Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 836 ggr
blodörn
4

Era hundar också?

Min hund (Collie/flat coated retriever, 9 månader)  blir lugn när jag sjunger för honom, men det ska inte vara vilken sång som helst utan The Smiths låt A rush and a push and the land is ours.
Så himla gulligt! Men finns det en anledning till varför han blir det? :)
Blir era hundar också lugna när ni sjunger för dem? Har en kompis som säger att hans hundar blir lugna när han nunnar nån melodi åt dem.

Do as you would be done by - And think for yourself

JoannaLi
2

Jag sjunger ofta för oroliga hästar. Förklaringen är enkel. När du sjunger, så fokuserar du dig på låten. Du använder upp de resurser du har att tillgå när det kommer till syre etc. När du sjunger lugna låtar och investerar dig i dem, blir du själv lugn sk. "mjuka ögon". 

På klarspråk. När jag sjunger kan jag inte vara omedvetet spänd eller stressad. Jag blir automatiskt lugn och mjuk. Vi påverkar djur väldigt mycket mer än man ofta tror, så att vi blir lugna och mjuka i kropp och ögon påverkar jättemycket! 

Sen tror jag att vissa låtar tilltalar hundar mer än andra, pga tonläge osv :) 

Så resonerar jag! :) 

Min kan också bli lugn, i speciella situationer. T.ex. när vi myser i sängen/soffan, men han är så sjukt signalkänslig så han blir orolig av att jag pratar utan att han förstår om han ska reagera/svara eller inte, så det är ett work in process :)

greenseng
0

När en människa sjunger så upplever de flesta djur den mänskliga rösten som direkt magisk. De blir oerhört fascinerade. Faktiskt förtrollade. Och lugna.

Det finns mer än en anledning att samer jojkar. Finns det något rovdjur i närheten som hotar renarna så kan det faktiskt ha effekten att djuret inte anfaller.

Om du någon gång skulle springa på en björn så är faktiskt det bästa att sjunga en vaggvisa för den. Även om björnen har ungar med sig så brukar den faktiskt stanna och lyssna. Den blir inte aggresiv längre. Den blir snarare som förtrollad. Detta har jag läst om flera gånger. Tyvärr så har jag tappat bort länkarna (som vanligt). 😃

Fungerar av någon märklig anledning inte det så kan man lägga sig som ett plus på rygg på marken med huvudet bakåtböjt så att halsen blottas. Detta tolkas i djurvärlden som att man har givit upp. Och vanligtvis så tappar djuret intresset då. Det kan däremot nosa lite på en.

Just björnar är oerhört nyfikna på människor. Men de håller sig vanligtvis gömda när de gör sina studier. Många människor har studerats av björnar utan att ha den blekaste aning om det. 😉

Däremot så har jag ingen aning om hur det fungerar när det gäller vildsvin.

Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

blodörn
0

#1 & #2 Tack för svaren :) Kul att veta.

Do as you would be done by - And think for yourself

Turast
0

Alltid när jag spelar gitarr och sjunger så kommer min äldsta hund och vill ligga tätt tätt bakom mig, vet inte riktigt vad det betyder men han har alltid gjort så 💗 den yngsta hunden brukar vilja ligga i knät men det vill hon ju alltid

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

hemul
0

Hundar tror jag aldrig jag sjungit för, men jag hade en katt som började knipa med ögonen och spinna som en gräsklippare och borra in huvudet mot mig när jag sjöng en viss sång. Vyssan lull med egenpåhittad text, ganska elak dessutom. Tror det var för att jag hittade på den och brukade sjunga den när hon var liten och låg i mitt knä och var sömnig. Sen kopplade hon väl den till det där mysiga när hon var kattunge.

jenmjao
0

Jag brukar sjunga för min tik konstant, Brukar köra små danser för henne också, hon brukar njuta av det (vad det ser ut som).
Min hane brukar bara sova om jag sjunger :D har aldrig testat att sjunga när han är "stissig".

lutralutra
0

Vår förra hund brukade yla högt när pappa spelade fiol. Om det var föratt hon tyckte det lät förjävligt eller om hon ville vara med och låta vet jag dock inte 😃 

(pappa brukade skicka iväg inspelade låtar till USA på den tiden, så att de skulle kunna lära sig svenska spelmanslåtar.. De döpte en av låtarna till "The dog howling tune" ^^ )