Vätska i livmodern vid skendräktighet?
Hej!
Gjorde ultraljud på min ena tik (snart 3 år) för att kolla lever/galla, i samband med det upptäcktes att livmodern var vätskefylld. Har inte sett några tecken på livmoderinflammation (pyo), veterinären sa att det kan vara p.g.a skendräktighet och förhoppningsvis försvinner. Vi ska dit igen den 11 jan. Nu är jag orolig och tittar efter minska konstighet med henne. Någon som varit med om detta vid skendräktighet och att det blev bra? Hittar inget när jag googlar.. Hon ska inte gå i avel, så skulle hellre kastrera henne än att försöka medicinera med risk att det kommer tillbaka oväntat och akut. Men vill inte kastrera i onödan, då hon löper normalt och mår ej dåligt. Skendräktigheten visar sig med lite svullna juver och extra gosig/lite gnällig. Äter bra och är pigg. För några veckor sen började hon kissa inne, en stor pöl på natt/tidig morgon, konstaterades urinvägsinfektion, efter behandling så var det negativt=borta. Nu kan inte inte låta bli att tänka på om det hade med livmodern att göra eller om det var två saker var för sig.
Litar på veterinärernas kunskap, men ville bolla lite tankar här ändå.
Förstår att du funderar!
Jag hade hellre kastrerat än att vänta på pyo-tecken innan jag kastrerade. Däremot kanske skendräktigheten helst behöver lägga sig innan man opererar, det vet jag inte. Men tikar som inte går i avel får ju ofta pyo som ett brev på posten till slut i alla fall och hon mår bättre av att slippa löpningarna ifall hon ändå inte ska få valpar någon gång.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Som #1 är inne på så skall man helst inte operera under löp och skendräktighet, i synnerhet inte när det handlar om reproduktionsorganen. Jag skulle dessutom vänta till efter storhelgerna (förutsatt att din hund mår bra, givetvis!) och sedan förmodligen kastrera. Är det något vajsing med livmodern så tycker jag att det är lika bra att ta bort alltihop.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det finns ett annat forum där du kan fråga och få fler svar. Ibland svarar medlemmar som är veterinärer el djurskötare. Välj avdelning Hund och sen Hundhälsa. Länk:
Tack för era svar och tankar! Jag är inne lite på samma sak, då jag inte kan hitta något om att det är normalt med vätska där. Om det vore normalt så borde man ju få några träffar på google, där det mesta brukar finnas..
Ja, det vore skönt om hon kunde fortsätta vara symtomfri, skulle kännas lugnare med en planerad kastrering i början av nästa år, än att vänta och åka in akut (om det ju är risk för pyo?!). Frågan är hur det funkar med försäkringen då? Trots att det inte är pyo (än), så är det ju inte heller normaltillstånd med vätska där. Får kolla upp det..
Tack, ska höra på bukefalos!
#4, Generellt så är försäkringsbolagen rätt kinkiga med att ersätta kastrering när det inte beror på pyo. De flesta (alla?) ersätter för tikar med diabetes, några ersätter för ovariecystor men andra medicinska orsaker är det lite si och så med. Jag kan tänka mig att det beror lite på hur veterinären formulerar sig också, faktiskt. Det går att få förhandsbesked från försäkringsbolaget, din veterinär kan säkert hjälpa dig med det. Värt att betänka är dock att en del bolag kan vara knepiga med att betala ersättning för eventuella komplikationer om de inte anser att kastrering var nödvändigt. Så prata med ditt försäkringsbolag först (eller be veterinären göra det)!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
En planerad kastrering är ju billigare än något akut.
Många försäkringsbolag ger rabatter hos vissa veterinärer för kastrering så kolla vad ditt försäkringsbolag erbjuder.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Eftersom en planerad kastrering bara kostar ca en fjärdedel av en akut så går det ju på ett ut med självrisk mm. Det som blir lurigt är om komplikationer tillstöter och du måste ta allt ur egen ficka. Å andra sidan är en planerad kastrering betydligt mindre riskabel.
#5 #6 #7 Tack, jag får kolla med försäkringsbolaget. Men som ni säger så går ju säkerhet före allt annat, bara funderade eftersom det ändå inte är en kastrering bara för att, utan att det är vätska där. Men får se hur det blir, känns väldigt jobbigt just nu med uvi (borta nu), höga värden och vätskan i livmodern. Min lilla skrutta ❤