Dragsele?
Tänkte bara höra om någon vet var man kan köpa en "billig" bra dragsele? Är fattig student och vill bara leka drag lite då och då, så det behöver inte vara något proffsigt såläge det är bekvämt och bra för hunden!
Lät Bobby dra min mountainboard lite när vi var ute i skogen häromdagen (utan mig på) och han tyckte det var skitkul, men vi har bara en vanlig sele och jag tänkte att det kanske inte är så bra att använda pga felbelastning? Brädan väger ca 4kg, och jag tänkte att han kan få dra den uppför backarna jag kör på, men om han verkligen tycker att det är roligt att hålla på med skulle jag vilja träna honom att dra mig på planmark i framtiden, om det är möjligt?
Han är en blandras på 20kg (schabrador/dalmatin-border collie/dansksvensk) och jag väger runt 60kg+brädans 4kg, vet ingenting om drag så har ingen aning om hur mycket de klarar av och vill ta det väldigt lugnt med honom eftersom vi redan gör en massa fysiska aktiviteter.
Har ingen aning om vad man ska använda eller hur man vet att selen har rätt passform, så jag skulle gärna vilja prova en i butik, bor utanför Varborg men är i Helsingborg tills den 4:e. Onlinebutik går också bra om du kan förklara hur man väljer rätt! Kan man använda koppel eller spårlina, eller måste det vara draglina?
Känns som om det här inlägget blev väldigt rörigt, håller på att somna… Men hoppas det går att läsa ändå!
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Sy en själv om du har starka nypor eller tillgång till en stark maskin (som de gamla raksömsmaskinerna). Banden kan du köpa på typ ÖB (sådana där man har till bilar) för kanske 40 kr?
Säg till om du vill ha om bilder hur nomeselen ska sitta.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Kan jag säga till och få bild på hur ett nomesele ska sitta? Tror jag har ett men hur jag än drar i det känns det fel? 🤐
#3 Belysningen räckte inte just nu. Gör ett nytt ryck i dagsljus.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Här har du lite om hur dragselar bör sitta:
http://www.dragråttan.se/empty_11.html
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#2 Har redan en massa tavlor och drömfångare att göra färdiga innan jag har råd att slösa kreativitetsenergi på något annat tyvärr🤐 Hade jag fortfarande varit arbetslös lät det roligt att göra själv, men just nu räcker energin inte till
Björkis-sele för min Arrak (25 kg) kostar 320 kr, iaf hyfsat billigt? :)
Vet du bara vilken storlek du ska ha på sele så brukar det gå att hitta en hel del begagnat i olika fb-grupper och på blocket. Då kostar det inte mycket.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#7 Det lät fortfarande väldigt kraftigt för min budget tyvärr =/ Hade hoppats det fanns något runt 200-lappen?
#8 Begagnat skulle jag mycket väl kunna tänka mig, men jag har ingen aning om hur de ska sitta och vill inte lägga pengar på något som eventuellt inte kommer passa och jag är så otroligt dålig på att hitta rätt storlek till honom. Han har fått en djup bröstkorg från den dasksvenska sidan, sen är den väldigt smal, så allting skaver på bogen och under armhålorna och når inte så långt bak på ryggen som det ska. Han ser ju proportionell ut, men så fort man försöker sätta på honom något förvandlas han till en struts 🤐
Tack för alla tips, de uppskattas verkligen! Har ni några råd över mina andra funderingar i TS?
Ang passformen av dragselar så finner jag denna videon väldigt informativ: https://m.youtube.com/watch?v=J1ymdXA0Vrg Som draglina rekommenderar jag mr-koppel som är både stötdämpande och kan fästas runtom din midja. Du behöver troligtvis ha händerna fria och dragpunkten blir relativt hög, dvs mindre belastning på höfterna. Personligen kör jag med lite olika linor, men just mr-koppel är väldigt bra som dessutom kan användas till mycket mer än bara drag. Prismässigt kan jag väl tycka att de är prisvärda, bådadera om du hittar en sele som sitter ergonomiskt och bra på din hund, har du sykunskaper kan man ju alltid rätta till och förbättra passformen ytterligare. Förresten finns det en hel del olika märken att välja mellan(dock ligger de på ungefär samma pris som Björkis eller mer, Björkis selen är en utav de billigare) beroende på din hunds kostruktion. Dragråttan, MR, Zero Dc- faster, Non-stop, Kennel, Neewa mm. Beställ helst inte på nätet när du ska köpa dragsele, lätt hänt att det blir fel storlek. Hoppas det hjälpte dig lite i alla fall.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Tillägg: Angående dragvikt är det inga som helst problem för en vältränad hund på 20kg att dra dig och bräda med rätt tillbehör. Tiken ligger ungefär på samma vikt och drar både mig och en tyngre mountainbike självmant, hjälper till i backar och sådant. Hon drar runt 0,6- 1 mil när vi cyklar. Tänk dock på temperaturen och glöm inte att stretcha hunden efteråt. Har du möjlighet att ta dig till TEBA i Höör? De har stort utbud på dragselar om jag inte missminner mig…
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
#10-11 Tack för all information!
Kollade på Teba's hemsida och de hade ett stort utbud, tyvärr ingenting jag har råd med för tillfället, får kanske åka dit någon annan gång 🙂
Insåg nu att det står Varborg i mitt första inlägg, Varberg ska det ju vara 😟