Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1754 ggr
Michancom
0

Grand danois

Hur länge växer de? När kan man börja träna? Alltså spår och sånt? Hur tränar man en lite osäker grandis? Vi ska ta över en som är i spökåldern men även lite rädd för vissa saker

JoannaLi
0

Spår är inte fysiskt ansträngande, det kan man börja med så fort hunden orkar och vill. Även t.ex. godisrutor och leta upp folk/leksaker, så länge som det är på hundens egna villkor och det inte blir överansträngande fysiskt. 

Hur länge växer de? Tills tre års ålder, minst. Men de växer på höjden till 1-1,5 tror jag? 

Sök upp en bra instruktör som kan guida er. Det är en ganska komplex process att träna osäkra hundar, men grundtanken går i trygghet-trygghet-trygghet. Först trygghet i er som förare, sen trygghet i situationer, sen trygghet i sig själv. 

:)

Herveaux
1

Jag har för mig att grandisarna är lite som min ras irländsk varghund i utvecklingen.
Dom brukar anses vara helt klara i både kropp och knopp runt 4 års åldern.
På min varghund rasslade det till ordentligt i muskelmassan när han var 2,5-3,5 år,
(innan dess var han väl inte direkt benig, men vissa stora högväxta hundar kan verkligen se ut som spinkiga kalvar innan musklerna börjar fylla ut kostymen) 
 efter det märktes det mest mentalt att han mognade men andra som inte träffade hunden så ofta, tyckte fortfarande att han musklade på sig fram tills han vart runt 4år.

Man kan börja träna tex spår osv med rätt så unga hundar, man får däremot vänta med mer fysiskt krävande, monotona saker som löpning och cykling tills hunden växt till sig.
Nosarbete är ett jättebra sätt för att hjälpa till att bygga upp hundens självförtroende. Vilket i sin tur kan göra underverk för en hund med rädslor.

Jag var avlastningshem åt en grandis som hade en del rädslor.
För henne var det viktigt att ha stöttning när det var otäckt, ha en lugn och trygg människa att luta sig emot (även bokstavligen…)

Att inte göra någon stor grej av otäcka "monster" verkade också lugnande.
Tex en papperskorg som helt plötsligt ville äta upp henne kunde man till och med våga sig fram till och nosa på om människan var lugn och visade att det inte var något farligt att röra vid.

En annan sak som är viktigt med hundar som drar blickar till sig, var tydlig med vart gränsen går för nyfikna människor som vill fram och hälsa och klappa.
Vissa fattar inte att hunden inte är offentlig egendom om man inte ryter i ordentligt…

Skvallerträning kanske också kan vara något att titta på?

// Harley

Michancom
0

#1 jag går inriktning hund och är själv i den klassen och det betyder att jag får göra vad jag vill (alltså det jag är intresserad av och det som man är tvungen att göra😉((som är väldigt roöigt och jag älskar det))) så min lärare kommer hjälpa till! Okej även med park out? Jag tänkte köra det mesta med henne faktiskt. #2 ja okej hon är 10 månader och väger 40 kg och är 80 cm hög; jag kommer träna henne mycket med främmande människor då hon ej vill att någon rusar fram och klappar henne, så att hon ej är livräddom någon kommer lch klappar henne om man ej hinner säga till!😊

JoannaLi
2

#3 Tänk på att nedhopp är väldigt slitande för alla hundar, men speciellt så stora och tunga hundar. Parkour går ju ofta ut på att hoppa upp på grejer/ställa upp framtassarna på grejer. Allt det ger ju nedhopp, som kan belasta armbågar onödigt mycket. 

Håll det i bakhuvudet, och gör en egen bedömning. 

Hundar bär 70-80% av vikt och belastning på framdelen. :) 
(Så i klarspråk = hade hon varit min hund hade jag satsat mer på parkour som går ut på att gå runt, under, mellan eller (gå!) över grejer, och begränsat hopp och fall :) )

Michancom
0

Okej tack så mycket då ska vi ej köra det så mycket, kan man träna skydd med dem?😊

Michancom
0

Men vi kommer köra mycket lydnad och freestyle och spår/sök

JoannaLi
3

#5 Kan kan man nog, men du lär ha enormt svårt att hitta en träningsgrupp som släpper in er, och hemmaträning är inte en bra idé.

RosaMoln
0

Jag hade inte tränat skydd alls med en grandis av den anledningen att jag vill ha en hund med stabilt psyke inom skydd vilket jag inte anser att dagens grandisar har. Spår, sök, rally, lydnad, kanske flyball osv hade jag hållt mig till :)

Joyous
3

Hur osäker är hunden? Allt som bygger självförtroende är oftast bra! Spår och andra nosövningar är utmärkt eftersom hunden får jobba lite mer självständigt. På min hund ser man riktigt hur det lyser självförtroende när hon kommer till spårslutet. Hon har fått en uppgift och lyckats helt utan hjälp, det är stort för henne! Men det gäller egentligen allt där hunden själv får tänka till och klara det på egen hand (ibland med extra stöttning från ägaren). Klickerträning, problemlösning osv. Lek är också bra. Där kan du dels låta hunden vinna mycket när ni exempelvis kampar. Du kan också slänga iväg leksaken och tävla om vem som kommer först. Viktigt är att hunden får vinna och känna att den kan! Sen har du ju allt det som finns runt omkring. Märkliga underlag, saker hunden kan balansera på osv. Är hunden rädd för något, exempelvis bada i sjön eller gå över galler, kan ni jobba med det i små, små steg. För varje steg växer också hunden, precis som vi gör när vi klarar av någonting som vi först inte trodde att vi kunde eller vågade. Se till att inte göra saker svårare än att hunden kan klara av dem, misslyckas gång på gång bygger sällan självförtroende. Om hunden ändå misslyckas kan du antingen använda det som en trigger "Haha, du missade leksaken! Nu kör vi igen". Eller också kan du låtsas att hunden ändå lyckades och belöna det lilla som den vågade. Däremot ska du höja svårighetsgraden allt efter som så att det fortfarande känns som en utmaning för hunden.

Michancom
1

Okej, #9 på fredag så ska jag få trffa henne, hon är även i spökåldern så hon tycker vissa saker är läskoga (tex bollar just nu) Vi kommer att leka mycket ihop i början lch lära känna varandra ochhon ska få trivas hos oss och så😊 Vill ju somsakt hundens bästa och jag vill träna med en större hund. Även om de inte är lika villiga att jobba som andra raser så känns hon rätt😊

Joyous
0

#10 Det blir säkert jättebra och det låter super att börja med leken! Det går att göra mycket bara genom att leka och ha kul tillsammans med hunden. Allt från att bygga upp självförtroende, driv, engagemang i träningen, till att forma fram beteenden och inte minst bygga en fin relation. Lycka till!

Michancom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är denna mat bra? Hon har lite känslig mage och jag har två stycken 18 kg påsar som jag har till min andra hund,

tiger tok
0

Vet ej! Men färskfoder eller BARF brukar vara bra för alla hundar!

Wellcraft
2

Jag rekommenderar standardt mild

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Michancom
0

#13 de har det just nu, men vi har tyvärr ingen pkats att ha färskfoder just nu…

RosaMoln
0

Tänk på att ha en ordentlig övergångsfas om du ska byta foder :) Själva fodret har jag egentligen inget att säga om då alla individer reagerar olika men själv hade jag inte valt att ge ett foder med spannmål utan hade kollat efter ett spannmålsfritt foder :)

Michancom
0

Hon har ferskfoder nu och då skulle vi få för en vecka men vi har tyvärr ej plats för ferskfoder annars skulle vi ha fortsatt med det

Joyous
0

Är hunden känslig i magen och dessutom lite osäker så kan flytt + foderbyte ställa till det ordentligt för magen, inte kul för varken er eller hunden. Har ni möjlighet att köpa en frysbox? Den behöver inte kosta mycket men då kan ni fortsätta med fodret som hunden fungerar bra på.

Michancom
0

Tyvärr har vi ingen plats för det… annars hade jag nog fixat det😊 Hur mycket ska man ge sen när man har gått över till bara vårt foder? Det står påfodret som jag skickade där uppe 9.5 - 11.0 40 kg 9.5 och 50 kg 11.0 Ska jag ge så mycket som det står där?

RosaMoln
0

Har hunden känslig mage krävs mer än en vecka för byte av foder :) Skulle ge det minst 3-4 veckor för så snäll övergång som möjligt. Men sen när man bytt över så ska det som står på förpackningen ges till att börja med sen får man se om hunden smalnar av(ge mer) eller lägger på sig (minska fodret lite)