Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 712 ggr
Dajaru
0

Rumsrenhet träna äldre fd utehund.

Hej! Min farmor och farfar bor i utlandet och har 2stycken hundar (okänd ras då dem blev räddade av farmor och farfar den ena som valp och den andra som vuxen hund). Och den äldre hunden börjar redan bli gammal och man märker tydligt på henne att hon är pansionär och tyvärr tror vi inte att hon kommer leva så länge till. Eftersom farmor är allergisk så bor hundarna ute i en hundgård med en större hundkoja med värme och dem blir mycket uppvakade av både farmor och farfar då allergin inte alls är lika stark utomhus för farmor. Dem är väldigt noga med att det ska vara 2hundar utomhus och dem årkar inte köps en ny hund när den äldre tyvärr dör. Så jag skulle vilja ta över henne då och ta hit henne till sverige. Här kommer alltså min fråga: Eftersom hon bott utomhus i en koja hela tiden så måste jag ju rumsrenhets träna henne då hon kommer bo inomhus här såklart. Men är det möjligt? Och hur ska jag göra det? På samma sätt som med valpar? Tack på förhand! :-)

Lona
2

En av våra hundar importerades som 3-åring, han hade bott i en hundgård i Irland. Sannolikt hade han aldrig varit inomhus öht men han var van vid människor då han var mycket vältränad i jakt. Det största problemet i början var egentligen inte rumsrenheten utan att han inte kunde göra ifrån sig i koppel, vilket han fortfarande helst inte gör trots att det gått tre år. Det är klart att han ffa kissade inne i början och det underlättade inte direkt att vi hade en icke rumsren valp samtidigt… Fördelen med en vuxen är att de KAN hålla sig, de måste bara förstå att de SKA. Så - ut på samma sätt som med en valp i början, gå gärna så att han får kussa av sig ordentligt = mindre risk för att han kissar inne efteråt. Beröm lite försiktigt när han gör ifrån sig ute. Begränsa gärna området han är på när ni är inne så att han är i samma rum som er så ni har koll.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
0

Just det, några tips som kan underlätta omställningen för hunden; Beroende på hur allergisk din farmor är så kanske hunden kan få vistas inomhus korta stunder? Vänja sig vid allt som sker i ett hem, dammsugare och sånt. Träna på att gå i koppel och att kissa/bajsa kopplad om han inte är van vid det. Rent allmänt försöka vänja honom vid den typ av miljö som han kommer att bo i hos dig, till exempel stadsmiljö med bilar, bussar, massa folk, andra hundar osv. Det är klart att han kan träna på allt det här när han väl flyttat, men det blir lättare för honom om inte ALLT är nytt på en gång.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com