Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1037 ggr
parsley
0

Thunder wrap / anxiety wrap

En sk thunder wrap eller anxiety wrap ska tydligen kunna verka lugnande på hundar. Stämmer det? Någon som testat? 

Metoden går ut på att man knyter en scarf eller ett avlångt tygstycke på ett visst sätt runt hundens kropp. 

http://stories.barkpost.com/diy-anxiety-wrap/

hemul
2

En mig närstående hund har testat med ett köpt täcke, eller mer väst kanske. Som heter Thunder någonting (vest kanske?). Stresshund som skäller på allt och alla. Fungerade inte alls på honom. Nu har han blivit väldigt mycket lugnare ändå, men av helt outgrundlig anledning. Täcket slutade de använda.

Tycker du ska prova ändå, Tyngt eller tryck mot kroppen har belagd lugnande effekt på människor, så varför skulle det inte kunna funka på hundar också? Kanske beror på situationen. Kan ju funka bättre i en situation där hunden är mer passiv, typ sitter hemma och är rädd för åska eller raketer, än på en stressig hund ute på promenad.

Såg en film för ett antal år sedan om en kvinna som heter Temple Grandin och lider av autism. Hon gillade kor och utbildade sig på området och blev rätt framstående forskare. Hon upptäckte tidigt att när hon jobbade på en släktings gård att när hon fick ångest blev hon lugn av att låsa fast sig själv i ett slags trångt bås som de fixerade korna i när de skulle göra nåt med dem, vad det nu var. Senare byggde hon en egen box som hon hade på sitt rum när hon pluggade. När det blev för mycket rusade hon tid och ställde sig på alla fyra i boxen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Temple_Grandin

Inom psykvården vet man också detta. Man kan köpa speciella bolltäcken med mycket tyngd och t.o.m. kedjetäcken som funkar för många som blir oroliga när de ska sova. När jag läste om det förstod jag varför jag saknat mitt gamla, tunga vaddtäcke så mycket. Det är inte alls samma mysiga, trygga känsla när man kryper ner under ett modern fjäderlätt täcke. 😉

Så ja, jag tror på det, även om det inte funkade på hunden jag känner, men jag tror kanske de använde det i fel situationer/på fel sätt.

Zyloon
1

Vet att det funkar för vissa hundar, andra inte. Det är helt klart värt att prova, då man lätt kan göra det själv. Vissa hundar kan dock reagera på att dom har något på kroppen, och tycker det är obehagligt. 

Har för mig att det är något kemiskt ämne som släpps lös i kroppen av tryck. Jag själv använder kedjetäcke om nätterna 🙂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

hemul
0

Och jag for iväg på ännu en resultatlös google-jakt efter ett gammaldags vaddtäcke… 😕

[AnimeV4]
0

Funkar detta även på katter, tro?🤔

hemul
0

Varför inte? Prova! Fast jag tror det är svårare att få katten att acceptera att ha det på sig.

[AnimeV4]
0

#5 Det är nog inga problem på vår katt! Han går runt med tratt just nu som är så lös att den går att dra över huvudet, men han gör inga försök att få av den. Var dock lite smällar igår som inget av djuren brydde sig om, så förhoppningsvis går det fint ändå. Prövar jag lovar jag att skvallra om resultatet😉