Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1162 ggr
Azeman86
0

Hund och småbarn

Svärmors hund älskar vår dotter, men tyvärr så älskar inte hunden dottern mer än när hon äter, brukar kunna funka när dottern sitter i mitt knä och jag har hennes hand i min hand och klappar. Men hon har bitit dottern 1-2 gånger tidigare (när dottern har varit snabbare än oss och vi hann inte fram). Tyvärr så lär sig inte min dotter. Hunden är väldigt bortskämd, och fått mycket sin vilja igenom. Och är rätt så vaktig av sig. Hunden har gått väldigt bra ihop med barn tidigare, men något har hänt hos en tidigare hundvakt och vi vet inte vad. Och nåde den som kommer åt svansen eller det hon vaktar. Och jäklar den som säger åt hunden och sätter henne på plats, då blir vi griniga. Men jag känner att det är inte min plats att säga åt och sätta hunden på plats (ingen ork till det heller), så jag lär dottern en hel del, men hon är inte så gammal än och hon älskar djur, såklart älskar hon hunden mest tror jag nästan. Och vi kämpar på att hålla de ifrån varann, dottern har börjat lära sig men ibland sätter ivern på plats ihop med dövörat. Skulle behöva tips på att träna hur de kan gå ihop. Tränar dottern redan och tillrättvisar henne (snart 14 månader). Hur kan vi träna hunden?

VildaVittra
4

Bitit som i att det gått hål på dottern eller bitit som i att tänderna slår ihop i luften i närheten av din dotter? 

Reagerar hunden specifikt på svansen så är det dags för att röntga den hos en veterinär.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Herveaux
3

Vad är det för ras/er i hunden?
Har hunden varit hos veterinär och undersökts om den har ont någonstans?
(Tänker eftersom den var extra rädd om sin svans.)

Att bråka på en hund som vaktar brukar bara göra saken värre.
För många kan det funka med byteshandel, att man helt enkelt erbjuder något som är mer värt för hunden än den sak den vaktar.

Det kan också hjälpa att man förstärker att man inte är ett hot mot vad hunden vill ha för sig själv, tex om hunden vaktar sin matskål kan man "tappa" något riktigt smaskigt när man passerar förbi hundens matplats.

Om hunden redan har behövt gå så långt som att faktiskt bita barnet,
är det kanske bäst att låta hunden slippa att umgås med ett så litet barn?
För bådas skull tänker jag.

// Harley

JoannaLi
1

Det är ju svårt att träna bort en smärt- och/eller rädsloreaktion, då måste man ju komma åt grundorsaken. (Det som VildaVittra är inne på.)

Finns det någon möjlighet att få svärmor att gå med på att göra ett barnfritt rum för hunden? T.ex. ta ett kompostgaller, klippa av det på lagom höjd, och fäst det i dörröppningen på väg in till ett rum. Det ska vara så lågt att hunden kan hoppa över, men inte så lågt att barnet kan klättra över. 

Alternativt om det är en väldigt liten hund, så fäst gallret med en sådan höjd att hunden kan kravla under, utan att barnet kan åla efter. 

Är det i några speciella situationer som barnet blir överivrigt? Går det att kontrollera det i förhand, eller skulle det gå att anordna något för att stilla ivern i förväg? Skulle det göra dottern glad om hon får servera maten t.ex., eller ge ett ben, gömma lite godis, kasta en leksak? Grejer som gör att hon får vara med och engagera sig i hunden, utan att hunden behöver bli trängd. Eller arrangera så att hon får sitta på golvet, och så lockar ni fram hunden och matar med lite gotta så får hon klappa lite, och så gör man det så ofta som barnet behöver för att kunna hålla sig. Dessa metoder har ju fördelarna med att er dotter får interagera lite med vovven, och det skapar också en positiv association för hunden. Det gör inte att problemet kommer att försvinna, men det kan mildra det något. 

Alltid lättare att träna ett barn än en hund, särskilt i såna här situationer :)

Aleya
0

Du är mamma åt ditt barn. Och det är du och pappan som ska hålla koll på henne. Att nästan sitta och förvänta sig att hunden ska ändra på sig är ju vansinne. Som någon skrev så kanske dom två inte ska vara ihop helt rätt och slätt. För det låter ju som att det är på kanten till katastrof om hunden bitit/försökt bita henne redan. Vem vet när det då kan smälla till riktigt för att dottern är på hunden. Och då kan det ju gå riktigt illa. Så tills barnet lärt sig hur man beter sig bland djur = är äldre, så kanske lösningen är att dom är separerade när dom träffas.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Azeman86
0

Tack för era svar! Vissa svar var faktiskt trevliga, som jag inte förväntade mig faktiskt (forum är ju forum) och viss var en del mindre trevlig (något onödig). Tack för de trevliga inläggen och tipsen allafall. Admin för gärna låsa tråden! Då jag var ute efter lärorika trevliga inlägg. Inte ute efter mindre trevliga inlägg.

Joyous
11

Det här kan låta hårt och det är inte min mening att på något vis vara otrevlig men hunden har bitit dottern vid flera tillfällen (riktiga bett eller varningsbett framgår inte) men trots detta fortsätter ni utsätta hunden för ett barn som den tydligt visar att den inte vill ha med att göra? Jag förstår att dottern är snabb och inte alltid helt lätt att hålla koll på men här finns inga ursäkter som "dottern är ivrig och lyssnar inte alltid" (ej exakt citat). Dottern kan än så länge inte förstå konsekvenserna som kan bli av att inte lämna hunden ifred, men det kan ni. En hund som inte får gehör för sina varningar ökar oftast styrkan på varningen tills den dagen då hunden faktiskt gör illa dottern och det är varken hundens fel eller dotterns. Låt hunden vara med och umgås med er och dottern under kontrollerade former då hon sitter och äter eller är i ditt knä. Sätt sedan undan hunden i ett annat rum eller visa hunden till en plats dit dottern inte kan ta sig. Att lära barn umgås med hundar är jätteviktigt men bättre då att träffa snälla, trygga hundar. Hunden kan ni träna genom att dels ge den utrymme, låt den slippa situationer som den inte kan hantera, respektera hundens signaler och bygg upp tillit till dottern genom att bara låta barn och hund umgås på ett kontrollerat vis där ni har full kontroll över situationen.

panini
3

Jag har också en hund som biter om något "inte passar honom". Det har vi enkelt löst genom att inte låta barnen och hundarna träffas, hundarna är i ett rum och barnen i ett annat 🙂

Azeman86
0

Hunden bor här med just nu, och jag försöker så gott jag kan att låta de träffas under kontrollerande tillfällen eller inte alls. Att inte utsätta hunden när hunden är väldigt ofta upp i henne med, då hunden håller sig inte ifrån henne helt och hållet. Om jag sitter och leker med dottern så kommer hunden väldigt ofta upp i oss och ska vara med, jag brukar sätta dottern i knä då och låta henne ha sin hand i min hand och klappa då. Så jag tror inte att hunden hatar eller ogillar henne starkt. Ibland så blir hon glad över dottern. Men jag/vi försöker hålla de isär från varann väldigt ofta ändå. Om hon inte hade velat haft något med dotter att göra så borde väl hunden inte komma fram till henne ständigt och låtit henne vara? Men oftast har jag hunden i soffan när jag är helt själv med allt här hemma och dottern vaken och springer runt på golvet. Ibland leker de smått med varann med, självklart är jag med då och har extrem koll. Ex att jag hjälper till att hålla i leksaken och dotterns händer ibland medans de har dragkamp med leksakerna eller kastar med leksakerna. Att jag inte orkar just nu exakt är att det är mycket annat som händer privat, men försöker så gott det går så fort det blir tillfälle. Jag är inte en dålig mamma, och min dotter är världens underbaraste. Och vi "tränar" henne till att klappa fint och att man inte kan bete sig hur som helst, hon är absolut inte ett typiskt "småbarn". Och vi försöker så gott det går att hålla humden och henne ifrån varann, och såklart tränar vi dottern att hålla sig från de djur som inte vill och allt sånt där. Som sagt så kryper hon för jäkla snabbt, och både dottern och hunden har dövörat ibland. Samtidigt som man själv försökee kravla sig upp från golvet med en hemsk foglossning och försöker arbeta upp "motorn" till höft för att komma framåt. Hunden är inte direkt tränad heller, men då jag har fått tagit hand om hunden medans ex matte jobbar (plus att de tillfället bor här) så var jag tvungen att börja träna hunden först, hon gick inte ens ihop med katterna först. Om hunden hålls instängd i ett annat rum så skäller hon resten av dagen, ej tränad att vara ensam heller och vara hemma själv.

Azeman86
0

Som sagt så håller vi de oftast ifrån varann, om nu dottern inte sitter i vårt knä och hunden väljer själv att vara upp i oss. Och väldigt ofta väljer hunden vara vid dottern.

Azeman86
0

Men som sagt, tråden kan låsas.

Herveaux
7

TS om det ser ut som det gör nu med hälsa, ork och energi så kanske ni ska säga till hundens ägare att den får hitta en annan hundvakt?

Er dotters säkerhet måste ju komma i första rummet. 🙂
---
Apropå att låsa tråden; är det inte bättre att ge fler medlemmar chansen att ge goda råd som kan hjälpa er än att låsa tråden för att du inte fick dom svar du ville ha?

// Harley