Kattmat till hund
Hej, jag är väl medveten om att en hund inte ska leva på kattmat. Men det är så att jag har bilanx kattmat över som mina katter inte vill äta. Jag undrar om man kan blanda i kandke 1dl av detta foder i Royal canin maxi junior som han äter nu och då ta bort 1 dl royal? Så han får 6dl royal och 1dl bilanx per dygn. Så kommer kattmaten till nytta, känns tråkigt att slänga och ingen av mina vänners/släkts katter äter det ej. Eller om jag kan ge det som godis? Lägger in bilder på innehållet.
Tycker innehållet är ganska likt royals foder faktiskt. Kanske inte i näringsvärde men ingredienser.
Ge det som godis eller skänka till någon fattig kattägare hade jag gjort 😃
Antingen kan du ge det som godis eller skänka till ett katthem.
// Harley
Okej, tack för era svar! =)
Jag skulle ge det utan en tanke, bilanxpåsarna är ju inte vidare stora. Folk har blivit så överspända och tror att hunden dör/blir jättesjuk bara för att de äter några/något mål som inte är näringsberäknade till perfektion, själva klämmer de i sig ett hamburgermål eller en pizza utan att ens fundera i sådana banor.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 tack för ditt svar. Brukar tänka i samma banor med vet inte om det innehåller något i just detta som ej hundar tål. Ska börja ge det som godis och går det bra får vi se om jag ger det som mat. Det är ca 5 kilo.
#5 Jag håller med dig till viss utsträckning. Det är inte hela världen, som du säger. Men skillnaden är att vi människor tycker det är jäkligt schysst med en pizza ibland och faktiskt kan gå att tänka i perioder att "jäklar vad gott det skulle vara att ta en hamburgertallrik imorgon". Eftersom hundar inte fungerar på det sättet, så ser jag bara inte varför man ska ge dem nått annat än "rätt" foder. Tror själv att alla som ger div. "godis" till sina hundar (dvs inte just för träningsändamål ens, utan på slentrian) tänker på dem lite för mycket som om de vore människor ("fido vill ha en glass han med").
#7 Av den enkla anledningen att det inte finns något "rätt foder". Hundar är individer precis som vi människor, med variationer i deras näringsbehov. En ensidig kost av "perfekt foder" kan faktiskt visa sig vara helt galet för just den jycken.
Detta löser man enklast genom, som hos oss människor, en allsidig och varierad kost.
Sedan är det lättare att motionera en hund som ätit för många "pizzor", en människa är svårare att sätta i koppel och dra ut på promenad.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 Det är egentligen tvärtom. Hundfoder saknar i regel den mängd taurin som katter behöver via kosten.
Tack för allas svar!
#8 Jag menar inte ensidig kost eller icke-varierad kost när jag säger "rätt foder". Det enda jag menar är att skippa saker som inte tillför nått, aka hundvärldens "skräpmat", så att säga.
#11 "Det enda jag menar är att skippa saker som inte tillför nått, aka hundvärldens "skräpmat", så att säga. "
Det där är just det jag kallar för överspänt. Nej, man tillför inget på näringsfronten alla gånger, men man tar heller inte bort något. Man tillför däremot att man får en hund som inte blir sjuk av att den en dag lyckas fixa mat själv eller för att någon sticker till den en köttbulle vid julbordet.
Med tanke på antalet hundar jag haft och att ingen av dom haft en känslig mage, gör ju att man misstänker att det är något jag gör rätt. Karlsson fick ju inte ens diarré när han åt sig proppmätt på hönsfoder (snäll kisse öppnade dörren åt honom in i utrymmet där den säcken stod).
#12 Dock är ju fetma ett enormt problem för extremt många hundar pga just det extra och onödiga som folk ger sina hundar. Så att gå pch propsa för att folk ska vara slappare och ge sina hundar lite mer pizza kan vara rent av farligt.

#13 Men det är det väl verkligen ingen som har gjort!
Jag håller med VildaVittra fullt ut; klart att du kan blanda i kattmaten till hunden! För bara ett par generationer sedan fanns inget som hette fullfoder för husdjur 🙂. Och tänk, de levde, växte, frodades och utvecklades även då!!!
Jag har dessutom chockerande fakta att komma med, så håll i er nu. INGEN räknar på kosten till vilda vargar eller vilda/halvvilda hundar. Jo, det är faktiskt sant!!! De vet faktiskt inte ens hur en torrfoderkula ser ut.
#13 Fetma beror (oftast) på för mycket energi i förhållande till aktivitetsnivån, inte pga att man ger kattmat/köttbullar/osv ibland. Ja, folk skulle behöva bli slappare när det gäller variationen av mat till sina djur, inte genom att öka kalorimängden. Detta kan jag inte finna någonstans att jag skrev något om. Skulle du kunna citera vart du läste detta?
TS verkar vara nöjd med svaren denne har fått.
Ni får gärna fortsätta diskutera hundfoder och fetma i en ny tråd! 🙂
// Harley