Be domaren ha handskar? Utställning
Ska ställa Dobby nu på mydog, och vet att det är stor smittorisk på sådana utställningar. Tänker att domarna går ju från mun till mun på hundarna, kan man be domaren använda hanskar och byta vd varje hund? Eller kan man be om att få visa tänderna själv?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tror inte du kan kräva handskar på domaren men har sett att det är vanligare att man visar tänderna själv för domaren. Så be att du får göra det och hänvisa till smitta :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#1 ja för känns verkligen inte bra när dom ät och petar i så många olika hundars munnar och sen ska vara och greja vid min hunds mun… För hantering kan dom ju kolla på annat sätt tänker jag :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag förstår ditt dilemma. Handskar är inte en möjlighet då det inte är något vi sysslar med men jag kan absolut tänka mig att du kan få visa tänderna om du ber om det. Det skickas ju med handsprit som de ska använda mellan varje hund men det är helt värdelöst då det tar ett tag innan det börjar verka och sen är det inte alls mysigt för hundarna om man kör in spritade händer i munnen på dem…
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#3 ja precis, det borde väl inte vara ngt problem att visa själv?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
På kattutställningar (som väl iofs har färre anmälningar?) är man tydligen väldigt noga med smittorisken, både vad gäller veterinärbesiktning och bedömning. Mina "kattvänner" blev helt förskräckta när de fick höra hur det går till på hundutställning… @Frida B, vilken dag ställer du?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#5 torsdagen och fredagen ställer jag.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag är fundersam till huruvida det verkligen är via tandvisningen som dessa smittor har skett? Känns mycket troligare att det är de besökande hundarna som har fört med sig något, med hussar och mattar som inte är lika noga, och att smittorna sedan spridits då man vandrat omkring bland alla hundratals hundar.
Annars borde väl detta ha skett betydligt tidigare?
Förr gick väl mestadels bara uppfödarna på utställning. (Deras hundar är värda pengar = mer noggranna med hälsa, vaccination etc). Nu går vanliga Svensson med sin sällskapshund, som utsätta både för det ena och det andra.
Inget riktat till dig Frida, men många av det inläggen jag har sett om att flk nu vill visa sina hundars tänder själv, verkar mest vara en ursäkt då de inte har tränat tandvisning, eller har en reserverad hund.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#7 Håller med dig, domaren kan mycket väl tolka det som att hunden inte håller måttet om du propsar på att själv visa tänderna.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Jag vill minimera risken att smittas så mkt som möjligt, om det gör så att vi får sämre bedömning-fine. Det kan jag leva med.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#9 Jag tror inte att det finns någon risk gällande tandvisningen. De som visar är väldiga noga med sina hundar.
Det du ska vara försiktig med är hur du tar dig in och ut ur ringen etc. Det är där jag tror att smittan finns. Även t.ex. alla kissfläckar inne på mässan. Jag kommer att vara där och städa torsdag/fredag, och vi brukar vara duktiga på att hålla det betydligt renare än andra större utställningar.
Och alla gratisgrejer, prova på "pussel" med godis i etc.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Har varit på flertalet stora inomhus utställningar och har bara drabbats av kennelhosta på 1 av mina hundar 1 gång när vi varit på Växjö utställningen, och den som drabbades då var den som var med som sällskap och inte den som ställdes ut. Jag tror som #10 att det inte är i ringen man ska vara orolig utan allt runt ringen, kissfläckar, andra hundar m.m.
Codeavalone.blogg.se
Vi har iofs heller aldrig fått med någon smitta hem, ställde rätt frekvent för ett antal år sedan. #7, Jag tycker snarare att det var mer folk förr, framför allt att många fler besökare hade med sina hundar - på de flesta utställningar kom de in gratis, nu får man betala för hunden eller så får den inte ens komma in. Jag tror heller inte riktigt att "professionella utställningshundar" är bättre vaccinerade mm än "sällskapsutställningshundar". De förstnämnda är förmodligen värda mer, ja, men affektionsvärdet torde vara minst lika stort på sällskapshundarna. Sen är det klart att uppfödare (som de mest framgångsrika ofta är) kan vara extra nojiga med att få hem någon smitta, med tanke på avelsdjur och eventuella valpar.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Åh ska du också ställa? Jag ska ställa Maxi på toradagen! :) Vi kanske ses
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#13 när ska ni ställa honom? :D Jag kommer göra så att jag ber om att få visa själv har jag bestämt! Tack för alla åsikter och inputs.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Västra kennelklubben som arrangerar utställningen har gått ut med detta: http://www.skk.se/vakk/?newsitem=30228
Codeavalone.blogg.se
#5 i år har det dock varit massor av smitta på flera kattutställningar :( så vi är många som ställer katt som helt klart vill se förbättringar där också….
De flesta infektioner går inte att vaccinera mot, gäller både människor och hundar. Nog kan en välskött och hälsokollad hund ändå bli sjuk och alltså även smitta andra. Förstår din oro.
#14 ska ställa han direkt på torsdag morgon, vid 9. Är nummer 2 :s skitnervöst!
#18 jaha! Ska ställa som nr 7 haha så vi ställer typ samtidigt! Vilken ring ska du va i?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#19 vi är i ring 29 om jag minns rätt
#20 aha! Vi är i ring 13
_(f.d MelvinMimmiLufsen)