Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 644 ggr
parsley
0

Äter sådant som den hittar ute

Valpen har hunnit bli 10 månader och den äter gärna sådant den hittar på marken när vi är ute och går. Det kan vara döda djur, kattskit, kex och bröd. Kex och bröd är det en pensionär som strör ut till fåglarna. De döda djuren brukar han faktiskt låta bli när jag säger till. Katternas ställen brukar jag försöka undvika, men jag har problem med framför allt brödet och kexen. Han är helt enkelt snabbare än mig och blixtsnabb på att hitta det.

Tacksam för tips på hur jag ska gå tillväga för att få honom att låta bli sådant han hittar ute. Jag är inte riktigt säker på hur jag ska träna det.

jenmjao
1

Jag tränade in "spott ut" hemma. Min tik ska släppa allt jag säger åt henne på det kommandot, oavsett vad det är.
Min hane drar jag istället undan, Har inte hunnit lägga energi på "spott ut" kommando, däremot har jag lagt mer på "appapp" eller "NEJ" så han låter bli. 
När jag lärde in spott ut kommando så tog jag godaste godiset (kyckling) vs kycklingben, sa spott ut, satte godis framför nosen och belönade när hon släppte, Dock måste man ha rätt sak och rätt belöning annars kommer hunden inte släppa. Är den också benaggressiv kommer det inte funka.

tulinia
1

Jag säger också spott ut, fungerar på nästan allt (bajs är fortfarande en skatt tydligen). 
Mitt spott ut tränades inte in med mening utan kom mer spontant. När han stoppade in saker i munnen som liten (snus, stenar, fimpar, papper, snören, benbitar och allt annat som finns utomhus) sa vi spott ut av ren reflex, när det inte åkte ut så grävde vi i munnen på honom tills det han hade där kom ut. Så tror att han lärde sig kommandot mest för att slippa obehaget av att ha mina fingrar i halsen. 
Låter tufft och elakt men när han var 10 veckor låg han på intensiven pga vätskebrist för att han hade fått i sig någonting som gjorde honom riktigt sjuk så jämfört med det var mina fingrar nog ganska lindriga. 

Men för att undvika att din hund springer fram till allt mums som finns på backen så träna. Träna träna träna.  Jag brukar träna stanna, kastar en godis, tränar fotgående förbi godisen. När han ger mig ögonkontakt och är superduktig så får han belöning.
Inkallning i hög fart förbi det som lockar är också bra träning ^^ 

Någonting som  också funkar för oss är att han be om lov innan han tar någonting. Det funkar ibland och ibland inte. Att hålla hunden fokuserad på andra saker under promenaden fungerar också ibland.
Men att ha en allätande hund är ett jobb. Man utvecklar hökögon efter ett tag och numera ser jag riskerna innan Felix gör det, då kan jag locka åt andra håll innan han märker att det ligger godsaker längre fram.

parsley
0

# 1 Han är inte benaggresiv och vaktar inte ben. Däremot kan han smita undan med dem, hålla koll på omgivningen och snabbt förflytta sig till ett annat ställe med benet. Jag ska jobba på spott ut och byteshandel.

#2 Jag har börjat träna inne med bröd och klicker. Brödbiten ligger på golvet så jag snabbt kan hindra honom att ta den genom att sätta foten på den. Struntar han i brödbiten och tar kontakt med mig så blir det klick och godis. Min plan är att börja inomhus och sedan fortsätta med att gå förbi brödbitar, som jag lagt dit, utomhus.

Misstänker att det där ätandet är lite av en överlevnadsinstinkt. Den hund som var duktig på att hitta egen mat hade också större chans att överleva.