Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1853 ggr
RosaMoln
0

HD-röntgen, hur gamla var era hundar?

I november ska vi boka in tid för Helix att röntga höfter samt armbågar, han kommer då att vara 1 år och 8 månader. Hur gamla var era hundar när ni kollade upp HD/ED status? 😃

Gollums Fru
1

Min var 1,5 år :)

Jasa nej saja!

belliiboii
1

Min var strax över året bara, vi ville mest få det överstökat så vi visste hur läget var trots att han är en stor ras!

RosaMoln
0

#1 Fick du bra resultat? ^^,

#2 Förstår dig! Sjukt nervöst ändå det här :P

Changrila
0

Min förra tik var 5 år när hon fick höfterna röntgade. De röntgades för att jag ville se hur det var med hennes knän och då passade jag på att ta höfterna i samma vända.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

RosaMoln
0

#4 Smidigt att ta det i samma veva! :)

Changrila
0

#5 Ja, nu har jag inte någon ras som ska höftröntgas och gör det inte heller för egen del, däremot om mina nuvarande hundar ska röntgas av annan anledning, då kommer jag om möjligt köra en höftröntgen också. Det skadar ju inte även om det inte är nödvändigt :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Kalli
0

Första var 1,5-2 år och andra var 2,5. Omplaceringar så de röntgades helt enkelt kort efter att jag fick dem.

Joyous
0

Humla var 1 år och 10 månader!

lisa90
0

12 månader

JoannaLi
0

Min var 26 månader ganska precis :) 

Fick hem honom vid typ 18 månader, och vägrade att frivilligt släpa med honom till en veterinärklinik förrän jag litade på honom, så då fick det ta de 8 månader det tog.

RosaMoln
1

#6 Precis! 
#7 Tummen upp på det, jag tycker det är bra att röntga även om man inte nödvändigtvis har en ras som brukar ha problem med det 🙂
#8 Måste bara påpeka att Humla är ett så himla fint namn 🙂
#9 Liten plutt ^^,
#10 Det ska ju kännas bra såklart!

Ambrose
0

Strax över 1 år, Rottweiler, HA A, ED UA. Gemensam röntgen med kenneln. Fanns inte så mycket att oroa sig över, hunden har det den har vare sig man röntgar eller inte. Så det är bara skönt att få veta.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Rias
0

Röntgade min cocker när han var 1 år och 3 månader.

Jetaime
0

Min lilla aussie-tik var 12 månader och två dagar när jag röntgade henne. (A/A och ua)

Haztparken
0

Min yngsta röntgade jag förra året när hon var runt 18 månader. Resultatet blev HD A :)

Lord Vulcan
0

Min schäfertik va nästan exakt 2 år🙄

Patchie
0

En liten fråga bara.
Varför ansers HD A,A vara ett bra resultat? Det betyder ju att hunden har HD av graden A. Den är ju inte fri från HD. 
Då man vet med sig att hundar med HD A kan ha lika ont som en som har E eller att det finns hundar som tävlar på elitnivå med HD E och hundar som knappt kan gå med HD A.

HD är väl HD hur man än vänder och vrider på det?

Håller tummarna för din röntgen TS. <3

Majken!
1

#17 Du tänker fel. HD är förkortningen för det man mäter, dvs höftledsdysplasin. HD betyder inte att hunden har en sjukdom, det betyder att man har betalat en veterinär för att röntga den. Bokstaven är benämningen, A och B är godkända höftleder.

Patchie
0

Ah, kollade med vet nu. A är helt fria hundar, medans B nästan godkända höfter men klassas ändå som UA. Haha Undrar varför då borde ju bara A endast vara UA och inte B.

Tycker bara det är intressant då de fortfarande avlas på HD i Kennlar.

lunakees
0

#19 Nä, B klassas väl inte som UA? Det är ju C-höfter som klassas som UA? Det har jag läst att folk sagt här på iFokus i alla fall. Fast veterinärer borde ju ha mer koll, helt klart. 🤔 Jag har förstått det som att man skulle kunna säga att HD A är utmärkta höfter, medan HD B ("bara") är bra höfter…

Majken!
6

#20 Nej, du har fel. A och B är utan anmärkning, C lindrig dysplasi.

Vinternos
1

Lite OT kanske, ber om ursäkt, men känns onödigt att starta ytterligare en tråd om detta. Ska de närmaste månaderna röntga min tik, vi dragtränar och jag vill försäkra mig om att hon har bra höftstatus. Dock ställer jag mig tveksam till om det är nödvändigt att låta SKK avläsa plåtarna, räcker det egentligen inte med veterinärens utlåtande?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[Forest]
4

22, Jag säger nej till din fråga, jag skulle inte lita på vad en veterinär säger om plåtarna. Har hört flera pustat ut efter veterinären sagt dom ser fina ut och sen har hunden fått mindre bra resutltat när plåtarna blivit avlästa hos utbildad personal på SKK.

Patchie
0

21, Så här står det tillexempel på Evidensias hemsida,

"Höftledsdysplasi (HD) innebär en avvikande utveckling av höftleden.

Om röntgenbilderna skickas till SKK graderas höfterna enligt följande:

A= Normala höftleder (förr u.a). Hundar med normalt utvecklade höftleder får diagnosen "A".

Tillägget "utmärkta höftleder" får de hundar som har speciellt välutvecklade och fasta höftleder jämfört med övriga inom rasen.

B= Nästan normala höftleder (förr u.a)

Hundar med nästan normalt utvecklade höftleder får diagnosen "B"

C= Höftleder med lindrig dysplasi (förr grad 1)

Är den lindrigaste formen av hd. Höfthålan har nästan normal storlek och form men ledhuvudet passar inte in exakt i ledhålan.

D= Höftleder med måttlig dysplasi (förr grad 2)

Är en måttlig missbildning. Höftledshålan är märkbart grund. Ledhuvudet passar in dåligt och går lätt att skjuta ur läge.

E = Höftleder med kraftig dysplasi (förr grad 3 el. 4)

Är en kraftig missbildning. Ledhålan är mycket grund och ledhuvudet ligger ofta och rider på ledhålans kant. Luxation betyder att höftledshuvudet ligger helt utanför ledpannan. Ledhålan är mycket grund."

http://www.evidensia.se/djurkliniken-arninge/vara-tjanster/rontgen-av-hofter-och-armbagar

Som jag tolkar det så är HD A, Normala höfter. Där efter så finns det olika grader. "Nästa normala Höftleder" betyder ju inte Normala höftleder, men de får ändå U.A. 

Jag undrade bara om de är så här "Snällt" graderat, för att kennlar ska ha något att avla på, då väldigt många hundar har HD, och ser många kennlar som avlar på C och ibland D höfter. 

22: Jag har en Blandras så SKK var inget alternativ för oss. ;) Men kan tänka mig att det är bara för att de skall hamna i deras databas så man kan kolla upp hur hälsan på din hund är. Ev om du vill avla på din hund. Annars spelar det nog ingen roll.

Majken!
0

#22 Här är SKK:s begreppsdefinition och information kring HD, det är också SKK som gör bedömningen, inte veterinärkliniken.

http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/kontroll-av-leder/

Patchie
0

Det är kanske där vi skiljer, Jag litar mer på veterinärer än SKK. :) Det intrycket får man också när man pratar med veterinärerna. De har inget intresse av att inte säga som det är.

Majken!
0

#26 Vad menar du?

Kalli
1

Ingen av mina veterinärer har satt en bokstav på hundarnas höfter, möjligen hintar åt vilket håll det lutar. Båda hundarna är blandraser och avläsningen skedde av SKK.

Estelle13
4

#26 Vad jag läst så finns det tre olika personer som bedömer plåtarna på skk och dessa personer är veterinärer, veterinärer som bedömer olika plåtar dagligen. Jag har också hört om folk som fått ett bra resultat av sin veterinär men fått ett helt annat av skk.

RosaMoln
0

Oj vad mycket ni har skrivit, haha! XD Jag skulle inte lita på enbart veterinärens utlåtande, ser det som en självklarhet att de som gör det dagligen)(skk) ska kolla på dem :)

Vinternos
1

Tack för svar, det blir nog då en avläsning även hos SKK.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Lilahnee
0

Efter att röntgen är gjord, hur snabbt brukar resultatet komma till SKK avelsdata?

JoannaLi
0

#32 För mig tog det 8 dagar totalt. 

3/2 gjordes röntgen. 11/2 kom resultatet på Hunddata.

Lilahnee
0

#33 Tack för ditt svar!

belliiboii
0

#32 Vi gjorde en fredag, onsdag veckan efter fick vi resultatet på hunddata. Så typ 5 dagar :)

RosaMoln
1

Idag har vi varit in och röntgat höfter och armbågar, inväntar med spänning svar som borde komma nästa vecka om inte SKK har fullt upp :) En lite trött gris bredvid mig i soffan nu.

andrea-w
0

#36 Håller tummarna! :)

Vi ska ögonlysa och röntga om 10 dagar (2-årig finsk lapphund) och jag är sjukt nervös över vad vi får för resultat. Vill liksom både veta och inte veta :P Var det en ganska enkel procedur och hur groggy blev din hund efteråt?

RosaMoln
0

#37 Tack! Det gör vi med ^^, Han somnade ganska fort och kvicknade till rätt fort efter men det är verkligen individuellt. Märks även nu på kvällen att han är lite trött men inte långt ifrån sitt vanliga jag :) Rätt skönt att ha det gjort men visst är det nervöst att ge lugnande, man vet ju faktiskt aldrig om något skulle gå fel :)

[Springerpoo]
0

Min sheltie röntgades i tisdags. Han är 16 månader, snart 17 :) Väntar spänt på att få reda på hans resultat. Vet. sa att det såg fint ut och det tyckte även jag även om jag inte riktigt vet hur man bedömer :) Har bara jämfört bilder jag sätt på nätet och jag tycker det liknade ett par fina höfter. Armbågarna ser jag däremot inte någon skillnad på typ 0 och 1 så där kan man ju inte säga något :S

RosaMoln
0

#39 Åh då håller vi tummarna! Armbågar har jag inte heller någon aning, tur det finns folk som gör sånt här hela dagarna >.<

Isvind
1

För er som litar mer på veterinärer kan jag ju säga att en av mina hundar röntgades två gånger utan anmärkning av två veterinärer, röntgade sedan en tredje gång & skickade in till skk. D-höfter & ed2. Den tredje gången hittade den tredje veterinären artros också. Blev 5,5 år, så nej, veterinärer är inte alltid toppen på att läsa av läget…

RosaMoln
1

#41 usch så tråkigt :(

[Forest]
0

38 och 39  Hoppas ni säger hur det gick med era hundar :) är nyfiken :P

[Springerpoo]
3

Resultatet kom ut igår…

HD A ED ua (0)!!!!🥳

[Forest]
0

44 Åh vad kul o höra grattis 😃

Estelle13
0

Hmm jag tycker det är konstigt att man inte kan se skillnad på en normal A höft och en D höft, fick se bilden på min tiks höfter hos veterinären och kunde med mitt outbildade öga se att höfterna var fina, och mkt riktigt var de HD grad A. Hade innan tittat på bilder på internet på höfter med olika HD grader och ja nog var det skillnad allt mellan en D och en A eller B höft. Men men kanske finns det någonting som ett "normalt" öga inte kan se.

Catta-
0

Min storpudel röntgade HD vid 15 månader tror jag. Fick A :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

RosaMoln
0

Helix resultat kom in idag ED ua och HD B Veterinären som röntgade tyckte vi skulle röntga om ifall han inte fick A men vet inte om det skulle göra någon större skillnad? B är ju fortfarande ett bra resultat :) Och grattis till er! #44

LinDajSon
0

#48 Röntga om gör man inte om hunden har A eller B, eftersom A och B är vad man kallar friska höfter. :) Grattis.

RosaMoln
0

#49 Ja men precis, reflekterade inte över det just när hon sa det men tänkte nu när jag såg resultat att det är ju fortfarande fina höfter med B :) Tack!

Estelle13
0

Kan tillägga att min tik var 3 år och 3 månader när jag röntgade henne.

[AnimeV4]
0

Jag läste i någon annan tråd att veterinärer inte FÅR ge något resultat eftersom de flesta är totalt okunniga. Det är nog för att de inte ska säga att "Åh, vilka fina höfter!" och så kanske djurägaren tänker att "Jamen, vad bra. Då behöver jag inte skicka in!" (om de ens vet att man ska/kan göra det) och så har hunden dåliga höfter..

soozen
1

Röntgade min schappistik vid 1 år o 7 månader. Veterinären sa att hon trodde på C, möjligen D. 😭 Sedan kom resultatet tillbaka som B. Gissa om jag blev lättad!

RosaMoln
0

#46 Gissar på att de kollar noga efter beläggning eller minsta lilla glapp mellan skål och kula? Hursomhelst så gör dem det så ofta så deras tränade ögon hittar säkert massa spännande xd #52 Haha komiskt, precis den meningen sa tjejen som röntgade Helix, på denna kliniken fanns dock inte ens som alternativ att inte skicka plåtarna vilket jag tycker är bra :) #53 Skönt med bättre resultat än väntat! :D

[AnimeV4]
0

#54 Haha! Vad bra att det var ett krav att skicka🙂

alltidnordin
0

Röntgade min sheltiehane i onsdags, ca 15 månader gammal. Resultatet blev HD B och ED ua (0) 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

RosaMoln
0

#56 Så skönt, grattis ^^,

Zvintos
0

Min tik var 1 år och 9 månader när hon röntgades. Resultat HD D, ED ua. Valde att göra en omröntgen 1½ år senare för att se hur det såg ut då, med HD D, ED 1 som resultat..

RosaMoln
0

#58 Har du gjort något särskilt för att förebygga? :) Minns att vi simmade mycket med familjens tidigare hund då han hafe D på ena och E på andra.

Zvintos
0

#59: I nuläget får hon kosttillskott som ska vara bra för lederna och planen är att hon ska få börja simma i början på nästa år.

RosaMoln
0

#60 Okej, hoppas hon håller många år till! :)