Bil
Hej!
Är kass på detta med bilar… Men har nu börjat kolla så smått efter en bil då jag snart ska ta körprov. Jag kollar på blocket men vill kunna ha 2 hundburar i, har fattat det som att kombi är bra? Halvkombi då? Då något som är viktigt för mig, den ska köra långt på litern. Miljö- och plånboksvänligt 😉 Krocksäker ska dom såklart vara.
Tips på bilar? ev märken ni har bra erfarenheter av? :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Kombi är helt klart att föredra. Kan vara svårt med bur i halvkombi om du inte har väldigt liten hund. Jag själv kör Subaru, men det är inte någon bensinsnål sak direkt. Har bra erfarenhet av Toyota och Nissan. Sällan några jätteroliga bilar, men bensinsnåla, bra resultat i krocktester och fungerar finfint oavsett årsmodell och variant. Många hundägare kör ju Volvo också, bekväma och praktiska men personligen gillar jag dem inte och de verkar inte vara speciellt bensinsnåla heller.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1 ok super tack! Då har jag ett ställe att starta iaf! Utseendet betyder minst för mig, bensinsnåla och plats till hundburar betyder ju mest ;)
Instagram
Känner igen det där ;) Har du någon kunnig person som kan följa med och titta på bilarna du vill provköra?
---------
Går det att hitta lite mindre bilar som har utrymme för iaf ett hundbur för en mellanstorlekshund? Känns som alla kombi-bilar är så stora o klumpiga, vilket även drar mera bensin :/
Instagram
#3 min morbror är bra på bilar, ska fråga honom till hjälp sen, men först när jag vet mera datum om när jag ska till uppkörningen.
Instagram
Jag har en golf 4 variant (kombi) -02, drar runt 0,65-07 blandad körning (något mindre på sommaren när man slipper alla kallstarter), vilket jag inte tycker är så farligt mycket. Jag har plats med en ganska stor dubbelbur i bagaget men får lasta i baksätet :p
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
En gammal hederlig Volvo V70 funkar till allt och lite till xD och det finns dessutom en hel drös begagnade…
Fast ingen aning om de är speciellt bensinsnåla…
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Jag har en skoda fabia kombi. Dricker inte mycket, billig i skatt och så.
Ang hundburar: beror på hur stora du behöver :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Inte säker på hur jag räknar ut det, ska starta med bara en bur i ena sidan av bagaget till en mellanstor hund, Australian Kelpie, inte så bra på hela det här bilbursämnet 🤪
Instagram
En hederlig Volvo V70 är ett säkert kort, tycker själv bara inte riktigt om utseendet, annars hade jag nog köpt en sån :) Annars funkar ju en V40 också säkert väl!
Tips är att kolla tex MIM's hemsida, där kan du söka på bilmodeller osv vad deras olika stora burar passar i för bilar!
v50 D2, drar typ 0,5 och skatt på 1259kr/år 😃
Renault megane kombi… :D Undvik volvo om du vill ha bensinsnåla bilar (har jag hört), och du kommer nästan behöva en kombi… Du har la sett min bil? Jag får precis plats med mina burar och det är en kombi. Kör jag den drar den ca 0,6l/mil, kostar ca 400kr i försäkring/månad och ca 1000kr i skatt/år
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag köpte mig en Honda Accord Tourer i sommras och kunde inte varit nöjdare! Väldigt skön bil med mycket bagageutrymme.
Enda negativa är att motorn är rätt stor så den drar lite mer men är man som jag som åker många långa sträckor och håller bra jämn fart så drar den inte så mycket. Alltså ingen bil man bara kör omkring i staden med men vi hundfantaster brukar ju köra omkring lite överallt till tävlingar och dylikt!
Många recensioner ger den tummen upp för säkerhet, hållbarhet och går inte sönder så lätt. Ingen farlig summa på försäkring och skatt heller.
#11 volvo?
#10 drar inte dom mycket??
#12 hur krocksäker är den då? :)
#13 DU vet inte ca hur mycket den drar eller? :)
Instagram
#14 enligt statistik som folksam kokat ihop (euro ncaps resultat) fick min årsmodell 5 stjärnor, vilket är det högsta. Men den är ju inte i närheten av volvo men ändå ganska bra :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad har du för budget nu när du ska kika efter bil? Det påverkar ju väldigt mycket :) En bil av modell där de nya modellerna drar 0,5l/mil kan lätt dra 0,9l/mil om den är mycket äldre, och ja, ju nyare bil desto dyrare ;)
---------
#15 Vad bra :D
Din är ju inte farligt stor heller vilket är skönt!
Hittade några på blocket men kostade typ 40.000,- får håla ögonen öppna :P
Instagram
Ford focus flexi fuel har jag själv, en stor bil för lite pengar :) Drar runt 0,6-0,7 blandad körning när jag kör, skatten ligger på strax under en tusenlapp per år. Det negativa med dem är att det rätt lätt blir rost men håller man efter noga så rullar de många år ändå :)
Som redan nämnt är ju V70 en favorit. Vi har en nyare modell, riktig bensinslukare på 210hk, men å andra sidan har den aldrig någonsin kostat oss en krona i reparation. De fasta och uppenbara kostnaderna väger inte alltid tyngst vid val av bil, ha även frågan över vad eventuella reparationer kan kosta i framtiden. Då är helt plötsligt en V70 som drar 1liter milen billigt ;)
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
#14 ja precis, en volvo v50 :) D2 heter modellen. Supernöjd med den och verkligen snål i drift. Bra med plats och skön att köra långa sträckor med.

#18 Håller helt med om Ford focus. :)
Behöver ju inte köpa versionerna av Volvo med värsta motorn heller. Jag har en S40 (samma som V40 då men sedanmodellen.. kommer byta själv nu snart för att få mer bagage osv, annars helnöjd!). Den drar ner mot 0,7-0,75 vid enbart motorvägskörning, precis över litern blandad körning kanske. Inte bästa bränsleekonomin men jag kör heller inte så farligt mycket, kanske 1000-1200 mil/året. Och då är det 2-liters turbo 163hästar automat, vilket gör att det drar en gnutta till förstås.
Det man ska komma ihåg när man tänker bränsleekonomi mm är att det beror ju en del på hur mycket man kör verkligen.. Om det nu blev en krona mer i milen mellan bil A vs bil B för mig så är det ändå bara en tusenlapp om året i skillnad så att säga, eftersom jag inte kör så farligt mycket. Inte nått som ska påverka om jag väljer A eller B, IMO.
Skulle alla dar i veckan satsa på en begagnad Volvokombi om jag ville ha en bra kombi till ett inte-så-högt pris. Volvo är även billiga att serva och ofta inte så krångliga att laga de fel som kan förekomma. Fixade själv min kupéfläkt för ett par hundra när den slutade funka, det finns liksom många som är duktiga med mek som har volvo i detta land, så det fanns en perfekt guide på en blogg hur man gjorde :)
Som sagt, tänk på alla kringkostnader också och inte bara inköpspris, service, skatter, lagningar av fel etc kan variera rätt hårt i kostnad. Och en vanligare bil som tex volvo "kan" alla mekargubbar och firmor i Sverige. Själv vill jag ha en SUV nu, annars hade jag nog satsat på en v40 eller v70..
När jag bara ska ha någon hund med under dagen eller något så kör jag en V70 från 00, annars kör jag en Volkswagen Multivan (7 sitsig) med totalt 4 stora burar i samt 2 mellan och 4 små burar. Men kanske överkurs med en sån. V70 är himla smidig
En modell som jag länge varit intresserad av är Toyota Yaris Verso. Rasande praktisk bil enligt mig. Bensinsnål samtidigt som man kan packa en hel del. Hade precis tänkt köpa en sån när jag i stället fick erbjudande om en Volvo V70. Så nu blev det Volvo. Betydligt större bil men i och för sig aningen mer krocksäker (tror jag i alla fall). Jag pendlar en hel del på E6:an så att ha rejäla krockzoner fram och bak känns tryggt. Tidigare hade jag en Audi A6. Också rymlig och säker bil men just den jag hade drog väldigt mycket bensin.