Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 814 ggr
swapp
0

Hur långa tricks-pass ?

Har en mops. Hur långa tricks-pass tror ni jag kan köra med honom?
Alltså hur vet man när det räcker med träning, att hunden blir trött i hjärnan och så?

Ambrose
0

Egentligen så ska man sluta när det är som roligast och går som bäst. Då vill hunden ha mer. Så hellre flera kortkorta pass, max 5 minuter, per dag, än att man nöter.

Jag har själv ovanan att nöta med min, men tränar jag med andra så säger de till mig när det räcker. Det blir mycket bättre!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

knutteknop
0

Kör så korta att hen inte hinner tappa intresset! Jag brukar ta typ 10 godisbitar och träna tills dom tar slut och sen pausa. Man kan upprepa det ett par gånger beroende på hur motiverad hund du har :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

JoannaLi
0

5-15 minuter/pass kör jag, det beror mycket på vad för tricks vi tränar. Nya/svåra/intensiva tricks 5 minuter. När det handlar om typ ren förfining av tricks eller ordförståelse kan vi köra 15, för det är inte överdrivet ansträngande. 

Ställ ett larm på telefonen på typ 3 minuter. Känns hunden pigg efteråt, orkade den hålla drivet under hela passet? Ta 4 nästa gång. Och sen 5. Så kan man öka så, vartefter man känner vad hunden orkar. Mycket hellre för lite än för mycket!

[Ninji]5
0

5 resp. 10-15 minuter tränar jag med mina blandraser.
Pappa tränar 5 minuter med sin fralla.

IngaTrnqvist
0

Beror på hur länge han vill och orkar, det lär du märka om han blir slarvig, tappar intresse osv. Min och min hunds trickpass är mellan 15 minuter och  en timme (aktiv träning), så det varierar väldigt för oss.

Fisherling
0

Tinja tycker 5 minuter är alldeles för lite. Tio-femton minst, annars blir hon sur och tigger mer 😂

Snuffles
0

#1 Vad menas med att man nöter?

Vizzla
0

Jag har taxar å kör några minuter åt gången. Slutar alltid om jag ser att de verkar intressera sig för annat. Då gör jag något lätt som dom kan å så avbryter vi.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Joyous
0

Jag kör ofta flera korta pass. Exempelvis 5 minuter x 5. Mellan varje pass kan jag tex lägga in några sekunders lek, drickpaus eller binda upp henne. Allt beror på hur långa pass vi kör och hur svårt vi tränar. Klickertränar vi räknar jag oftast passen i antalet repetitioner, tex 5 rep och sen leker vi kanske 20 sek, sen kör vi några repetitioner till som återigen följs av lek, osv.

LinDajSon
0

Kör också femminuterspass, men ibland tar jag fem godisbitar-paus-fem godisbitar-paus osv också. Dvs, riktigt korta pass..Oftast vid nyinlärning.

ipopuma
0

Enligt mig beror det på vad man vill med passet. Ibland gör jag en sak en gång o då är det perfekt och då slutar jag. Då blir det typ ett 10 s. pass. Tränar jag något annat kanske jag håller på i 15 minuter och ibland lägger man på en platsliggning (vänta i en position) o det varierar mellan 3 - 20 minuter. Så jag tror att allt handlar om vad du gör. Jag tror inte heller på tid på alla hundar utan antal repititoner. Vissa hundar vill ha snabba effektiva pass men vissa kanske vill ha en tid att tänka igenom vad du tänkte. Tror allt handlar om att lära känna sin hund och vara vaken på tecken. Inlärning få korta intensiva repitioner. Annat kanske kräver längre tid. En hund fungerar på ett sätt o en annan hund ett annat. Och målet med passet och slutmålet spelar också roll. :) Så tänker jag. Ha så kul med din träning!!!!

Ambrose
0

#7 Att nöta betyder att göra något om och om och om igen.. kan vara göteborgsdialekt :D Kan även betyda att "arbeta ner"… eller vad man nu ska säga… t.ex. att något nöts ned efter mycket användning

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se