Hjälp min vän hitta rätt ras
Hej allesammans! En god vän till mig letar efter en ras som passar honom och eftersom han inte har ett konto här tänkte jag fråga åt honom. :) Han har hundvana sedan innan då han är uppväxt med molosserhundar, men det är inte den typen av hund han vill ha just nu. I listan nedan har jag försökt sammanställa vad han söker och vad han kan erbjuda! Storlek: ca 45-55cm i mankhöjd, kan tummas på om rätt ras ligger utanför! Pälstyp: Helst inte superlånghårig, men det spelar mindre roll då han kan tänkas klippa ner långpälsade raser som annars kräver väldigt mycket pälsvård. Mentalitet: Glad, komma överens med allt och alla, lättlärd, så lite jakt som möjligt, tycka om att arbeta med sin ägare (men behöver ej kunna arbeta tills den stupar likt bruksras deluxe), inte skälla som en tok (träningssak, men vissa raser älskar ljudet av sin egen röst). En lätt hund att ha å göra med helt enkelt! Aktivitetsbehov: Inte enormt, men han går gärna långpromenader varje dag utöver rastrundorna och har inga problem att aktivera mentalt varje dag (kommer dock inte bo på klubben). Han vill även prova på hundsporter då han inte gjort det tidigare. Det han verkar mest intresserad av är rallylydnad, lydnad, spår och nosework. Jag har redan föreslagit retrieverraserna och han är inte emot dem, men han vill se ifall det finns andra raser som också kan passa in. Ös på med alla raser ni tror skulle kunna passa honom! :D
Engelsk Springer Spaniel är superhärliga hundar. Har en vän som äger två av utställningslinjer, men de är minsann i klass 3 i agility ;) Kommer överens med alla, väldigt lätta att ha och göra med, vill gärna jobba när humöret infinner sig men älskar att mysa och lata sig övrig tid :P
#1 Spännande förslag! Hur är det med jaktlusten? :)
Jag tycker du ska be honom bli medlem här :) Så mycket lättare om han själv kan svara på följdfrågor och så :)
#3 Jag har försökt, tro mig! Han gillar inte alls medlemssidor och sådant och har länge vägrat bli medlem. :/
#2 Spaniels är ju avlade för att söka upp och skrämma upp fåglar för att jägare ska kunna skjuta dem, så visst finns det lust att springa efter speciellt småvilt. Dock är de ju inte extremt intensiva och jag har aldrig hört talas om någon med en helt jaktgalen Springer :) Alla jag känner går lösa majoriteten av tiden utan problem.
Dock 10 cm än vad som efterfrågas men en dvärgschnauzer. Glad hund kan dock ha lått.till skall men upplever inte att det skäller i "onödan" enligt mig en enkel hund som är glad för allt i livet! Älskar att få testa på nya saker och alla jag har träffat har haft en grym näsa. Inte mkt jakt förutom gnagare (nt kaniner) då de är råtthundar men det är från i divid till individ. Våra har ej haft mkt jakt. Klipper man dem kan man ej ställa ut. En hund som är nöjd med livet helt enkelt. I min åsikt en perfekt sällskapshund. Är envisa som schnauzrar är men inte dumma.
Jag vet inte hur det är med jakten, men eurasier kanske?
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
5# Låter bra! Han verkade väldigt intresserad och skulle definitivt läsa på om rasen. :) 6# Storpudel har han tittat på och gillat. Staffen faller bort då de tyvärr kan ha problem med andra hundar. #7 Ska tipsa honom om Schnauzern, men misstänker att dvärgen kan vara något för liten. #8 Eurasier har han inte alls tittat på har jag för mig. Förhoppningsvis kikar han närmare på rasen! :D Kom gärna med fler tips! :)
Annars är nog mellanschnauzern något för honom, tror de är närmare 50 cm i mankhöjd.
Salfry
#10 Mellanvarianten lär vara mer intressant isf :)
Schapendoaes?
#12 Har tipsat om schappen och den sa han att han gillade, men att det var lite mycket päls. Men det går ju att klippa ner så :P
#13, Åsas "sportklippta" schappisar är ju toksöta; http://toktassarna.com Duktiga är de (och matte, förstås) också :-) .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Schappisen har ju för övrigt väldigt lättskött päls. Min som är svart-grå kammar jag ca. en gång i månaden och that's it. De svart-vita har jag förstått behöver kammas lite oftare.
#14 Jag visade honom Kaia och Mink och kan säga att han blev väldans förtjust i nerklippt schappe! :D #15 Det är inte så mycket själva pälsvården, utan mer att hundarna drar med sig hela skogen hem. :P