Drar som en oxe
Behöver lite råd… När vi är ute och går själva (jag nimbus och Dobby) går det jättebra. I stan, hemma, var som. Men så fort någon annan är med, eller om vi promenerar med en annan hund vi känner så drar han för kung och fosterland. Sele, frontknäppt sele, halsband spelar ingen roll han drar lika mkt för det. Jag har lyckats lista ut varför, han verkar få väldigt höga förväntningar och börjar därför dra. Men vet inte hur jag ska träna bort det… Att stanna så fort han drar gör honom stressad så då drar han mer, gå åt annat håll likaså. Godis funkar inte, ibland blir han så uppe i varv att han inte ens tar godis… Vill tillägga att Dobby har ett fruktansvärt kontrollbehov. Några tips?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har en hund som är lite lika som din. Han vet också att han inte får dra för när jag stannar så backar han men sedan är det samma sak. Jag tränade och tränade och tränade, köpte olika frontknäppta selar som jag inte tyckte hade någon bra passform, dom satt inte bra alls. Köpte en metizo sele och nu går han jätte fint i kopplet jämt oavsett liksom. Kanske bara är att den selen passar honom så bra men ja och sen kanske det inte ens är det tipset du vill ha :P
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Har du testat att vända om och gå åt motsatt håll mot det som är roligt. Sedan sätta ner honom en bit ifrån och låta honom lugna sig, när han väl lugnat sig så testa igen och igen och igen. Verkar ju vara lite hans höga förväntningar som gör honom sådan att han drar i kopplet?
#1 har bara testat rukkas, kan ju testa metizon… jag tar alla svar jag kan få ^^ grejen är att vi går inte mot något roligt, vi kan gå lugnt i skogen men bara det är en annan människa med så drar han. Åt vilket håll vi än går…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 Ja jag har verkligen blivit hjälpt av metizo selen, hade så fruktansvärt ont i vänsterarmen innan och den domnade typ ibland. Helt borta efter vi köpte selen. Även dom som varit hundvakt åt honom säger att det är otroligt. Ja du kan ju testa =) vet hur jobbigt det är och hur mycket tid man lägger ner på träning av det hela.
Jag tycker inte att du ska bry dig. Han är ung. Ge det något år så löser det sig av sig själv :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#5 Jag höll på i ca 5 år och tränade med min hane så det är inte alls säkert att det löser sig av sig självt =P
Har du provat att klövja honom vid de tillfällena?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 Nää. Fast väldigt ofta så skapar, och föder man beteenden och konflikter genom att peta i dem. Och ofta är konflikter helt onödiga att starta. Om man kan sätta på en sele eller något, och bara gå som vanligt. Visst prova, men locka, pocka, ställa krav, pilla med godis etc. På en hund som egentligen kan, men inte klarar av i en situation, nae.. det kan man lika gärna strunta i :)
T.ex. om man har en hund som reagerar på andra hundar. Ofta, men självklart inte alltid och inte enbart, så reagerar hunden för att människan reagerar, för hunden har haft problem.. förrut, man har tränat, och hunden har egentligen gått vidare, men inte människan. Pulsen går upp, man förväntar sig att nu… nu.. börjar det. Som på beställning drar hunden igång.
Jag har haft samma problem med min. Drog som en galning, och främst när det fanns barn nära. En dag när jag var själv på stan insåg jag att jag fick puls och började kolla mig omkring när jag hörde en unge som skrek. Jag tränade, och har nog, till viss del, lyckats sluta bry mig, och det gäller även min hund :)
//Ambrose
Kan tyvärr inte bara acceptera det då han drar som in i Norden och efter en kort promenad värker min axel… #7 klövja? Menar du klövjeväska då eller? :) nej det har jag inte! Men vet inte om jag vågar det förrän han är färdigvuxen… eller?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Min Malva gör lite likadant, det har däremot minskat lite, inte många som tror på att hon går helt perfekt när vi är ensamma😉.
Frontknäppt sele hjälpte oss massor och när hon drog som mest gick jag med godis framför nosen hela tiden, som hon kunde slicka på, kontaktövningar har också varit till stor hjälp. När jag är lat och trött blir det en hel del godis som går åt, lätt att hålla kvar henne vid mig på så sätt. Känner han den andra personen väl?
Har du testat att gå en bit framför eller bakom den andra för att sedan minska avståndet? Ändras du på något sätt när ni inte är ensamma? hundar märker ofta småsaker som man själv inte är medveten om.
#10 spelar ingen roll om han känner personen eller ej, eller om jag går framför eller bakom dom spelar ingen som helst roll… Jag har mindre fokus på hundarna när jag går med någon och pratar men brukar försöka få till promenader där jag inte fokuserar på hundarna utan går med musik i öronen (har självklart koll) men då sköter han sig ändå..
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#9 Klövja är att bära en klövjeväska på ryggen ja. Och du måste inte vänta tills han är färdigvuxen, packa den bara med massa "luft" så välj en med stor volym, sedan med vikt när han blir äldre. Casper hälsar att det är apjobbigt att bära ens en tom klövjeväska, man blir ju plötsligt mycket bredare och måste gå och dra väskan längs eventuella husväggar. 😃
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#12 aha! Nej det har jag inte testat ^^
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#9 Midjebälte :)
//Ambrose

Ett tolkbälte med expander i, så behöver du inte hålla i ett koppel.
Jag haft mitt baggen softbelt i mer än 12 år, bytt expanderdelen 2 gånger då det blivit slitet. Skaffade ett Baggen softbelt race i somras, som är bredare och bekvämare, och har remmar runt benen som hindrar det från att glida upp när hundarna drar mycket.
Jag sätter upp till 4 hundar i mina bälten, och skulle inte klara mig utan!
Annars kan du ju försöka att göra honom lite mentalt trött innan såna promenader. Godissök, springa lös i en hundrastgård, på tomten ed, så att den värsta överskottsenergin ger sig.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Testat midjebälte, han drar alltså sönder det…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det kommer bli bättre med tiden, unga hundar mes kamplust beter sig så. Men några tips är ju att börja kräva lydnad, man förklarar vad hunden ska göra och när den gör fel. Ett steg, sedan två. Alternativt att köpa vettigare dragutrustning för de dagar då du inte orkar vara konsekvent. Jag hade också gasat hunden och fått den att låsa på mig med hjälp av leksak under promenaden.
Det låter som att problemet är att beteendet "håller ihop" när han går upp i stress. Vad händer om du jagar upp honom lite på vanliga promenader, kommer det fram då? Och dessutom blir inlärning lätt situationsbunden, så varje gång han får gå och dra lär hunden sig att det är ok när andra är med. Har du någon tålmodig vän som kan hänga med och som accepterar att du jobbar med hunden istället för att prata? Alternativt kan du använda sele, expander och bälte, och gilla läget. Men jag tror inte att det går över av sig själv de närmaste åren.
#16 Va sjutton har du för monsterkelpie om den lyckas dra sönder ett ordentligt midjebälte som man ska kunna köra dra med… hjälp O.o
//Ambrose
Vill bara flika in att metizoselen fungerar säkert jättebra på vissa hundar, men på min fungerar den sådär. Har testat vgw och hurttas innan men ingen av dessa passar, så när jag hittade metizoselen satt den ju betydligt bättre (eftersom att den är så ställbar) men när han drar glider den runt en del på honom. Han får inte samma kraft som om han drar i ett halsband men blir rätt stark ändå.
Min hund är exakt lika dan, han är snart 4 år gammal och går hur fint som helst i kopplet när vi är själva men drar som en tok med andra hundar. Jag har kört på en frontknäppt sele och mycket godis att locka med, till en början bryr han sig inte om godiset men efter en stund brukar det gå bättre. Går du ofta med andra hundar? Jag tycker min har blivit bättre de perioder vi gått fler promenader med andra hundar, särskilt om vi gått med samma hundar vid flera tillfällen.
#19 inte sånt man kör drag med, ett joggingbälte från trixie… har inte råd med dyrt dragbälte ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#21 Det midjebälte som Hööks har är faktiskt riktigt bra! Billigt också, minns inte exakt pris.
Kör drag med min 25-kiloslabbe, och det hade inte en skråma på sig efter 1½ år när jag tappade bort det (och vi kör ett par mil i veckan). Kolla bara kvallan på just ditt exemplar, den jag köpte för att ersätta det första brast första gången jag använde det. Går snabbt att kolla, spänn fast det i ett träd och häng dig i expandern. Håller den är det bra kvalla, håller det inte är det ett måndagsexemplar, och då går du bara och byter och hoppas på att nästa är bra :D

För ett år sedan kunde Humla knappt gå tillsammans med andra hundar. Har ett särskilt starkt minne från en hundpromenad som jag fick frågan om vi ville vara med på.
"Visst" - sa jag "men Humla blir rätt jobbig när hon går med andra hundar". Ingen fara sa hon som frågade "det är flera hundar som har problem med det".
Under hela promenaden skiftade Humla mellan att rusa, i 200, rakt ut i kopplets längd och när det tog stopp började hon hoppa jämfota 1 meter upp i luften om och om igen, samtidigt som hon körde något avgrundvrål.
Vi har fortfarande inte blivit inbjudna till fler promenader med den gruppen. 😃
Idag går hon däremot riktigt bra, ibland glömmer hon av sig men det är mer mitt fel eftersom jag inte alltid är helt konsekvent med koppelträningen. Hon är dock inte hysterisk och stressig längre.
Tyvärr är det inte min förtjänst att hon har börjat uppföra sig… Hon har mognat
Men kanske kan du lära in "gå fint" som ett kommando?
Jag tänker som så att det kanske blir lättare för honom att förstå om han tydligt får uppgiften och vet vad det handlar om? Börja enkelt precis som med annan träning och lägg på signal så fort han har fattat. Lägg sedan på störning och stress. Till sist testar du kommandot tillsammans med andra, men bara korta stunder till en början.
Se till att lära in ett fri-signal också som gör det tydligt för honom när uppgiften är slut.
Min hane är och var likadan. Nu kan han acceptera vissa människor och vissa hundar ibland. Jag har lärt in han ett kommando som betyder att han inte ska dra, lukta eller kissa/bajsa under promenaderna. Alltså "här" han ska gå med slakt koppel bredvid mig och hans belöning är kanske en godis emellanåt annars att få lukta (vilket han oftast vill och älskar).
Jag har fått till det här ÄNTLIGEN och då har vi stått ut med dragande och otroligt mycket skit i över 1,5månad nu. Jag började utsätta oss för promenad med min andre tik + en till människa varje dag, konstant. Tillslut blev de tju en vana.. Men jag tror knappast jag skulle kunna hänga på vem som helst på en promenad det är en träningfråga.
Jag har just nu rukka selet och helstryp (kopplar antingen fast båda eller bara ena). Han kan liksom ta sig ur alla selen och halsband jag testat så helstryp är ett krav när jag är ute, speciellt eftersom han kan få panik vid hundmöten.
Metizo/VGW upplever jag att dom sitter väldigt mycket i armhålan, Och jag tycker det är konstigt att folk hellre rekommenderar skadade armhålor än skadad nacke på sina hundar.. Nosgrimma, halsband, koppel, sele, framknäppssele m.m., Allt det är verktyg för att lära hunden att gå vid "ens sida", Man kan använda alla fel och alla rätt.. Om hunden drar och du sätter på ett vgw/metizo/rukka och det hamnar i armhålan kommer det att börja skada hundens armbågar, rörelser och snedbelasta, Men tränar du konstant för att inte få ett dragande och bara får något dragande då och då så kan det hjälpa.
Min hane är snart 11månader och han har haft "framknäppsele" sens han var yngre (runt kanske 4-5månaders ålder), Han VET hur man drar i det och det FUNKAR inte för honom, Varken rukka, VGW, Metizo eller något annat för han vet att han kan dra i det, han vet hur man drar i det, och det skadar honom tillslut.
Min tik var 3-4år första gången hon testade ett VGW/metizo och hon lärde sig sluta dra nästan direkt.
Så var försiktig med vad du än väljer att använda, Ett vgw kan skada mer än ett stryp, även mer än en nosgrimma om hunden drar, Medans en nosgrimma kan hjälpa mer om hunden inte alls drar/rycker i det.
Försök utsätta er för det han reagerar på, det är bara då han tillslut kommer vänja sig och kunna acceptera det.. Ha gärna någon annan med dig om du har 2 hundar så du kan ha fullt fokus på han, försök gärna trötta ut honom INNAN promenaderna eller innan ni går promenader, antingen igenom att springa lös, eller igenom att göra saker inne innan ni går ut.
Kräv väldigt lite i början och utveckla efter hunden, Jag krävde att min hund skulle gå "här" i 5meter i början, sen 10meter, sen längre och längre, kände av honom och utökade hela tiden.
Måste bara tillägga att min hane dragit i flera månader, det är i 1,5månad jag tränat med min tik + andra med på promenaderna konstant 🤪
Var ute nu med hela familjen en kort slinga i skogen, många andra folk där så jag förberedde mig på riktigt mycket dragande. Jag hade både sele och halsband och expanderkoppel i beredskap, men upptäckte ganska snabbt att det som funkade bäst var halsband. I början drog han otroligt mycket, eller i den mån det går i halsband. han var helt okontaktbar, ville inte ens ha godis-detta var alltså en sån stress. Så vi stannade vid en bänk, han fick hoppa upp, göra lite tricks osv så jag fick tillbaka kontakten och sen fortsatte vi. Så varenda liten blick på mig berömde jag med både godis och lek, och… *trumvirvel* resterande hälften gick han jättefint!!! Jag i princip matade honom med godis hela vägen, men de gången han fick gå lite själv drog han inte alls, nosade lite där, tog kontakt med resten av familjen, gick tillbaka till mig och gick fot 5 meter osv!! SÅ glad!!!!! Svansen var högt böljande hela tiden, stolt hållning och stressen var i stort sätt borta!!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)