Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3536 ggr
Odd
2

Hur ofta kan man bada en hund?

Som titeln säger undrar jag hur ofta man kan bada och föna en hund utan att pälsen förlorar egenskaper eller huden tar stryk? Jag kommer antagligen inte ha någonstans att bo när min utbildning är slut i maj och måste då flytta hem till min far, han är allergiker och kommer bara gå med på att vi bor hos honom om han inte blir för dålig av hunden. Bobby är en blandras mellan schäfer-labrador/dalmatiner och dansksvenskgårdshund/border collie och hans päls är redan dåligt vattenavstötande och den håller fukt otroligt länge. Måste alltid torka av honom ordentligt även om det bara är dagg och dimma ute, annars får han fukteksem

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

DesK
2

En gång i veckan, utan problem, förutsatt att du använder ett bra schampo, eller linoljesåpa.

/Désirée

Odd
0

#1 En gång i veckan låter ju jättemycket, säkert att det inte sliter med tiden? Vi badar inte ens vår Pudel så ofta =X Vad för schampo brukar rekommenderas?

DesK
2

Förr i tiden ansågs det farligt att tvätta sig och bada för ofta för oss människor också. Det är faktiskt lite lika med hund. Visst kan man överdriva, men en gång i vexkan är okej. Många hundägare med långpälsade hundar badar så ofta för att hålla pälsen snygg. Jag har badat mina hundar så ofta i perioder, t ex när jag hade småbarn. Zaki får numera bada ca var annan vecka och jag använder sparsamt med sprayschampo från Sjöbogården, Proffs heter det. Beror på att jag fick några sådana flaskor av en granne vars hund hastigt dog. Det var en afgan som alltid badades en gång i veckan. När detta schampo är slut, tänker jag testa linsåpa, som en annan granne rekommenderade.

/Désirée

Estelle13
2

När man har Pudel i utställningspäls är det vanligt att man badar hunden 1 gång i veckan eller varannan vecka. I tovåldern får man ofta bada hunden oftare än så som var 4:e dag. Att bada Pudel i utst päls ofta är ett måste för att kunna hålla pälsen i fint skick men jag hade aldrig badat en normalpälsad hund så ofta, max 1 gång i månaden isåfall men det är väl upp till var och en och man ser ju om hunden skulle bli torr i päls/hud. Det viktiga är att alltid använda balsam i pälsen och det är heller inte fel att tillsätta fett/olja i maten för att hunden regelbundet har något som smörjer huden inifrån.

JoannaLi
2

Jag badar min labbe som är lite kvalsterkänslig (reagerar med klåda) ungefärligen var 3e vecka. Använder Espree's schampoo + balsam (balsam!!) och ger en hel del laxolja osv. Han har inte tagit någon skada alls av det. 

Lite av fettet försvinner ju, så hunden kan ju bli något mer känslig för kyla, men utöver det upplever jag inga problem.

Odd
0

Tack för svar alla! #5 Kan man använda någon billigare olja än lax? (fattig student) Och hur mycket ska man ge dagligen/veckovis? Gubben håller dessutom på att gå upp i vikt för snabbt, så just nu försöker jag snåla med kalorierna utan att han ska behöva gå hungrig, så hur stor effekt på viktökning har olja?

JoannaLi
0

#6 Det kan man säkert. Animaliska oljor har hundar en bättre upptagningsförmåga av än andra (lax-, krill- fiskolja, lammfett, fläsk-, nöt- osv.). 

Jag har en 25 kiloshund. Jag tror att rekommendationen på min laxolja (Grizzly) är 10 ml/dag, men jag ger nog närmre 15 under de perioder som han behöver den. 

På min hund har det inte gjort någon skillnad alls i vikt, men så är jag blessed med en labbe utan viktproblem. :)

Karmatarerskanise
1

Precis som för oss stör bad. Även om det bara är vatten så påverkar det. 

Så om man inte måste tycker jag man ska låta bli. Gällande allergi så är städning viktigast.  Dammsug ordentligt varje dag och vädra. Låt inte hunden ligga i din pappas säng eller på hans kläder. Borsta hunden ofta (så klart utomhus ) och eventuellt bada nån gång i månaden om det behövs. För ofta gör att pälsen fort känns fet och smutsig på sådana raser.

hemul
2

#1 Intressant att du nämneer linoljesåpa. Satt och googlade på det igår, men för restaurering av ett obehandlat trägolv. Hittade detta på https://www.gysinge.com/products/373/linoljes%C3%A5pa-1-kg .

Tvätta dina sängkläder och lakan i linoljesåpa så luktar de sommaräng.

Smutsiga hundar och målarpenslar blir rena av såpan, rostiga beslag och nycklar blir fina efter ett par dagar i såpvatten.

Så det stämmer alltså. Är det rätt pH och sånt där?

DesK
0

#9 Vet inte exakt pH-värde, men det ska vara lågt, vilket gör det skonsamt mot hud och päls.

/Désirée

hemul
0

Men vad bra! Tack för informationen. 🙂

Blir pälsen fin också? Har tvättat hund och även mitt eget hår med vanlig såpa nångång, och det blev väldigt flygigt. För avfettande antagligen.

DesK
0

#11 Jag har inte testat linoljesåpa till hundbad själv än, men min grannes hund badas alltid med linoljesåpa och den är jättefin i pälsen, det är en tollare. Vanlig Grummesåpa nyser jag som 17 av, så den kan jag inte alls använda. Riktig linoljesåpa funkar utan problem för mig.

/Désirée

hemul
0

👍

Odd
0

#8 Allt det gör jag redan eftersom jag också är allergiker (fast han får sova i min säng ändå), men tack för tippsen! =) #7 Var kan man köpa olja? Har bara sett fisk i vanlig butik och det läste jag någonstans inte var bra? Är det vanlig olja vi pratar om eller är det något speciellt man måste beställa? Jag vet ingenting om detta, om det inte var uppenbart =X

JoannaLi
0

Lax-, fisk- och ev. krill kan man köpa på t.ex Arken Zoo, Djurmagazinet, eller Hemfoder, Animail osv. 

Fett kan man köpa hos slaktare, Emmzo-återförsäljare, man kan be t.ex. Ica ta hem osv :) 

Det finns en diskussion om laxolja bl.a. där det handlar om vildfångad vs odlad. Odlad, fördelar: inga tungmetaller, nackdelar: fodras med mycket spannmål osv, inte miljövänligt med odlingsstationerna. Vild, fördelar: högre innehåll av viktiga ämnen, omega-oljorna, EPA+DHP (?), levt ett vilt liv utan mänsklig påverkan, nackdelar: kan innehålla tungmetaller eller dyl, fraktas från t.ex. Nordamerika hit (om det är laxolja man ger, ger man Standardts fiskolja tror jag att de kommer från skandinavisk vild fisk?). 

Jag väljer vildfångad, men det är något som man får ta ställning till själv :) 

Fiskolja är det inga problem att ge, men det kan ju vara skillnad mellan olja för human- och djurkonsumtion, jag har inte riktigt satt mig in i det :)

Maleficum
0

Ger Omevio olja. Vet inte hur bra/dålig den är men vår labbe har iallafall fått mycket finare trampdynor av det (hon har tidigare alltid haft problem med sprickor i trampdynorna), är blandning mellan fiskolja (från djuphavsfiskar i kalla vatten) och linfröolja (EU eco).

Varför vi ger denna är från början främst för att vi fick ett antal flaskor med kort datum. Finns hos veterinär iaf. Ingen aning vart man annars kan få tag på den eller vad den kostar. (Såg med snabb googlesök att det går att köpa på apotea.se också).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

nypisnina
1

Jag försöker göra min hund mer allergivänlig så jag badar honom en gång i veckan med ett schampo som är gjord för syftet. Sen har jag en leave-in efteråt också som stärker mot allergi ännu mer. Det hjälper mycket. Eftersom jag ibland passar min mammas långhåriga hund så har hon börjat med schampot och använder också ett leave-in och hundens päls är underbar, det blev jättebra. Även hon som klippte (vet inte om det heter så?) tyckte att pälsen var fantastisk. Schampot är bra för huden och jag använder det på min nakenkatt också då och då och huden håller sig jättebra på honom med. Så jag gissar att det är helt beroende på schampo, men det här schampot är genialiskt. Min kille som är allergisk tål djuren rätt bra nu.