Resa till Norge med bil
Hej! Bor i Barcelona med min hund och har allt som krävs för flygning till Sverige nu över jul. I mellandagarna tänkte vi ta bilen till släkten i Norge och hälsa på, men de har ju lite annorlunda regler. Vår hund är avmaskad, men Norge vill att man avmaskar mot dvärgbandsmask några timmar innan. Kan jag göra detta själv? Eller endast hos veterinär? Vad brukar det kosta, kan ej svenska priser. Någon som har erfarenhet av att resa med hund till Norge? Tack!
Här finns info: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/
(Har inte gjort det själv men,) Grejen är att du måste ha intyg från veterinären att hunden är avmaskad, och då måste hen veta säkert att hunden fått en tablett. Vad jag hört behöver man ibland köpa tabletten själv på apoteket och ta med till veterinären.
#2, Jag tror egentligen inte att man MÅSTE köpa tabletten själv, däremot är den oftast betydligt billigare om man gör det… :-P Apotea.se har ofta bra priser men det är väl lite tajt med tid med tanke på helger mm. TS; tänk på att vissa raser inte är tillåtna i Nirge, till exempel amstaff och liknande.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3 Har de rasförbud i Norge? Jag trodde enbart att det var Danmark. I Danmark får man lov att resa igenom, och eventuellt rasta hunden om den är av förbjuden ras, men inte mer än så.
Gällande avmaskning så köper du en tablett på apoteket, tar med den till veterinären, ber dem kolla när du stoppar i tabletten, och får ett intyg.
Jag tror även att du behöver ha rabiesvaccin och pass, men detta gäller ju även för införseln till Sverige.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#1 #2 #3 #4 super, tack för svar! Ingen som vet vad intyg från veterinären kan kosta?
#5 300-400 kanske…
Intyget = Ska skrivas in i EU-passet.
#4, Japp, sex raser som är förbjudna i Norge; http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/forbudte_hunder_raser.5704
Köp tabletter, gå till vet och få personen att skriva i passet. Detta ska ske 24-120 timmar innan införsel i Norge. Ha även med något bevis på att hunden är din Jag skulle över till Norsk vinnare nu i november och då fick jag ha avtal på att jag hade med mig någon annans hund. Text, underskrift och även leg på både ägare och transportör skulle visas upp.
Super, tack alla för svar!! Ringt och pratat med Vet, 250 ungefär skulle det gå på, tablett får vi då där.
#9, Glöm inte passet bara! :-)