Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1140 ggr
Soffatoffel
0

Sjuk valp

Hej,

Imorse började jag märka att min 7 månaders valp var lite hängig och sov mycket mer än vad han brukar. Han vägrade äta sin frukost men tänkte att det berodde på att han är så kräsen (han kan skippa måltider ibland, men har fått sagt att det kommer sluta när han inte är valp längre). Vid 13.00 så spydde han, men det var inget i spyan utan det var helt enkelt för att han inte hade ätit. Gick ut på en skogspromenad där han sprang runt och lekte i skogen och var glad och när jag kommer tillbaka så springer han iväg och bajsar inomhus, det var alltså diarré med lite blod i. Är det farligt och bör jag kontakta veterinär?

Han har druckit och ätit ca halva sin mat nu, och nu ligger han och sover. Han verkar inte ha ont någonstans  men är orolig ändå.

Tack på förhand, och skriv snälla inga elaka eller onödiga kommentarer, vill bara ha hjälp med min lilla valp! :)

lutralutra
2

Det kostar inget att ringa och fråga, för säkerhets skull! Dock, vad jag förstår, så behöver blod i bajset på hundar inte alls vara lika allvarligt som det är för människor. 

Hoppas valpen kryar på sig!

Soffatoffel
3

Ska ringa och fråga nu, tack för svar, känns lite lugnare nu! :)

Karmatarerskanise
0

Du bör absolut ringa veterinär. 

Var blodet mörkt eller ljust?

Frida B
0

Låter inte jätteallvarligt. Som #3 skriver, hur var blodet? Håll koll så att han får i sig vätska, att han dricker mycket och blanda gärna i vatten i maten. Sen kan du även kanske ge honom lite kokt vit fisk och ris, eller morotspure, eller kokt kyckling. Eller köpa sk skonkost på vet. klinik, mycket snällt för magen. Skadar ju aldrig att ringa till din närmsta vet heller och se vad dom säger.

Och håll koll så att det inte blir värre.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Soffatoffel
0

Vi ringde veterinären idag (de hade stängt igår) och hon rekommenderade antingen Cannicur eller Diarcanyl. Vilken rekommenderar ni för en 7 månaders valp? :)

lizton
0

Har bara gett Canikur och den har funkat bra. Vi ger alltid dietsoppa -efter Ann-Marie Hammarlunds recept och när magen börjarbli bra lägger vi i några foderkulor av hundmaten. Det sista med att tillsätta vitamin/mineraler har vi inte gjort, men hunden  har aldrig varit dålig så många dagar. Kopierar receptet:

"Ann-Marie Hammarlunds dietprogram för krassliga hundmagar

Denna diet är bättre än enbart risavkok och ris med kokt fisk som är en näringsfattig diet. Med denna får de i sig vad de behöver. 

Dietsoppa

1.     Koka 3-4 dl vatten och red med så mycket maizenamjöl att det blir en tjock kräm

2.     Koka tills den klarnar, ett par minuter.

3.     Tillsätt 1-1,5 köttbuljongtärning, 1/2 tsk citronsyra och en rågad msk druvsocker.

4.     Späd därefter med kallt vatten till en tjock soppa.

Dietsoppan serveras tre gånger per dag med en äggula i ett mål och ett par matskedar vispgrädde (ovispad) i de övriga två målen. Till varje mål ger man en eller flera rostade skivor formfranska. Mellan dessa mål ges två mål med enbart rå, extra mager nötfärs. Till hund av medelstor ras ges ca 100 g kött per mål.

Mål 1: dietsoppa, 1 äggula, rostat bröd

Mål 2: rå, extra mager nötfärs (100 g)

Mål 3: dietsoppa, 1-2 msk vispgrädde, rostat bröd

Mål 4: rå, extra mager nötfärs (100 g)

Mål 5: dietsoppa, 1-2 msk vispgrädde, rostat bröd

Måltiderna fördelas jämt över dagen. Dosera efter behov, dietsoppan ger vätska och energi, rostat bröd ger mättnad. Öka det rostade brödet då hunden mår bättre och är hungrigare.

Om hunden är dålig på att äta, doppas det rostade brödet i soppan och hunden matas tills den börjar äta själv.

Dietprogrammet ges i högst sju dagar som enda mat, utan extra tillskott av vitaminer och mineraler. Därefter sker en mjuk övergång med soppa och rostat bröd på morgonen och de två köttmålen drygas successivt ut med vegetabilier, såsom mycket välkokt ris, mannagryn och/eller rostat bröd. Efter ytterligare någon vecka tillsätts ett fullvärdigt vitamin- och mineraltillskott samt lite solrosolja. Och så småningom sker en gradvis övergång till hundens vanliga foderstat."

medhund.se/doc%20filer/utfodring.doc