Någon mer som har
Jack/Parsonrussell terrier?
Vi har köpt en kompis till irma, en parsonrussell terrier, en kille på dryga 7 månader. Just nu har han tratt då vi har kastrerat honom + att irma är inne i ett höglöp så det är ett passande. Längtar tills stygnen och tratten åker av
och irma blir klar med sitt löpande.
Före kastrering var han och Irma lös i skogen, gud vad roligt dom hade. Lekte och kutade runt men kom alltid och kollade vart jag var. Gömde mej några gånger också. 
Hade inte Irma gillat Tintin när vi träffade honom (ja vi med) då hade vi inte köpt honom. Vad jag förstår så måste den här rasen ha en fast hand,, någon som har erfarenhet?
sätter in en liten bild på Irma och Tintin,
Jag har en parson som är 3 år. Verkligen en jättetrevlig ras, helt omöjligt att ha tråkigt när dom är med. Fast hand, det beror ju lite på vad man menar. Dom behöver ju tydliga regler och kan behövas bli tillsagda flera gånger då dom har en tendens till att bli "döva". Men det är ändå en väldigt känslig ras tycker jag, som märker tydligt om man blir arga. Många gånger vet dom vad som ska hända innan du ens tänkt det, sjukt läskigt ibland. så dom är extremt smarta… vilket inte alltid är så positivt hehe.

Härligt,, kul med någon mer som har en parson. Märker att han är väldigt lättlärd men envis,, måste testa 10 ggr utifall matte/husse hade fel dom första 9 gångerna.
Jo, en fast hand behöver alla hundar mer eller mindre. Och tråkigt lär man nog inte få med Tintin, Tror att Irma får det bättre då jag inte har aktiverat henne som man ska egentligen, hon är nöjd att ligga i soffan om inget annat roligt händer. Tintin's rasen måset ha mycket aktivitet har jag läst och är man slö så visar nog han det mer än vad irma har gjort.
Jag tycker det ska bli väldigt kul att aktivera båda hundarna + att dom kommer att ha så roligt med varandra. Vi bor rakt ut i skogen och här finns stora ytor, både åkrar och skog att springa på. 
ahaa,, irma blir också "döv" rätt som det här,,särskilt nu när hon höglöper 
Vaktar din parson väldigt?
Tintin skäller för många olika ljud, har inte haft honom så länge ännu, ca 3 veckor så han är nog inte van vid allt som hörs här, just nu är det diskmaskinen som han hör emellanåt och skäller på.
Likaså om någon hamrar eller annat slagljud ute skäller han, även om ljudet är långt borta så måste han skälla.
Är din lika?
Ska köra med "skall" och se om jag kan får hans skällande under kontroll,, eller har du något annat tips?
Men han är väldigt lugn inne, och gosig,,kommer och kryper intill en,, svårt att gosa riktigt med trattskrället på skallen,
så gissa om vi längtar tills stygn och tratt är borta,, den 13:e åker stygnen…
Tycker att det är smart att du valt att kastrera honom. Lät också min parson kastreras i förebyggande syfte. Dom ska ju bli liiite lugnare då och inte lika hundaggresiva.
Min hund vaktar inte så jättemycket inte skäller så mycket heller, lagom tycker jag. Jag förstår att han skäller när brevbäraren kommer och smäller i brevlådan, eller när det springer barn och skriker i trapphuset. Eller när folk bråkar ute på gatan. När han skäller brukar jag bara säga, tack det räcker, eller liknande och i många fall så slutar han efter det. Men om inte så är det endra som hjälper en såndär blomvattenspruta tyvärr..
Vart nånstans kommer din parson ifrån?

Lite OT, men kom veterinären ihåg att upplysa om att han fortfarande kan tillverka valpar. Det kan ta upp till 3 v efter kastreringen innan alla spermier är helt borta och döda. Har hört flera gånger där folk kastrerat hanar och trott att det är lugnt, så blir det valpar/akttungar i alla fall…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

En vecka sa vet. att han fortfarande kunde göra valpar, sen är han steril. Vi passade dom noga även efter det gått en vecka efter kastrering, dumt att fastna ihop när det inte ska göras några valpar ändå :)

Grattis! Så söt han är din nya vovsing.