Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1207 ggr
Lapin1999
0

Försöker hitta hundrasen som passar mig

Hej Jag letar efter en hundras som kan passa bra hema hos mig. Jag har diabetes så planen är att utbilda hunden till diabetes hund. Jag villha en hund som gillar att arbeta och lättlärd. En hund som kan följa med överalt utan problem. En hund somm orkar jobba mentalt hella dagarna. En hund som är lung runt alla och fokuserar på mig. Jag gillar mycket päls och hundar som inte fäller mycket. Jag vill inte ha en jätte liten hund men inte jätte stor. Hund rasen behör inte vara så 100% men jag ska lätt låna Jobba med hunden runt det. Tack om ni har några tips på raser.

Fisherling
3

En vuxen omplaceringshund kanske skulle vara något, eftersom dina krav är så specifika? :)

Fisherling
0

En vuxen omplaceringshund kanske skulle vara något, eftersom dina krav är så specifika? :)

JoannaLi
6

Beskriv också vad du kan erbjuda hunden, istället för bara vad hunden behöver erbjuda dig. 

Kommer du jobba något med den utöver det som den kommer jobba för dig som assistans? Sporter? Aktivering? 

:)

Wellcraft
1

En lagotto från bra linjer kommer inte göra dig besviken. Hört om flera lagottos som är diabeteshundar, vissa har inte ens tränats utan lärt sig naturligt. Har tips på kennel om du är intresserad.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hemul
2

Du skulle kunna höra med något ställe som utbildar servicehundar. De tipsar säkert gärna om lämpliga raser, särskilt om de hoppas på att få dig som kund. 😉

tiger tok
0

Hundstallet!

Lojs
1

En portugisisk vattenhund kanske?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

tiger tok
0

Staffe?

fridarebecka
0

"En hund som är lung runt alla och fokuserar på mig." är väl delvis en träningssak, men kan rekommendera en Bearded Collie från en kennel som satsar på arbetande hundar 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Lona
0

Värt att tänka på är att välja en ras som gemene man inte är rädda för, om du skulle behöva hjälp av andra så är det kanske lite dumt med till exempel en amstaff? Pudel? Schapendoes? Vad har du för övriga önskemål när det gäller andra egenskaper? (Och vad är "jätteliten" och "jättestor" för dig ;-)? )

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

apportbocken
0

Säger också Bearded Collie, en bra beardis stämmer bra in på dina krav. De är mellanstora åt det större hållet, har minst sagt mycket päls och är megahärliga hundar med mycket humor. De klarar mycket och hänger med på allt, men kräver inte flera timmars arbete om dagen, även om de kräver rätt mycket mer än vad t.ex en mops kräver. Lycka till med hundköpet!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Lilahnee
1

Jag måste säga att jag tänkte också på Bearded Collie. Upplever de som perfekta hundar för någon som vill ha en glad, lättlärd hund som gillar att jobba utan att kräva lika mycket som en brukshund. De jag träffat har varit superhärliga!

Lapin1999
2

Tack för era förslag!

Lapin1999
0

Kollar raserna nu

Lapin1999
0

#5 har prat med någon som utbildar service hundar och hon rekomender Hundar från grupp 8. Jag har också hört att hundar från grupp 7 är bra för det.

fridarebecka
0

Skicka gärna PM om du vill ha tips på bra beardiskennlar 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Lona
2

Grupp 8 är ju ett rätt säkert kort även om det gäller att hitta rätt linjer - men så är det ju med alla raser, mer eller mindre. Grupp 7, nja, de flesta ser jag som rena jakthundar (och bör så förbli), och till exempel vorsteh väldigt hårda hundar, som dessutom är näst intill outtröttliga. Fast en setter kanske? Tänker även på spinone faktiskt, lugna och ganska coola fast det är väl lite si och så med den mentala uthålligheten. Å andra sidan kanske det passar rasen bättre med den typen av jobb som jag uppfattar som mer "lugn uppmärksamhet och beredskap" än att vara superalert och på tårna hela tiden? Förvisso en stående fågelhund det med men de är ganska mjuka i sättet och få uppfödare (om ens någon?) i Sverige avlar rasen till jakt. Här är den snarare familje- och sällskapshund även om en del syns på tävlingsbanorna, främst i de lägre klasserna. Bearded Collie är trevliga hundar, dock har jag aldrig träffat en som verkligen varit stabil mentalt :-( . Jag har haft ett antal på kurs, även från kennlar som avlar mot en funktionell hund, och det är klart att man inte skall döma hela rasen av ett 10-tal hundar men det ger ju en hint i alla fall. Då upplever jag schapendoes som stabilare, det är lite samma typ av hund. Ett tips om du vill kolla data för hundar i grupp 8, schapendoes samt några andra raser är att kika på rasdata.nu . Samma info som på SKKs Hund- och Avelsdata men i en mer lättöverskådlig form. Rasdata ligger dock lite efter med uppgifterna men det står alltid när raserna senast uppdaterades.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
1

Barbet?