Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1828 ggr
Kiwi2024
1

Vilken ras skulle du skapa?

Hejsan! Jag tänkte göra en lite rolig grej. Om du fick välja utseende på en hund (ras) och sen en annans hund temperament, aktivitetsbehov m.m vad skulle du göra för hund? Du får såklart välja flera raser, själv så skulle jag ta en whippets utseende med en vallhund och retrievers temperament! 

Det här blir spännande!

Hornslandet
1

Kul grej :P

En irländsk varghund lr skotsk hjorthund med en vallhund/boskapsvaktares temperament&mentalitet, bättre hälsa och livslängd.

En Briard med kortare och mindre päls.

En smäckrare Rottweiler som var smidigare och uthålligare.

En Airedaleterrier-liknande ras som var större (strax under 70cm, ~40kiloshane).

Flera hundraser jag gillar med undantaget att de fäller en massa. Tex Hovawart, golden, labbe. Så om de fanns med typ Riesen-päls så vore de väldigt mycket mer intressanta för mig =)

Kommer kanske på fler sen…

Kiwi2024
0

Spännande!

JoannaLi
3

Åh, alltså, okej, håll i er. 

Den finaste hundrasen jag vet är lätt en saluki. Men, jag vill ju pyssla med bruks. Saluki + svenskydd = 🤔

Men! 

En salukis utseende. Med skärpa, uthållighet och bett från en malle. Med förighet och fokus från en BC. Stadga och lugn från en leonberger. Humor och godmodighet från en labbe. 

Om man bara fick plocka de bitarna ur varje hund och inte något annat, så skulle jag vara nöjd. Jag hade varit riktigt jädrans lycklig :'D 

(Sen så är mallen också sjukt snygg, men alltså, en saluki går fasiken inte att slå för mig. De är nog något av det vackraste på denna jord.) 

Men gud, stackars vovve som jag har drömt upp :'D Menmen, i tanken är den fin i alla fall! 😂

Kiwi2024
0

Hahaha! ja det finns mycket man vill ha i en perfekt hund för en själv. Skulle nog kunna skriva en väldigt lång lista på det😃

Zadeira
0

Utseendet likt en staffe, mentaliteten av en cocker spaniel med aktivitetsbehovet av rasgrupp 9 😉

RosaMoln
0

Åh kul tråd! Lätt att jag hade valt en aussie till utseendet men mentalitet och aktiveringsbehov som flatcoated retriever och labbe :D

Kiwi2024
0

Ja! Retrievers är härliga!😂

apportbocken
2

Utseende som en aussie - men lite mindre och nättare. (Och då ska den ändååå kunna ställas ut med riktigt bra resultat) Inte antingen eller utan en hund som ÄGER i arbete och ÄGER som utställningshund. Den får gärna vara mörkbrun eller svart. Egenskapsmässigt ska den vara uppfinningsrik och uthållig, dvs aldrig ge upp innan den lyckats med sin uppgift. Men den ska såklart (:D) ge upp lätt när den tagit sig an en egen uppgift, som att öppna en dörr eller hoppa över ett staket. En sjujäkla (räknas det som en svordom?) kamplust och massa föremålsintresse, men bara när det passar mig. Värsta fokuset ska den ha också, den ska hamna i en arbetsbubbla när den jobbar och baaara fokusera på mig/det den pysslar med. Samt att den ska vara supergosig och alltid vilja sitta i knääääät. Den ska orka hur mycket som helst, men gärna klara av ett par slöa dagar i soffan med endast kissprommisar och lite trickträning då och då. Antar att det jag beskriver är en övermänsklig (överhundig?) hund. Men en kan ju få drömma haha. Fast om det finns en liknande hund beordrar jag sig som äger den att genast skicka den på posten.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Kiwi2024
0

#8 Hahahah det var det roligaste!!!! Man kan ju alltid drömma😂

Hornslandet
0

Vad roligt att se hur olika man är med, skulle verkligen aldrig vilja ha den hunden som #8 beskriver :D

hemul
0

Vet inte om det platsar, men jag skulle vilja tvara delaktig i att arbeta med en sönderavlad ras och försöka återskapa dess ursprungliga utseende, temperament, hälsa och funktion.

Changrila
2

Utseende och mentalitet som en klassisk, ursprunglig saluki.. That's it. Jag kan inte tänka mig att leva utan rasen och vill inte ändra något med dem heller.

Däremot har jag många gånger önskat att de skulle lära sig svenska, så att jag kunde säga "Om ni inte jagar vilt och går fint vid min sida när det dyker upp människor eller hundar samt låter bli att gå på bilvägar, då får ni vara lösa precis hela tiden!"

Det hade varit så mycket smidigare att bara förklara det för dem en gång istället för att träna inkallning, koppelgående osv hur mycket som helst…

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Estelle13
1

Den bästa rasen/hunden för mig är redan skapad dvs min storpudeltik. Jag vet med 100% säkerhet att jag aldrig kommer få en sådan genom perfekt hund igen. Har aldrig behövt träna eller lära henne hur man uppför sig, hon är självlärd (född sådan) Hon kommer alltid på inkallning, kan vara lös överallt även med möte med andra hundar och människor. Älskar alla hundar och människor och är den smartaste och lättsammaste hund jag någonsin har träffat. Har aldrig behövt tränat på inkallning eller på att hon ska gå fint i kopplet, det kan/gör hon ändå. Hon gör allt som jag säger utan att sätta sig på tvären. Utav alla våra fem hundar vi haft/har så är det ingen som ens kommer upp till hälften av den nivån som hon är på, hon är mer människa än hund. Finns ingen ras som slår storpudeln i skönhet heller tycker jag, så ja jag är otroligt nöjd och lyckligt lottad över min underbara Estelle <3 och är inte intresserad av att skapa en "ny hundras". Däremot har tanken slagit mig på att klona henne haha skämt å sido.

tulinia
1

Jag skulle vilja ha en Flatte med en knapp så man kan krympa honom till en Chihuahua när det behövs. Annars har jag nog den perfekta hunden <3

Fisherling
0

Jag älskar ju Aussie som är perfekt för mig. Dock vill jag gärna skapa en medelstor sällskapsras med alla vackra färger och möjlighet till blå ögon. Typ 40-50 cm hög, medellång päls med fanor och man hos hanar, något längre än hög eller kvadratisk, öron som får bäras hur som helst och en lång fluffig svans. Då folk kanske skulle sluta vattna ut vackra arbetande raser för att få en vacker sällskapshund :/

Hornslandet
0

Nu kom jag på en fantasiras till:

• Lagom stor: 68cm hög, 40kg, ~kvadratiskt byggd

• 100% fri från allergener.

• Fäller inget hår, utan pälsen växer till 5-10cm längd och stannar där. Går att klippa ner om man vill, varvid den sedermera växer ut till samma längd igen. Lagom mycket underull för isolering, men av sån kvalitet att det knappt bildas tovor.

• Färger: Kolsvart, Kritvit, Grå, Fawn.

• On/offknapp som heter duga, som klarar en vecka av influensa och enkla promenader utan problem, men har fullt ös medvetslös-mentalitet när vi väl ska TRÄNA. Stark kamplust. Ingen särskild jakt och viltintresse i sig. Stor draglust. Stort intresse och god kapacitet för spårande.

• Rasen är 100%  fri från höftleds- och armbågsproblem.

• Kommer alltid på inkallning, som ett genetiskt drag (=D)

• Dricker vatten försiktigt utan att slabba vid skålen.

• Äter lagom mycket och bedömer detta själv, så den kunde ha fri tillgång på mat.

• Visste bättre än att glufsa i sig saker som är giftigt för hundar.

Inte för mycket begärt väl?

Fisherling
0

#16 Hur tusan ska du få underull till att inte ramla av? 😂

Turast
0

Hahah jag undrar hur tusan #16 ska fixa de 4 sista punkterna 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fisherling
0

Jag har faktiskt skrivit flera fantasi-rasstandarder för att jag tycker sånt är kul 😃

Ultimat sällskapshund:

• 40-50 cm hög

• 15-20 kilo

• Rävlikt ansikte, högt ansatta öron som får bäras hur som helst utom hängöron

• Kvadratisk eller något längre än hög

• Lagom vinklar, varken för trubbiga eller snäva

• Två pälsvarianter; medellånghårig med fanor och man samt en korthårig. Båda med isolerande underull.

• Öppen, social och följsam

• Noll vaktinstinkt, noll jaktinstinkt

• Ej skällig

• Nöjer sig med bara långa promenader, men hänger gärna på det mesta

• Kan ha blå ögon

• Får ha ALLA FÄRGER

• ALL THE COLOURS

• ALL OF THEM

Turast
0

#19 såååååå….. den får ha alla färger? Har jag förstått rätt då? 🤔😂

Fisherling
0

#20 Hahaha 😂

Ja, nä men, jag förstår inte varför det ska vara så himla strikt med färger. En ras är ju mycket mer än sin färg. Sen räknar jag ju inte in färger som kan orsaka problem, typ viss vit och viss blå färg. Det betyder ju dock inte att ALL vit och blå orsakar problem.

Hornslandet
0

#17 #18 Hahaha jag vet inte. Men som sagt var jag väl inte särskilt realistisk :P Jag började med att tänka "inte fälla" och sedan ville jag ha underull så de klarar väder och vind bättre.. :P Kanske nån magisk typ av tjockare päls utan underull? Vettesjutton. Annars kan jag acceptera typ Riesen-standard som inte just "fäller" men som bara är att kamma ur ibland, antar jag..om man nu ska ha lite realism i det hela.. :)

De fyra sista punkterna vore väl jäkligt bekvämt helt enkelt? Kan inte nån magiskt avla fram anlag för försiktighet vid mat&dryck menar du?😂

Wellcraft
1

Skulle vilja göra om "min" ras lite.

Vill att de ska räknas som bruksras.

En lagotto, något större än vad de är nu. 

Mer skärpa, mod och dådkraft och bättre gripande + kamplust. Egenskaper som ofta lagotton har men för lite eller i en dålig kombination.

Finns så många fantastiska individer inom rasen som man mäta sig mot andra bruksraser.

Lugn, mod och tydlig av/på knapp.

Bevara rasens envishet och uthållighet.

Så en krullig, optimal brukshund för allt möjligt.

edit, vill också tillåta lite flotta färger. främst black and tan.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Changrila
0

#18, jag tyckte inte att #16s sista punkter var så orimliga? Eller ja, inkallningen då :p Men att inte slabba vid vattenskålen är väl inte allt för ovanligt och det finns ju flera hundar som klarar av att ha fri tillgång på foder.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Moast
0

Jag älskar Labbar, eller jag älskar alla retrivers. Jag gillar deras arbetsvillighet, dem är positiva till det mesta, mycket humor, lojala, kärleksfulla och lekfulla. Dem kan bli bra på det mesta, och är tåliga hundar. Men, ibland önskar jag att min Labbe kunde vara lite mindre och smidigare då jag gärna skulle vilja hålla på med freestyle. Hon kan mycket tricks och tycker det är jätteroligt. Hon är väldigt lättlärd. Om hon hade varit mindre och smidigare skulle hon kunna hoppa upp på min rygg tillexempel, hoppa genom armar osv. Skulle jättegärna hålla på med agility också, det funkar till en viss del med henne. Men man märker att hon är lite för klumpig och inte får upp samma hastighet som vissa raser.. Därför skulle jag nog vilja ha labbens egenskaper fast i en pudels/dvärgpinschers kropp. Fast skulle samtidigt vilja ha kvar en vanlig labbe då jag tycker dem är perfekta i utseendet också, bara kanske inte så praktiska alltid.

Turast
0

#24 tänta att hen menade att det skulle genetiskt få en fodermåttsförmåga och findrickarförmåga 😎

Hornslandet
0

#26 Han ;)

Men inte är det väl omöjligt att försiktighet i vissa situationer kunde vara genetiskt påverkbart?:D Glupskhet borde väl också kunna vara det, egentligen. Men denna tråd handlar väl inte om perfekt realism ändå? :P

Fisherling
0

Apropå findrickande, på hunddagiset såg jag en collie som hade världens skönaste sätt att dricka vatten på. Han hängde liksom nosen och överläppen på kanten så att nosen nästan pekade uppåt och så lapade han i sig vatten. Sår urkul ut 😂

lutralutra
0

Jag skulle skapa en hund med utseende som en alaskan malamute, men med mentalitet som en sällskapshund.. Dvs en som inte krävde så mycket motion. 

Skulle också göra samma sak med aussien. :)

Turast
0

#28 så gör min collie 😂 kanske är en colliegrej ;) för lång nos så de måste vila den på ngt

Turast
0

#28 så gör min collie 😂 kanske är en colliegrej ;) för lång nos så de måste vila den på ngt

Belphi
0

#28 exakt så gör mina föräldrars collie…. Ser väldigt roligt ut 😂 Lapar liksom mot kanten med nos och överläpp utanför. Min egna gör det inte.

[Nalle-]
0

Haha vilken spännande tråd 😃

Hm, jag skulle i så fall vilja ha en hund som påminner om storpudeln men som är något grövre. Pälsen skulle inte fälla men såklart inte heller tova. Den skulle ha pudelns mjuka lynne, men samtidigt ha en brukshunds uthållighet, föremålsintresse, kamplust och arbetsmotor.

CissiD
2

Detta var en kul tråd. Så få se nu vad jag kan fixa ihop för perfekt fantasihund.

Utseende som en Siberian husky fast smidigare så den blir perfekt att träna agility med. Ni vet så den kan konkurrera om förstapris i typ SM. 😍 Kan även tänka mig utseende som en Jämthund fast smidigare så som ovan. Så en ras som kan födas med våda dessa utseenden helt enkelt.

• Frisk så det är omöjligt för den att bli sjuk eller skada sig över huvud taget. 

• Inkallning som sitter till 100% från födseln.

• Älska människor och andra djur men ändå alltid ignorera dem om inte matte/husse ger godkännande. 

• Lättbelönad som älskar alla sorters belöning

• Envis och ger inte upp i träningen oavsett hinder.

• Älskar att träna och kan träna hur länge som helst utan att bli trött.

• En bra av och på knapp så man kan vara sjuk en längre period utan att bli hemlös.

• Förarvek men tuff och modig.

• Stor kamplust

• Inget jaktintresse.

• Stort fokus i träningen.

• Helt skottfasta.

• Vallhundsstirret (Den där underbara ögonkontakten som jag bara sett vallhundar ha).

• Älska familjen över allt annat i hela vida världen.  

• Inget fällande och drar inte med sig varken sand eller annan skit in. En päls där allt helt enkelt bara inte fastnar. Vore bra om den var vattentät så slipper man torka sig innan man går in när det regnar. 

• Helt allergifri så alla kan ha dem även de som är allergiska.

• Smart och lättlärd.

• Vara den optimala brukshunden som klarar att träna alla hundsporter till elitnivå. 

• Kunna prata hade varit bra så slipper jag prata med mig själv. Men jag kan nöja mig med att den kan läsa mina tankar.  Men det hade varit bra om den kunde svara mig när vi har långa diskussioner om något på promenaderna. Det blir så ensidigt när jag diskuterar med mig själv.

• Uppfinningsrik som gärna hittar på egna roliga saker (hyss) så matte får något att skratta åt. En clown med fokus helt enkelt.

• Viktigt att hunden tänker själv men gärna lyssnar på matte/husse.

Så jag tror jag fick med allt. 😉

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Hornslandet
0

#34 Du överträffade tom mig :D Vilken jäkla ras! :P

CissiD
0

#35 Ja visst är det! Kan tänka mig den rasen i flera olika utseenden än de jag skrev också! Tänk om det var så enkelt som att fantisera ihop så hade man den där perfekta hundrasen! 😍

Hornslandet
0

#36 kan lägga till en punkt (som har pajjat en del för mig i mitt hundköpande…):

* Rasen blir ALLTID dräktig efter parning, och får ALLTID 6 hanar och 6 tikar i varje kull. 

Så skulle man slippa sitta och hoppas och bli utan varje jäkla gång :) Och lättare för uppfödarna..

CissiD
1

#37 Haha! Ja vet inte om det kommer hjälpa mig som enbart tänker ha hanar. ;) Men jag kan tänka mig att lägga till denna punkten istället. 😃

• Tikar blir alltid dräktiga vid planerade parningar men har omöjligt att bli dräktiga vid en tjuvparning.  Vid planerad dräktighet blir det alltid så många valpar som uppfödaren har planerat för.

Sasmal
0

#38 Du kan lägga till att inget kan gå fel vid valpning, ingen sitter snett eller att tiken har svaga värkar.

CissiD
0

#39 Bra du sa det jag är ju inte uppfödare så jag tänker inte på sådana saker. Men det kanske går in under att de aldrig kan skada sig eller bli sjuka med? Men varför inte slå in en egen punkt för det bara för att vara på den säkra sidan! 😉

[Ms_Raptorskull]
0

Åh jag hade skapat en långhårig italiensk vinthund (tänk typ LH saluki) men med oförändrat temperament 😛

Vizzla
0

Skulle inte skapa någon ras, med allt gott kommer alltid något oönskat. Tyvärr alldeles för många som tror sig kunna göra designer dogs till det bättre.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Hornslandet
0

#42 fast så har ju alla raser skapats iofs :) Till nått syfte, vissa egenskaper eller funktioner nån ville ha.

Kiwi2024
0

Många olika åsikter här! Lite ot! Men Gud vad jag skulle vela ha en vinthund. Önskade bara att dom hade mer Will to please och utan jaktinstinkt! Annars helt perfekt hundras!

Kiwi2024
0

Många olika åsikter här! Lite ot! Men Gud vad jag skulle vela ha en vinthund. Önskade bara att dom hade mer Will to please och utan jaktinstinkt! Annars helt perfekt hundras!

Kiwi2024
0

Agh! Dubbel inlägg.

Hornslandet
0

En vinthund med lite större/rundare huvud kanske! Skulle vara kul att se hur det såg ut…

Kiwi2024
0

#47 Haha! Det kanske hade vart något men jag tror jag skulle hålla mig till den vanliga ;)

IngridSvensson
0

Åh vilken rolig tråd! Kul att läsa allt ni skrivit. Den absoluta perfekta rasen för mig skulle vara: *Såg ut som en norsk lundehund samma storlek och form på allt *samma aktivitetsnivå som en norsk lundehund *samma temperament som en norsk lundehund *kan ha färger som svart och vit, grå och vit, röd och vit blue merle, leverfärgad, vit, red merle, trefärgad, grå m.m. *slapp alla genetiska sjukdomar och kunde leva i minst 20 år! *Ha mycket will to please på ens egna villkor men vara självständig resten av tiden *inge skälliga alls xD *Mera arbetsam på ens egna villkor *Har inte med hunden i sig att göra men att man fick ta med sig vovven överallt i miljöer som typ mataffären, skola, jobb osv. *helt allergivänlig *Alltid snäll och glad så länge ingen är dum mot vovven *Aldrig rädda för något som vi människor vet inte är farligt xD typ veterinären, bilåkande osv

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Herseruds
0

Kul tanke! Jag vill ha en hund med urhundslook och retrieverpsyke! 😃