Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 985 ggr
Sandradoris2015
0

Omplaceringshund som naffsar

Hej! Jag hade behövt lite tips och råd angående min olde english bulldog tik som är 1 år gammal. Jag har haft henne i ca 4 månader. I början när hon kom så hade hon problem att hon blev över exalterad under lek och ibland vid promenad, då hoppar hon upp på en o naffsar i kläder, hon försöker få igång en att busa. Vi träffade en hund psykolog för detta och hon började bli bättre. Nu gör hon nästan aldrig detta inne mer MEN undrar promenaderna har det blivit värre, nu börjar hon ta tag rejält nästan så det kan räknas som ett bett istället, hon har bitit sönder jackor osv. Ingenting hjälper, hon slutar inte, har testat att bara ignorera beteendet genom att bara hålla i halsbandet och inte titta på henne, har testat att tillrättavisa henne, har testat att bara hålla ut kopplet så hon ej kommer åt en. Men nu börjar hennes naffsande bli ett större problem…

Tjeja
0

Munkorg på promenaderna?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hornslandet
0

Hur mycket får hon leka och "aktiveras" så att säga (ogillar faktiskt ordet lite då det är så söndertjatat, men i brist på bättre..)?  Jag tänker om hon kanske behöver få lite mer utlopp för sin energi?

Elsis matte
0

Jag håller med föregående svar om att du kanske måste luska lite i vad som driver beteendet istället för att bara reagera. Hur mycket motion och aktiviteter får hunden, i vilken form? Vad gör ni på promenad och funkar det bra i övrigt eller finns det konflikter? Har du sett något mönster i när beteendet kommer?

Karmatarerskanise
0

Gör hon så även med andra?  Och som Ivan frågar hur aktiveras hon? Vad är det som får henne att börja? 

Jag hade använt munkorg för att slippa frustrationen som jag gissar triggar henne, under tiden som du försöker hitta orsaken.

Wellcraft
0

Jag tror det handlar om att hon är en unghund av en ras som kan vara intensiv i den åldern. 
Oeb ska inte kräva så häftigt mycket aktivering och beteendet kommer nog försvinna med åldern.
Tills dess rekommenderar jag munkorg om du inte kan avstyra situationerna på ett vettigt vis.
Hade det varit min hund så hade jag låtit hunden bära en leksak eller tydligt markerat att det inte är okej, på en promenad så går vi helt enkelt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sandradoris2015
0

Hon aktiveras bra , hon får göra lite hjärngympa i form av sökövningar och andra övningar, hon aktiveras även med bus osv. Jag har försökt att ha en leksak med men då tar hon inte leksaken utan då tar hon tag i händer istället så hon tycker att det är roligare… Hon gör såhär både mot min sambo ock mig, har även gjort det mot andra r de försökt busa med henne. Jag tror själv att hon ej fått leka förr så detta är hennes sätt att få bus igenom. Hon förstår inte bus med pinna o apportera osv.. Men vill få henne att leka på rätt sätt o vid rätt tillfälle .. Hon har sina specifika ställen där dessa beteende börjar under promenaden. Och om man tar en annan runda så har hon sina ställen under den med..

Wellcraft
0

#6 Har du testar springpole eller flirtpole? Kanske skulle hon bli lycklig av att kunna använda sin kamplust på ett kontrollerat vis.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Tillägger också, om ni klarar av att visa hunden vad hon INTE får göra så ersätt det genast med något hon får göra.
Avbryt och ge henne en annan uppgift, detta hjälper henne i att förstå hur hon ska bete sig i den aktuella situationen.
Till exempel, hunden nafsar, du säger nej och avbryter bestämt, sedan ber du henne hoppa upp på en bänk istället.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Elsis matte
0

Eftersom du vet på vilka platser det brukar hända, så förebygg istället för att försöka bryta när det väl händer. Förslagsvis ser du till att hon när ni närmar er de kritiska platserna sätter på nosen och orienterar sig bort från dig, lättast är att sprida ut små godbitar på marken. När du fått en annan "känsla" för platserna kan du träna in ett alternativt beteende. Kan hon leka bra med er och leksak i andra situationer, eller har ni samma problem då? Kan lösas genom att sätta ett rep i leksaken så att den kommer iväg en bit från handen, och då blir det lättare att vara tydlig med att ni leker när hon riktar intresse mot leksaken men slutar om hon vänder sig direkt mot er.