Hur tejpar man öronen?
Har en malinois valp på 14 veckor. Hans ena öra står inte och jag tänker ge det tills hand är iaf 5 mån men står det inte då så vill jag tejpa. Stör tejpen honom mycket kommer jag ta bort den. Frågan är bara hur man tejpar på bästa sätt men inte med massa rör eller liknande! Har försökt googla men hittar inget direkt hur man gör som inte innefattar rör eller liknande.
Eftersom det är ståöron så kommer du nog att behöva något som stödje upp innuti örat. Jag tror inte att man bara kan använda tejp som man gör på hängöron.
Be uppfödaren eller annan kunnit person göra det. Det är inget som du ska göra själv om du inte har fått instruktioner innan :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Det är idiotiskt att göra det
#2 Personligen tycker jag att det är totalt onödigt, men vad exakt är det som gör det idiotiskt?
#3 För att man bara gör det för att hunden ska se bra ut och skiter i om den inte vill springa runt med tejpade öron
#4 som sagt, tycker själv att det är onödigt och inte tjänar nått till. Men antagligen struntar hunden fullständigt i vare sig de tejpar eller inte. Och det är la säkerligen väldigt enkelt att se om det besvärar hunden? "Idiotiskt" reserverar jag till sånt som faktiskt gör skada för hunden.
#4 Om man tejpar rätt så är det inget som stör hunden. Den vänjer sig, ungefär som den vänjer sig vid att ha halsband eller sele.
Om man inte vet vad man gör däremot så kan det göra ont när man ska ta av tejpen, så därför ska man låta någon erfaren sköta det. En erfaren tejpar så att tejpen sitter fast i sig själv istället för i huden.
//Ambrose
#2 + #4 om du läser i TS inlägg har hen dan skrivit, och jag citerar, "Stör tejpen honom mycket kommer jag ta bort den." Istället för att skriva otrevliga kommentarer som på inget sätt hjälper TS kan du komma med förklaring på varför du inte tycker man bör tex tejpa öronen. Begrunda och förklara och ge TS något att tänka på istället för sånt :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Var en diskussion om det nyligen på facebook och då länkade någon att det var olagligt och kan anmälas om man tejpar öronen ifrån jordbruksverkets hemsida?
Dock stod det innan att det var olagligt med kuperade öron i "samma veva" så funderar på om det gällde vanlig tejpning eller tejpade kuperade öron eller om någon annan läst det?
#8 Det är väldigt omtvistad ja, och jag har också hört att man kan bli anmäld. Sammtidigt så är det väldigt vanligt.
//Ambrose
#8 Hittade stället tror jag. Jag tolkar det som att det är tillåtet förutsatt att den inte innbär lidande för hunden. Ganska luddigt faktiskt.
_En hund som har öronkuperats utomlands får inte komma till Sverige förrän öronen läkt ordentligt och de inte längre behöver tejpas eller ha öronställning. I Sverige är det förbjudet att tejpa öronen eller ha dem i ställningar efter en kupering eftersom hunden har ont och då det innebär ett lidande för hunden. Det är inte heller lagligt att tejpa, binda eller på annat sätt tvinga upp eller ner öronen på en hund om det innebär ett lidande.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/kuperingtatueringavlivningochandraingrepp.4.207049b811dd8a513dc80001997.html
_
#10 Luddigt är väl inte helt ovanligt när det handlar om regler,lagar och rekommendationer kring djur?
Jag kan lagen och så tack för svaren. Jah undrar HUR rent praktiskt man gör när man tejpar öronen på ett bra sätt.
#12 du kan inte fråga din uppfödare? :) hen kanske kan hjälpa dig?
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Jag tycker att det är fel att kupera hundens öron. ;(
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
#14 ingen här pratar om att kupera sin hunds öron. :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Hunden är 14 veckor. Ge den tid. Öronen kommer att resa sig. Vid tandbyte kan öronen leva om. När jag köpte min malle så hade hennes öron rest sig vid leverans. Flera av syskonen hade hängöron som skiftade mellan att stå och ligga ner i flera veckor innan öronen ställde sig upp.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se