Agility med B höfter?!
Nu är det så att i skrivande stund sitter jag och kollar på uppfödare till Västgötaspetsen! Men ser att ALLA avelstikarna till dem planerade kullarna har B på höfterna, medan alla hanarna har A! Jag såg att en kombination av avelshundarna hade använts förut och då hade det blivit fyra valpar varav tre med B höfter och en med A! Nu ska denna kombination göras om. Men om min valp skulle få B, kan jag köra alla sporter och främst agility om hunden tycker det är kul, som en Västgötaspets med A höfter skulle kunnat? Alltså ser alla kombinationer för sommaren ut så att tikarna har B höfter och hanarna A, kan jag då köra alla sporter med min kommande hund? Och är det troligt att min valp får sämre än B höfter? Kräver en B-hund annan anpassning, jämfört med en A hund? För har hört att C och D hundar kräver annan anpassning!
A och B är godkända resultat.
A och B är som #1 säger godkända höfter och det är således inget problem att pyssla med alla möjliga hundsporter.
Inte ens med C-höfter behöver man göra något speciellt utom att hålla hunden slank och välmusklad, men det ska ju helst alla hundar vara :)
Är det troligt att en hund från en sådan här kombination får C eller D höfter? Och är inavelssgrad 4,3 hög?
#4 Jag tycker 4,3 är väldigt hög inavelsgrad 🤐
Ja tänkte det också #5,dock har inte rasen jätte stor avelsbas! Men lutar mer åt en kull med 0,5 i inavelsgrad!
#4 Dåliga höfter jag hända alla. Tinja har B/C, alla i hennes släkt har A eller B, utom en moster som också har B/C.
#4 Det enda du som ägare kan göra är att köpa en valp från friröntgade föräldrar (tyvärr avlas det även på höftledsfel).. och sen avvakta tills du kan röntga höfterna på din hund. Höftledsdysplasi är delvis genetiskt men även friröntgade föräldradjur kan få valpar med sjuka höfter, även D/E som är bra mycket allvarligare än C.
Det är ingen fara. Speciellt inte på en sådan liten och lätt ras. Jag vet folk med lätta hundar och E höfter som kör agility (fast mer på altiveringsnivå). Dessa hundar visar inga tecken alls trotts dålig höftstatus. Sedan så är det självklart indivieduellt, och du bör röntga din hund innan ni drar igång för fullt. A och B är båda fria höftet. Om hunden skulle ha C eller t.om. sämre kan du troligtvis fortfarande köra, men var noga med att hålla hunden i god form och var extra noga med upp och nedvärmning (vilken man iofs alltid ska vara) :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
A och B är båda fria höfter.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Förutom det som redan skrivits i tråden så är det viktigt även hur det ser ut i resten av släkten, i synnerhet när det gäller något med så komplex nedärvning som HD.
Har föräldrarna till valpen tidigare avkommor och syskon? Hur ser det ut i mor- och farföräldrarnas generation? Är hundarna överhuvudtaget röntgade och vad är resultaten?
Avel och komplex genetik är ibland något av ett lotteri men om man ser flera generationer bakåt och även åt sidorna så får man bättre chanser att förutse resultatet.
Sen får man ju inte glömma att det är väldigt olika beroende på ras, i vissa raser är det mer eller mindre omöjligt att hitta en kombination där det ser riktigt bra ut medan det i andra raser nästan bara finns friröntgade hundar - för att inte tala om att man lätt stirrar sig blind på saker som röntgenresultat som är konkreta och står på Hunddata när det även finns diverse luddigare hälsobitar att kolla upp.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!