Tips på belöning
Vad för belöningar brukar ni variera mellan vid inkallningsträning? Min hund bryr sig inte om leksaker när vi går i skogen och det känns som att han inte är så entusiastisk över att alltid få godis. Och sen en sak till, om hunden inte kommer utan står kvar och nosar när man kallar på den, ska man gå fram och säga till den då, eller typ dra lite i linan?
är han mammig? Då kan att få komma upp till dig vara en belöning. Lite som min lilla hennes driv i träningen är att få komma upp i famnen och gosa. Ge inte målet med mat så han är hungrig när ni tränar. Belöna alltid intiativ. Typ börja gå fot. (behöver nt vara med godis men tex bra så dutti o klappa hunden och sen fortsätt med rtt fri eller gå kommando) Kör korta intensiva pass (mellan 30sek.-4 min) eller max 15 rep (allt som allt) Reta honom. låt någon hålla honom och lek o spring runt med dig själv. Göm dig. Kalla o han inte får komma och spring iväg. O sen en superblöning. Sen behövet man inte göra fler rep än en ibland :) tror jag. Var tydlig med träning o inte träning. Jag har nosförbud på mina hundar när jag tränar. Min riesen har jag "sista kastet" o min lilla "slut" när träningen är slut. Kanske backa träningen? Sätt honom ned o träna på det. Nosar han "sitter" han inte. Han ska vara fokuserad på sin uppgift. Gör det på lagom nivå. Så tänker jag. Hoppas att du fick ngt tips och lycka till!

Finns många sätt att belöna en hund, allt är beroende av vad hunden ser som belöning, här finns tips på 30 sätt att belöna utan godis.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag brukar försöka variera mig och även läsa av vilken belöning som passar just då.
Har Charlie jättemycket "spring i benen" så kallar jag in, när han är nästan framme så skickar jag honom i en ny riktning så han bara fortsätter springa - i det läget är det största belöningen för honom.
Vi kan också kampa med en leksak (han är ju en terrier och då brukar kamplekar vara uppskattade, dessutom gör ni något tillsammans då), eller så slänger jag den bakåt, i hans rörelseriktning.
Pipleksaker blir han helt exalterad av så det sparar vi tills det behövs en superbelöning, då kan jag även pipa med den medan han är på väg mot mig, han får ett "pip" så fort han tittar upp och avbryter vad det är han är fokuserad på.
Godis kör vi en hel del, gärna mjuka godisar som korv och liknande, jag är dessutom en hemsk människa och belönar mina hundar med Frolic😉.
Antingen får han dem direkt ur handen eller så slänger jag dem en liten bit bortåt så han får springa efter.
Är han väldigt distraherad och inte riktigt vill ta godiset så kan jag lägga några på marken vid honom som han får nosa reda på.
Att använda sig själv är förstås toppen om det funkar, tjoa eller vad din hund kan tänkas uppskatta, spring gärna bort från honom så han får jaga efter.
Rör dig lite "lustigt", hoppa och så vidare.
Sen har jag fördelen av att ha en hund till (det har väl du med, i alla fall ibland?), hon är dessutom väldigt lydig.
Vill inte Charlie komma så kallar jag alltså in lydiga Nikka och sen har vi super-duper-mysigt-roligt ihop; vi busar, leker, gosar, gör tricks och Nikka får massa godis medan jag totalt ignorerar Charlie.
Är vi hemma på tomten, som är inhägnad, så händer det att Nikka och jag går in, det är inte lika roligt att vara en liten olydig terrier när man är ensam…
Nikka tycker förmodligen att det är suveränt med Charlies inkallningsträning, så lättförtjänta godisar har hon aldrig fått förut😃.
Just det, tänk på att berömma även när hunden är på väg mot dig, inte bara när han är framme. Den där bråkdelens sekund där hunden bestämmer sig för att faktiskt komma är viktigast av alltihop👍.
Belöna dessutom när hunden självmant tar kontakt eller visar följsamhet, det skall alltid löna sig att ha kontakt med och uppmärksamhet på matte/husse!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Tub är bra som godis, själv har jag använt en variant gjord för hundar men det går nog bra med vanlig mjukost i tub (det finns väl mjukost med skinka tror jag).
Min hund gillade förr inte att få godisbitar utomhus, men tubens innehåll älskade hon.