Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 823 ggr
[SweetSunday]
0

Välja ras

Hej!

Jag har kollat igenom alla hundraser på SKK´s sida säkert 10 gånger snart och har så svårt att veta vilken ras som passar mig bäst. Jag har vissa jag har fastnat för, men eftersom jag inte har träffat några hundar av dessa raser i verkligheten någon gång utan bara läst på internet är det svårt att veta hur de är i praktiken. Därför undrar jag om någon har något bra tips på hur man ska tänka när man väljer ras och om det finns något ställe där man kan träffa olika hundraser i närheten av Uppsala, Stockholm eller Norrköping? Min plan är att köpa valp i sommar så jag vill gärna ha en plan om vad (eller snarare vem 😉) jag letar efter innan sommaren. På grund av det har jag ingen möjlighet att vänta till nästa hundmässa i Stockholm (som om jag förstått rätt äger rum i december nästa år). Skulle vara så tacksam för tips om vad jag ska tänka på i mitt hundletande!

Isalel
2

Tips: Lista ut vad du kan erbjuda en hund och vad du förväntar dig kunna göra med din hund. Räkna gärna i underkant då föreställningen om vad man tänkt göra inte alltid överensstämmer i verkligheten. Fundera sen var du förväntar dig av din uppfödare? Vilket stöd är du i behov av? Hur aktiv vill du att uppfödaren är? Och beroende på vilken ras du väljer så är utbudet inte alltid obegränsat, så om kravet är hund inför sommaren bör du jobba på att etablera lite kontakter redan nu då dom bra uppfödarna ofta har kö på sina valpar. Jag upplever att bäst svar om raserna kan man få genom att prata med och besöka olika uppfödare.

JoannaLi
6
  1. Vad vill du hitta på med hunden? Sporter? Aktiviteter? På vilken nivå? Drömmar alltså. 

2. Vad kan du erbjuda hunden, i verkligheten? På den bästa dag? På den sämsta dag, när det går piss på jobbet, regnet öser ner, du har 511 andra saker att göra, hunden är en odräglig slyngel? 

3. Hur mycket energi vill du lägga ner på uppfostran, hur mycket tålamod har du för odrägligheter? 

4. Vad MÅSTE hunden klara av, i din vardag? (Gå lös, barn, kollektivtraffik, bo i lägenhet, kreatur?)

5. Storlek? 

6. Pälstyp? 

Numrerade efter importance. Sätt dig ner, svara på frågorna, skriv ner allt du kan tänka dig om din absoluta drömhund. Tänk absolut inte på en riktig hund, eller en ras. Bara skriv. Det kan vara 100% orealistiskt. 

Sedan numrerar du det du har skrivit. 1 är viktigast, det som hunden MÅSTE ha. Ju längre ner på listan du kommer, desto mindre viktigt blir det. 
Leta ras och linjer. Försök såklart hitta hela listan. Finns det ingen ras för alla 342 punkter? Leta efter de första 341. Inte? 340. Arbeta dig uppåt. 

Forum är riktigt bra idé. Många åsikter och erfarenheter, som folk vill dela med sig av till dig :)

Fisherling
2

Som de ovan skrivit, gör en lista på vad för egenskaper du vill att din hund ska ha, vad du kan erbjuda en hund i aktivering och motion m.m och var realistisk. Det är frestande att dra upp och försköna vad man själv är villig att göra med sin hund. Jag har själv varit där när jag funderade på Border Collie. Som tur var tog jag mig i kragen och erkände för mig själv att en extrem vallare inte är något som passar mig, hur mycket jag än gillar rasen och hur bra de än är på hundsporter. Tänk på att utseende kommer sist. Visst ska du inte skaffa en ras du absolut hatar utseendet på, men fastna inte för ett utseende. Då faller man lätt i fällan att vrida och vända på ens verklighet för att just den där önskerasen ska passa in. Det slutar sällan bra.

Hornslandet
2

Du har ju redan fått bra tips :)

Det enda jag vill tillägga är:

Ta och besök uppfödare av olika raser som verkar intressanta! Prata med dem ärligt. Genom dem kan du antagligen ofta få en ännu bättre bild av rasen och hur de är, vad de kräver etc än vad det ibland går att läsa sig till via internet/forum. Dessutom har ju ofta uppfödare flera hundar hemma av sin ras, så du får träffa dem osv.

[SweetSunday]
0

Tack, för bra tips! Börjar höra av mig till lite olika uppfödare helt enkelt och ser vad de tycker och tänker 🙂