Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1059 ggr
Fisherling
0

Skiften

Alltså jag fastnar hela tiden på dessa skiften inom lydnaden.

Tinja är seg. Hon gör det jag ber om, men.. Hennes sitt är långsamma oavsett om det är från stå eller ligg. Hennes ligg har antingen ena tassen invikt, eller så "klättrar" hon ner och upp. 

Det enda som fungerar riktigt snyggt är stå. Det är hon jätteduktig på. Stå-sitt fungerar också rätt bra, men jag tror jag får ge upp med låsta bak- eller framben.. Hon väljer lite hur som. Ger jag ingen belöning för att hon flyttar på framtassarna när hon sätter sig, då börjar hon efter ca två gånger med att börja ställa sig direkt efter att jag sagt sitt. 

Skitstörande. Hon är ju snabb som få i övrigt, hon är kvick och VILL köra, men.. I detta är hon bara så seg.

Några tips?

jenmjao
0

Hade samma problem, Min hane bara sätter sig i slowmotion..
Jag köra sitt/ligg/stå utan fjärren och även i fjärren, fjärren känns totalt omöjlig ibland men då accepterar jag minsta lilla framsteg istället.
Hur gör du när hon ska sitta? Har du testat "hetsa in henne i det"?
Jag tar det bästa min hund vet (tennisboll eller råa köttbitar), Sen sätter jag handen rakt över huvudet snabbt som i en "uppåt" rörelse och säger "SITT" om han inte sätter sig direkt backar jag, säger APPAPPAPP (fel helt enkelt) och börjar leka med det jag har utan att han når det, när han är riktigt intresserad testar jag igen och igen och igen, Funkar det inte efter 2-3gånger så avbryter jag och kör något annat han redan kan för att stärka honom, Han skulle aldrig arbeta för något om han inte fick belöning typ…helst innan han gjort det :D

Fisherling
0

Grejen med Tinja är att hon blir lite.. Nedstämd om hon gör fel mer än två gånger i rad. Hon blir typ besviken på sig själv och försöker hitta på något annat. T.ex om hon inte får belöning för stå två gånger i rad, då kör hon ett stå-sitt för hon gissar att det är vad jag vill. Går inte det, då typ, ser hon olycklig ut.

Då säger jag ändå inget annat än ett glatt "nähäpp".

Jag ska försöka träna mer med leksak.. Blir inte så mycket fart med godis uppenbarligen.

jenmjao
0

#2 Har du lekt med godisen? På marken/golvet?

Men testa köra sitt två gånger, gör hon inte det snabbt nog så avbryt direkt och kör något helt annat, kanske snurr, eller fot, eller bara något hon redan kan, Och gå tillbaks till sitt sen.

Har du olika ord för skiftena? Det hjälpte min hund jätte mycket, trodde inte det skulle hjälpa men det gjorde det. :)

Fisherling
0

#3 Ja, hon får jaga ikapp den, både att jag kastar den längs golvet och att jag har den i handen och hon får jaga ifatt. Hon tycker det är jättekul! Dock blir det inte snabbare sättanden..

Ska testa att varva med trick hon kan!

Vad döpte du sitt från ligg till?

jenmjao
0

#4 Testa allt du kan, får hon jaga godisen och en kastar du upp handen rakt i luften med kommandot kanske det blir snabbare? Jag vet ine hur jag ska förklara :) Min hane sätter sig segt ibland fortfarande, men det är ofta när han är framför mig inte bredvid t.ex.
Ligg till sitt: Mått
Sitt till ligg: Bak

LinDajSon
0

Enklaste sättet att lära hunden låsa antingen fram- eller bakben utan att de ska behöva testa eller bli osäkra är target. :) Leksak istället för godis har du redan fått tips om, bästa sättet att höja aktivitet helt klart. Med brorsan har jag upptäckt att klickern är ett bra sätt att snabba upp saker, jag använder nästan uteslutande "jah!" Som belöningssignal men när jag plockar in klickern i träningen får jag ökat tryck i alla utföranden. :)

Fisherling
0

#6 Jag kör ibland med target, men hon trampar ju väldigt mycket på targets. Sen blir jag lite förvirrad.. I fjärren tycker jag låsta framben är enklast, men när hon sitter vid sidan vill jag ju att hon ska ha låsta bakben?? Hur tänkte jag där egentligen, går det ens att ha det så?

Jag kör med klicker, men hon verkar inte koppla det där att "desto snabbare jag sätter mig, desto snabbare får jag belöning".

LinDajSon
0

Kanske skulle det kunna vara en idé att backa lite. Börja med att etablera att target = frys, inte trampa. Sen plocka in i skiften som hjälp. :) De gör skillnad på skiften och sitta bredvid, sen om hon lägger sig med bak-eller framdelen vid ex platsläggningens nedläggande gör ju ingen skillnad så jag tror inte du behöver tänka på den biten. Använder du ofta klickern när du tränar? Alltså även vid icke nyinlärning? Jag tror att man lätt kör lite för ofta och för länge med den… jag lär mina hundar att klickern kommer när jag vill förändra något men använder den aldrig som signal för att belöna något jag är nöjd med utformningsmässigt om du förstår? Då behöver de inte fundera så mycket på om/när de ska förändra ett moment (man slipper att de börjar testa annat/utveckla när de blir osäkra). Nu använder jag som sagt klickern väldigt sällan jämfört med vad jag gjorde en gång i tiden men den har rätt effekt när jag plockar fram den, och jag får mindre ströbeteenden än jag fick förut. :)

Fisherling
0

Ska testa att backa. :)

Jag använder bara klickern vid nyinlärning och justering. Annars säger jag "ja!" när hon gör rätt.

Ambrose
0

Har du testat att använda ett "förberedande" kommando? T.ex. "Åååååååh ligg!". Använd handtecken i början.. dra uppåt på "Åååh".. smäll ner i backen på "ligg". Hunden kommer att börja tjuva på "Åååh" men då är det bara "Bra du tänker rätt, men vi provar igen".. skulle kunna skicka en film om du vill se :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Fisherling
0

#10 Vill helst inte använda mig av "ååh" för det blir så extremt snabbt en vana för mig, och jag vill inte riskera att jag säger det på tävling.

Ambrose
0

#11 Aha oj då :P

//Ambrose

ipopuma
0

nt läst de andra kommentarerna. Men jag lär om mitt läggande nu. Då är mitt tänk lägger hon inte sig ned som jag vill är inte det ett läggande. Har fått gå tillbaka till ruta 2 o köra. Men hon fattar snabbt. Så tänk att lär henne att säger jag upp eller sitt eller banan (ja vad du nu säger) Så är det hopp upp sitt. Precis också fått lära om ligg och fot. Man hoppar upp inte trampar då är inte det kommandot jag säger. Jag måste tänka så för att inte felbelöna. Tror att hundarna måste veta vad som är rätt innan de gör det kontunerligt o inte bara för de är taggade :S :)

Jetaime
2

Zuki är ju ännu värre än Tinja och jag har jobbat på det i typ hela Zukis liv, men väldigt intensivt senaste året.. Men jag kan ändå inte få till sättandena, framförallt.

Däremot så går det framåt med ligg… Ibland 😃

För oss har det blivit ungefär samma som ett "Åhh - Ligg", som #10 beskriver, fast jag andas bara inåt ganska "högt" innan jag säger ligg.. Och det har faktiskt hjälpt oss jättemycket. Ingen kan säga att jag inte får andas ;)

Ambrose
0

#14 Precis! Och man kan även dra ut lite på kommandona. Llligg!.. Sssssitt!
"Åååh"et lär man ju bort, precis som vilken hjälp som helst innan man går ut och tävlar :)

//Ambrose

JoannaLi
0

Jag brukar använda mig av "Är du beredd?" Innan vi börjar såna övningar. Så då leker vi, peppar upp belöningen så att han är villig att hugga armen av mig för att han är så förbannad - och så frågar jag "Är du beredd?" Nu när han kan kommandot kan man se att hela han bara sugs ihop till en liten energiboll, och då har jag mycket lättare att få snabba och koncentrerade skiften. :D 

"Är du beredd?" Kan man ju säga innan momentet börjar, så det kan ju ingen klaga på heller. (Det är alltså 1 *Är du beredd?" för hela träningspasset, inte ett för varje skifteskommando.)

Dock kan jag inte beskriva hur jag lärt in det, troligtvis har jag väl bara sagt det i samma situation tills han fattat :'D

Lona
0

Jag måste bestämt skaffa nya glasögon! Varje gång jag ser trådens rubrik i listan så läser jag "SKRIFTEN", tänker genast på Bibeln och funderar på om Fisherling har blivit religiös… ;-D

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com