Hund tuggar sönder allt
När vi är hemma hos hunden, gör hon aldrig något dumt. Men så fort hon blir själv, tuggar hon sönder allt som kommer i vägen. Det går inte heller att stänga dörrar, för då tuggar hon på dörrkarmen. Vi kan inte heller använda oss av kompostgaller då hon får bort dem, trots att de är fastspikade. När hon sedan kommit igenom tuggar hon på soffan, kartonger, skor, bordsben och liknande. Ser alltid ut som kaos när man kommer hem. Hon vet också att hon gör fel, då hon kryper fram när man kommer hem.
Hon är ca 1 år och är adopterad från Irland. Försöker komma i kontakt med hennes förra familj för att se hur de gjorde, men ännu inte fått svar.
Har ni ensamhetstränat henne? Hur aktiveras hon?

Jag tycker det låter som en hund som inte alls är trygg med att vara ensam hemma, eller för den delen trygg med att vara själv i ett annat rum. Hur länge har hon bott hos er och hur mycket tid har ni lagt på ensamhetsträning?
Oj, lämna inte den hunden hemma ensam, den klarar inte av det och mår dåligt. Den kryper inte för att den vet att den gjort fel. Jag har ju 4 hundar, varav de 3 jag haft i snart 7 år, fungerar alldeles utmärkt att lämna ensamma, men det senaste tillskottet i flocken, en 3-årig rottweiler, klarar inte av att bli lämnad. Jag har honom alltid med mig nu, och har backat till ruta 1 gällande ensamhetsträning, och kommer inte att lämna honom förrän han är trygg nog att lämnas.
Ja hunden ska uppenbarligen inte lämnas ensam alls som det är nu. Den gör ju inte sakerna för att irritera utan för att den mår dåligt. Den kryper för att den märker era reaktioner och inte för att den vet att den gjort fel.
Så börja med att inte ha hunden ensam.
Hon har ensamhetstränats hos den förra familjen, men när hon kom till oss så började vi om för att vara säkra på att hon fixade det. Vi började med bara någon minut och sedan ökade på sakta med säkert. Hon fixade det utan problem, men för bara ca 2 veckor sedan så började hon tugga på saker..
Det är väldigt sällan hon lämnas ensam, då hon får följa med på nästan allt vi gör. Det är när mina och sambons jobbtider krockar, som hon blir själv en kort stund.
#1 Hon har som sagt ensamhetstränats av den tidigare familjen. Vi började från ruta 1 när hon kom hit för att vi ville se hur hon reagerade.
Menar du när hon är hemma själv eller under dagarna?
#6 Ni måste börja om igen med träningen.
Jag menar hur hon aktiveras. Aktiveras gör dom ju inte när dom är ensamma.
Tror att TS har lämnat forumet?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#8 Det stämmer att ts har avslutat sitt konto.