Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3361 ggr
Itchy
5

aldrig mer klosax!

jag måste bara säga, efter att ha kämpat med att klippa klor i snart ett år, på en hund som får panik och flyr av blotta åsynen av en klosax,  så har jag hittat den perfekta lösningen…en kloslip.

och herregud sånt kanoninförskaffande, från att antingen behöva brottas med hunden, eller betala för kloklippning, som ändå aldrig gick helt enkelt, kan jag nu sitta hemma med byrackan och slipa klorna när det behövs :) och så blir de så runda & fina, inga vassa kanter

You can't spell Bitchy without Itchy

MissanTissan
0

Vad köpte du för typ av kloslip?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Itchy
0

jag hittade en furminator nail grinder som jag köpte, och den är helt suverän, men har oxo sett att Oster har bra kloslipmaskiner

alla billiga "pedipet" och dyl är inte värt att skaffa, motorn är inte stark nog för att fila klor med

Fridaaaa
0

Skönt att det fungerar! :)
Jag säger tvärtom: aldrig mer kloslip för vår del :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

neko
0

Samma här! Jag köpte osters kloslip och min hund har gått från att få panik vid kloklippning till att nästan somna när jag filar. Helt klart en av mina bästa köp. 🐶

Lona
0

Jag har också Osters kloslip och är jättenöjd. Bäst av allt, de enstaka gånger vi faktiskt klipper klorna med klotång så går det mycket lättare än när vi använde klotången jämt. Visserligen tar det längre tid med slipen men så mycket mindre krångel, det är alla gånger värt det! Bitiba.se har bra priset på just Osters kloslip, har inte sett billigare någon annanstans utom möjligen när Zooplus har specialerbjudanden.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
0

Det borde väl finnas hundar som är rädda för slipen också? Jag menar de låter ju och så borde det ju pirra när man slipar.

Oavsett det så låter det bra att slippa vassa kanter. Klipper aldrig mina egna naglar för jag tycker det är obahagligt när det blir vasst. Jo, tånaglarna, men blir det för ojämt så slipar jag av det med! 😃

Itchy
0

#6 min Vincent var lite skeptisk i början då jan är kittlig, men nu när jag slipat ett par ggr så har han fattat att det inte är så farligt, sätter mej bara i soffan och tar ett par sekunder på varje klo nu en gång  i veckan :D så smidigt, och så sparar jag en förmögenhet då den lokala kloklipparen tar 400:- för ett besök

lutralutra
1

400? :o Jisses, nu brukar jag inte lämna in för kloklipp men jag tror vår lokala butik tar mellan 100-150.. 

Så skönt att det funkar med slipen iaf!

hemul
0

Det var ju inte särkilt dyra grejer, de där klosliparna. Synd att det inte verkar finna laddbara. Lösa batterer är ett elände.

[tk1971]
0

Hur lång tid tar det att slipa en klo? Jag vet, det beror på hur lång den är… men på ett ungefär? Jag har aldrig använt en sån och kloklippningen är ju inte nåt man ser fram emot…

Itchy
0

#8 jag fick en chock när jag var där för kloklipp första ggn (och sista ggn)

#10 ett par sekunder per klo, lite längre om man vill få dom ordentligt rundade, liiiite längre första ggn om man har en kittlig/känslig hund

[tk1971]
0

Ja, då kanske man skulle investera i en sån. Undrar hur hunden skulle reagera. Hon brukar vara rätt försiktig av sig, så hon kanske inte blir så entusiastisk…

JoannaLi
0

#9 Oster har en laddningsbar, deras gröna kommer med en egen laddare. :)

Lexie82
0

Jag brukar lämna in min hund för kloklippning, mest för att jag tycker att det är så svårt att se pulpan så att jag inte klipper för mycket.

Är det svårt att se hur mycket man ska slipa med en slipmaskin?

JoannaLi
2

#14 Nä. När man kommer nära pulpan så dyker en vit upp-och-ner-vänd "båt" upp i mitten av klon. Den blir större och större ju närmre pulpan man är. Precis bakom "båten" ligger pulpan, så om du stannar när båten är som störst är det bäst. 

Slipar du för mycket, så tja… Har du provat att slipa på något mjuk någon gång? Typ en lädersoffa, en tröja eller dyl? Det går inte särskilt bra, för slipen är anpassad efter att slipa på hårda material. Därför händer det inte så jättemycket om du slipar på själva pulpan, förutom att hunden blir lite upprörd. Det blir ingen direkt skada. :)

[Daniela1983]
0

Kanske nåt även jag borde investera i, låter bättre än att klippa med klotång och hunden ligger o skakar av rädsla. Fast vem vet han skulle kanske reagera likadant med slip.. Har en liten el fotslip för att slipa på hans liktorn o förhårdnader på trampdynorna o då håller han på att somna när jag filat lite.

[Daniela1983]
1

#2 Var köpte du Furminator Nail grinder, och vad kostade den modellen?

Itchy
3

#17 jag hittade min på tradera, och gav hela 10:- för den, helt ny ;)

[Forest]
0

Har kloslip som jag kastat pga för dålig, hundarna var inte alls mer nöjda med behöva ligga stilla med slipen. Tyvärr för det hade vart mycket bekvämt att bara slipa lite oftare och slippa vassa klor som våra får efter klokippningen :P  Nu drar jag bara av lite med en nagelslip runt kanterna efter klippningen. Kul att slipen hjälpt så många :D

[Daniela1983]
0

Hittade denna också. Någon som har den och är den bra?

http://www.jagamera.se/klo-slip-verktyg

JoannaLi
1

#20 Provat den. Funkade inte ens på en hel tass av min bonus-hund (whippet) med mini-klor. Slipade i princip ingenting och bröt dessutom ihop med jämna mellanrum. Tyvärr :/

[Daniela1983]
0

Oj då, då vet man.