Höja livvärdet.
Ni som har hundar med meriter, har ni valt att höja livvärdet på era hundar? Varför/varför inte? Vad ser ni för, för- och nack-delar med det? Jag tänker ju att försäkringen blir dyrare också.. Är det värt det?
Ni som gjort det, vilken försäkring har ni och vad betalar ni per år/månad efter ni höjde livvärdet? (Och vilken ras)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Har inte gjort den än, men tänker göra det. Den extra försäkringskostnaden tror jag blir nästan obetydligt (eftersom livförsäkringen i sig är rätt billig). Det är ju väldigt mycket pengar man lägger ned på att meritera upp en hund trotts allt. Ser inga nackdelar med det, enbart fördelar. Jag har Agria
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Beror ju lite på hur gammal hunden är ich om den har haft tidigare skador/sjukdomar osv (höjningen av livvärdet brukar ha reservationer då). Jag valde att inte höja Skroffans livvärde eftersom hon hade fel på njurarna och försäkringen inte hade ersatt om hon dig av relaterade orsaker (vilket hon gjorde). Däremot gick det faktiskt att höja veterinärvårdsförsäkringen utan reservationer för sjukdomar hon redan hade (Agria). Mastiffen höjde vi till 30 000:- när hon fick röntgenresultat och utställningsmeriter. Det är dock ett antal år sedan så premien är inte relevant idag. Jag hade förmodligen höjt livvärdet om mina hundar var meriterade, även om man inte kan värdera ett liv i pengar så hade jag velat köpa en ny hund och första året (samt kurser mm) är rätt dyrt. Sen är det ju så att en hund som dör i förtid (vilket den sannolikt gjort om man får ut livvärdet) antagligen medfört en hel del veterinärkostnader innan, trots veterinärvårdsförsäkring. Självrisken för Skroffans sista dagar på klinik gick ungefär jämt upp med livvärdet, det hade varit förjävligt att betala över 12 000:- och stå där utan hund :-( .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vänta, nu är jag mycket förvirrad (eller bara lite dum ;)) men vad gör man när man höjer livvärdet?
#3 Då höjer du livförsäkringen och får mer pengar tillbaka om det skulle hända hunden något. :)
Kan man höja livvärdet på blandraser?
#5 man kan ju tävla inom vissa grenar och få vissa titlar/meriter med en blandras, så det borde man väl kunna?
#4 tack för förklaringen!
#6 Tror inte det, de flesta bolag har ett maxvärde på ca 1500:- för blandraser. Alla meriter som höjer värdet vad jag kan se kan endast ta av renrasiga hundar.
#8 Blandraser får tävla i tex. rally, lydnad och agility iallafall.. upflytt i klasserna där höjer livvärdet.
#9 För att höja livvärdet är det bara championat och de högsta titlarna som gör att du får höja livvärdet. I lydnad kan inte blandraser uppnå detta. De flesta titlar & certifikat är det SKK som delar ut och de ger bara ut till hundar med stam. Ex Agilitychampionat kan bara SKK reggade hundar uppnå.
http://www.agria.se/hund/artiklar/forsakring/vad-ar-din-hund-vard/
http://www.skk.se/utstallning/tips-och-rad/championat-titlar/titlar-och-beteckningar/
#10 Fast den länken är från 2013. Jag pratade med en från agria igår och min hunds värde ökade för rallytitlar och agilitytitlar också, så jag tror att den listan är lite dåligt uppdaterad. Minns inte exakt hur mycket dock.
Även tex. genomför MH höjer värdet.
#6Det är katter man bara brukar försäkra för 1500 om det är blandraser. Min hund är försäkrad till 8000kr och min förra för 6000kr. Det är nog väldigt längesen man gjorde skillnad på renrasig och blandras i livförsäkring men jag trodde endast det kunde höjas över inköpspris om man hade ett avelsvärde t.ex.
Min servicehund är försäkrad till 50000 och det blev knappt något extra i kostnad. Hon är förutom det försäkrad i Agrias flockförsäkring och har avelsförsäkring.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid