Uppfödares hemsidor
Hej igen. När man kollar på vissa uppfödares hemsidor så står det inte när dom uppdaterades senast, sen så står det inte vad dom håller på för sporter med sina hundar och så står det inte om dom t.ex ögonlyser och och gör mh test m.m. Då undrar jag om ni vet hur man får tag på den informationen för det blir jobbigt om man ska ringa typ 30 olika uppfödare eller om ni har några andra tips hur man kollar efter bra uppfödare som föder upp friska och pigga hundar. Lite flummigt men hoppas ni förstod.
Och vissa har inte ens en beskrivning om dom själva och vad dom syftar med deras uppfödning. Jag tycker det blir så svårt att kolla igenom allt.
Och en sista fråga🤫 skulle ni köpa hund från en uppfödare som föder upp 2 eller flera olika hundraser?
Du kan ju få ut en massa information från skks hunddata och avelsdata, där finns alla tävlingsresultat, tester och röntgen/ögonlysnining osv.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Okej tack ska kolla det!
Jag förstår inte exakt hur man använder det dock,
Beror lite på vad det är du vill ha fram, men säg att du har hittat en kombination som du är intresserad av, då kan du söka upp dessa hundarna i hunddata/avelsdata och se alla deras resultat från tävlingar, röntgen, tidigare kullar, kullsyskon, stamtavla osvosv.
När jag kollar efter en intressant kombination så kollar jag väldigt mycket på släkten också både hälsa och mentalitet, tex, kullsyskon, kullsyskons kullar, halvsyskon, mor- och far- föräldrar.
Okej!
Det kräver ju lite jobb från ens egen sida, och det är ju bra om man vet vad man letar efter också, så att säga :) Vilken ras gäller det?

Kolla facebook också! Många uppfödare verkar ha gått över till fb och skapat en sida för sin kennel. Där kan du ju skicka meddelanden om du har frågor och inte känner för att ringa runt till alla.
#8 Shetland sheepdog!
#9 Jag ska skaffa fb och jag pratade med min mamma igår och sa att det kanske skulle bli lite lättare att höra av sig!
Jag skulle verkligen ringa dem dock… Jag letar ju själv efter rätt valpkull, och har väl kollat på 234324324 uppfödare vid det här laget. Kan överlag säga att det är en betydlig andel av dem som har rätt "kassa" hemsidor, ouppdaterade, inte så mycket info mm. Men jag kan samtidigt säga att det absolut inte betyder att de är dåliga uppfödare, ofta är det där med tekniken inte lika intressant som hundarna kanske bara.. :) Bäst är att ringa och prata med dem, samt kolla SKK hunddata då.
Jag brukar maila först, fråga om lite info och säga att jag gärna tar ett snack över telefon om det går bra. Samt att jag gärna berättar om mig själv också. Sen tar jag det från det..så att säga.
Tänk på att uppfödare även oftast har ett job, ett flertal hundar, kanske en kull på gång och även inte ens vet hur man fixar hemsidor speciellt bra.
Den uppfödare jag mest sannolikt kommer få valp ifrån i 2017 har en urkass hemsida, inte så mycket information och mycket får man fråga och slå upp själv. Men det är för att hon inte är så bra på att hålla på med koder och hemsidor, mm. Jag var även liite skeptisk men valde kontakta då jag var intresserad av den parningen hon hade planerad. Hon va supertrevlig och svarade lätt på alla mina frågor. Vissa småsaker som jag kunde kolla upp själv frågade jag ändå för att se att det sämde överens med den informationen jag hittade på skk's hemsida. Men va inte lat och kolla upp själv och va påläst. Gör oftast uppfödare glada om dom känner att man har läst på och vet vart frågorna kommer ifrån!
Vissa sidor går nästan ner men lika gärna kontakta ändå! många har helt enkelt inte heller tiden. Det tar mycket tid med jobb, valpar, hundar, hemsida, då folk som ringer och mejlar ang valp, då valpar igen, glöm inte jobbet nu, och dom ska ju igen ut med sina vuxna hundar, dom ska ju inte glömmas bort, och då hemsidan, fler folk som ringer, etc. cykeln fortsätter :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Säger som #9! Många har gått över till facebook, iaf av mina uppfödarvänner och -bekanta. Dels för att det är lättare att uppdatera där, dels för att det är så himla smidigt att nå ut till rätt folk. Det går att dela resultat, kombinationer och dylikt snabbt i rasgrupper dessutom. Det går också snabbare att svara på meddelanden där, även om jag själv föredrar mejl till sånt (markerar dem och lägger i specifika mappar). Mejl tar dock mer tid.
Kolla på facebook om de uppfödare du är intresserad av finns där! Många har sina sidor helt offentliga så att de kan hittas även om en själv inte har fb.
Kolla med rasklubben vilka dom rekommenderar. Fråga även folk som är aktiva med sina hundar, de bör ha lite koll på var man får tag i bra hundar.
Kan tycka att en del uppfödare lägger lite för lite tid på sina hemsidor, det är ju ändå "kundens" första intryck av dig + att de flesta idag använder sig av internet för att få information.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf