Hundar iFokus

Hundar

Etikettefterlysningar
Läst 4184 ggr
ghostvomit
0

En pålitlig (koppel)hake?

Skulle vara väldigt tacksam om någon har ett "idiotsäkert" tips på en koppelhake, som är tålig och inte riskerar att koppla loss selen/halsbandet  och förvandlar allt till en mardröm - mitt i rusningstrafik, bland mycket människor och andra hundar.
Har köpt så många olika koppel, bytt ut hakar och inget har hittills varit optimalt…
Tack på förhand!

Vattnadal
1

Pistolhakar har väl sin fördelar, men när de blir slitna, eller kalla, kan de stanna i öppet läge. Jag förderar äkta BGB på koppel. Det är dock viktigt att det står made in sweden, orsa och BGB på dem, annars är det en billig kina-krok, dvs kopia, som inte alls håller lika bra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Herveaux
0

Jag har en BGB-hake på kopplet. Den har aldrig visat tecken på att vara nära på att "koppla loss" hunden. Har en stor och stark jycke.

// Harley

isabella93
1

Karbinhakar för klättring går ofta att låsa med en mutter (som på det här kopplet t.ex. https://m.addnature.com/ruffwear-knot-a-leash-red-currant-545066.html ) Finns att köpa lösa i diverse modeller och storlekar.

Rebornlady
0

När jag hade stora hundar så köpte jag grimskaft istället för koppel.

jenmjao
0

Jag har testat testat BGB, karbin och pistol (alltså de som skrivs här) alla är dåliga, åker upp, går sönder eller på något vis blir helt fel 🤐 Karbinhaken jag hade nöp tag i min hund sele ifrån halsbandet och tvärtom. Min pistolhake har gått av, min BGB har nypt hundarna på något vis eller gått sönder.. 
Jag föredrar dock pistolhake. Karbin använder jag inte igen för när den nyper blir "ytan" så stor och det kan nog sluta illa om den åker upp.

Hornslandet
1

Köp utrustning för klättrare, pålitligare och tåligare kan du nog knappast hitta nån annanstans. Karbinhake med "stoppskruv" kan ju omöjligt nypa av misstag och går knappast sönder i det första taget.

http://www.crux.se/produkt-kategori/sportklattring/karbiner/

russin
1

Tyvärr kan BGB-hakar "snurra" runt på selens fäste och på så sätt få ett tryck och öppnas upp. Har hänt mig flera gånger. Varken BGB eller pistolhake är idiotsäker.

Finns mindre varianter av den hake som #6 tipsar om och är vä4rt att satsa på om man vill vara 100% säker.

ghostvomit
1

Tusen tack för alla bra tips!  Ska definitivt beställa karbinhakar med "stoppskruv" nu!

tiger tok
0

Finns ju sådana där, agilitykoppel (heter det så?) Där halsbandet och kopplet sitter ihop utan hake!

hemul
0

Såna där hakar finns i bättre järnaffärer och båtsportsbutiker också.

Sasmal
1

#9 Menar du retrieverkoppel?

Hiro
0

Dubbla BGB hakar

tiger tok
0

Nej, inte stryp.