajó") är den lång (åtminstone i princip), annars kort.
"Sz" uttalas som s (Sje-ljudet stavas "s", alltså Budapest = Bodapäscht.)
Så #0 har rätt – med det u-uttal jag nämnde.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#4 Tack! Har jag lärt mg något nytt idag också. 👍
// Harley