Foderfråga
Min hund har för andra gången på fyra månader drabbats av infekterad tarm. Vad det beror på vet vi inte. Bytte foder förra gången från Pure Natural till Carnilove (efter rekommendation), men funderar på om man ska byta igen efter "dieten"? Kan färskfoder (typ MUSH elle Vom) vara bättre tror ni? Blir inte klok på denna foderdjungel…
Jättesvårt att säga. Alla hundar är individer, min äldsta kan inte äta annat än royal canin medan valpen mår bäst på MUSH. Jobbigt att behöva prova sig fram med en känslig hund, men tyvärr tror jag det inte går att säga säkert på annat sätt. Skulle hellre välja MUSH än Vom, min valp fick väldigt rinniga ögon av Vom.
Om jag inte minns fel så innehåller carnilove en hög proteinhalt? Jag skulle välja ett foder med lägre protein i som lugnar mage och tarm. Det du kan göra är att prova ge Mush men blanda även i lite kokt parboiled ris i maten. Alltså att du drar av lite från fodergivan och ersätter med lite ris, dels så får du ner proteinhalten och sen har ris en lugnande effekt på mage och tarm. Ser du att det verkar funka bra kan du ta bort riset och bara ge Mush. Rå mat brukar ha en bra effekt på mage och tarm.
Infekterad tarm? Menar du inflammerad?
#3 Såklart inflammerad! Rättstavningen på mobilen fungerar inte felfritt när man skriver snabbt…
Tänkte föreslå antibiotika först, men sen tänkte jag till! 😎
Iofs kan ju en infammation bero på en infektion så… Jag gick själv och drog med en bakterie i över ett år som orsakade diarréer, laktosintolerans och allmänt elände. Hade fått diagnosen IBS om jag gått med på rektoskopi, men jag trodde inte på't. Fick UVI (p.g.a. sprutdiarréerna kan man anta), fick antibiotika som inte hjälpte mot blåskatarren med magen blev omedelbart bra och jag kunde dricka mjölk igen! Sån jäkla tur i oturen. Annars hade jag nog varit bunden till toan än. Och jag är nog inte ensam, jag hade bara turen att bli av med mitt.