Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 764 ggr
apportbocken
0

Hur gör jag träningspassen roligare?

Såhär ligger det till: Min Chester (bearded collie på 8,5 månader) tycker inte att det är vidare kul att träna. Visst, ibland kan han vara taggad och verkligen försöka göra rätt, men ofta går han iväg efter ett par minuter eller börjar nosa i golvet. Ute har han mer fart, men han tappar lätt fokus. Då jag är rätt säker på att problemet ligger hos mig så undrar jag hur jag ska få honom att tycka mer om att träna och hur jag ska få honom att fokusera mer.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annette
0

Han är ett barn. Träna kortare stunder och inte lika ofta som nu.

Changrila
0

Har du bra belöningsmetoder som han gillar? Kortare pass, mycket belöning, avsluta alltid(!) med något som är lätt och kul så att det är den känslan ni har kvar till nästa pass. (Tröttnar hunden efter ca 5 min, träna 1-2 minuter istället. Ju mer positiv träningen blir desto längre pass kommer ni kunna ha i framtiden)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Snuffles
0

Överdriv när du berömmer honom

hemul
0

Jag tror på att inte göra så stor grej av det. Typ korta träningspass under promenaden. Då blir det mer varierat också och kommer lite som en överaskning, ifall han fått motvilja mot själva träningssituationen menar jag.

apportbocken
0

Tack så hemskt mycket för tipsen! Väldigt bra och konkreta tips som jag nog kommer ha stor nytta av. #2 Använder ofta godis, tycker det är lättare att "styra" honom till önskvärt beteende då. Leksak använder jag också ibland, men han tröttnar lättare på det efter ett tag. Men jag funderar på om jag ska ha supergott godis vid inlärning av t.ex lydnadsmoment och inte bara vanligt tråkgodis.

jenmjao
0

Lukter kan verkligen ta över i den här åldern och snart slår nog könsmognaden in. När min hane var ca 8månader hade jag knappt en chans att få kontakt med han, Han är nu 11månader och ibland går det bra, ibland åt helvetet.
Jag har super godis när jag "åker iväg för att träna" för jag har mer att spela emot, t.ex lukter, nya platser, andra djur/människor m.m., Men hemma är det sällan jag slår på stort (förutom på promenader). Det är sällan "tråkig frolic" eller "blodpudding" eller annat tråkigt godis inte funkar inne, Gör det ine känner jag av vad han är mest sugen på i den stunden.
Jag har mitt "hemliga vapen", En tennisboll. När inget annat funkar då finns tennisbollen, Alltid.

Jag blir väldigt allvarlig när jag kör lydnad ibland har jag märkt, Filmar du dig själv när ni kör? Ser du vad du gör för fel :) ?

Elsis matte
0

Ja, självklart ska du ha den allra bästa belöningen om du vill ha engagemang från hunden. Variera belöningen också, både vilken slags godis du har och hur du ger det. Man behöver inte bara ge från handen utan kan variera med: kasta upp i luften, rulla längs med golvet, ha det i munnen, lägga ut i en skål och låta hunden springa dit som belöning. Och träna i minipass, flera minuter är alldeles för långt om hunden lätt tröttnar. Ta t ex fram 10 godbitar och när de är slut är träningspasset över, även om det bara tog 25 sekunder. Satsa på att få en bra attityd och att han vill fortsätta när du slutar, snarare än att han ska hinna lära sig något speciellt. Ni kan träna dessa mikropass flera gånger om dagen istället.

[Nalle-]
0

Tycker du fått många bra tips redan, men tränar du med klicker? För det var annars en stor motivationshöjare för min rätt omotiverade hund, av någon anledning tyckte han träningen blev mycket roligare med klicker. Han ledsnade också direkt han inte förstod vad jag ville, så det var viktigt att vara tydlig och skynda långsamt :)

lisa90
0

Som någon redan skrev, din hund är i en jobbig ålder där hela omvärlden är spännande :) Jag hade också satsat på korta pass och att variera belöningen mer. Byt mellan leksak och godis. Ha gärna ett par olika godissorter så han inte vet vad han får. Sen hade jag också satsat på att leka med hunden utan att träna och bara för att det är kul :) Testa vad din hund tycker om, kampa, jaga leksaken när du drar den efter dig i ett snöre, att du ska jagar honom etc. Att leka tror jag ger mycket för relationen och är väldigt användbart i träningssammanhang :)

hemul
0

Lek tror jag också på. Förutom att man har kul ihop och får en fin relation får man ju en jättebra belöning om hunden tycker det är skitkul att leka. Leker man på alla möjliga platser så blir det också bra miljöträning/störningsträning. När hunden bli uppspelt och leksugen och ignorerar omgivningen när man börjar vifta med en leksak tror jag man de fakto lärt den att när matte/husse vill nåt så är det det man fokuserar på det för då kan det bli lajbans värre.

apportbocken
0

Tack så väldigt mycket för ytterligare tips! Jag har läst dem och ska nog testa dem alla! #6 Njaaa, har har filmat väldigt lite, men jag ska nog göra det ännu mer tror jag, tack för tipset! #8 Jag använder klicker ibland, oftast använder jag mig av belöningssignaler som "gott" och "bus", blir det tydligare med en klicker tror du?