Lite skumt
Min 3,5-åriga tik har nu börjat löpa för 4:e gången. Det har gått 9 månader sedan förra löpet så jag har väntat på att det skulle börja snart. Men det är nåt som inte stämmer riktigt. Tidigare har löpblodet varit tydligt rött i början. Det är det inte nu. Jag skulle nog säga att det mer ser ut som var: kladdigt och gulaktigt. Det luktar inget särskilt. Då min förra hund fick livmoderinflammation och opererades för det är jag rädd för att nuvarande hunden kanske har det. Men tidpunkten stämmer ju inte riktigt. Det sägs ju att det mest förekommer inom 2 månader efter löpet. Eller är det så att de kan få det närsomhelst? Humörmässigt är hon ungefär som vanligt, kanske något mer dämpad. Har inte kollat tempen än, jag tänkte att jag kanske oroar mig lite för mycket som vanligt…
Min gråhund visade symptom för livmoderinflammation 2 gånger (första gången fick hon antibiotika, andra gången blev det operation), båda gånger under löp (och däremellan hade hon ett symptomfritt löp).
Det enda hon visade var att hon hade ont (vilket syntes på den ansträngda andningen också var hon väldigt låg), den enda undersökningen som visade att något var fel var snabbsänkan, plus att hon hade feber (tror också att veterinärerna såg att hon hade lite flytning, men det var inget vi själva hade märkt). Det var samma visa båda gångerna vi åkte in; ultraljud visade inget, röntgen visade inget och inte heller urinprov eller blodprov. När det blev operation så visade det sig att hon var också ganska inflammerad i buken också.
Så är du misstänksam så kan det vara bra att åka in och kolla för säkerhets skull.
De kan mycket väl få det strax innan/i början på löpet med. Är du orolig så kolla upp det.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
En tik kan få livmoderinflammation även under löpen - även om det är ovanligare. Men är löpet konstigt så kolla upp - hellre en gång för mycket när det gäller livmodern. En kompis hund fick det under löpet och hann bli riktigt dålig då första veterinären avfärdade via telefon att det var nog inget….
Jag håller med de andra, sök veterinär snarast möjligt! Försök få en veterinärtid imorgon bitti - och tänk på att inte ge någon frukost OM det blir operation!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Håller med resterande, ring veterinär direkt och be om tid. Hoppas ni klarar er undan livmoderinflammation.
Nu har jag tagit tempen. 38,1 är ju normalt. Hon äter och dricker normalt så jag avvaktar nog till imorgon bitti.
Kan vara illa även om tempen just nu är ok, på vår tog det mindre än en timma att gå från normal temp till jättehögt och hon blev helt dåsig så håll lite extra koll i natt.
Ja, nu sitter vi och väntar på djursjukhuset. Det är en akuttid så här kan vi bli sittande hur länge som helst, det vet jag av erfarenhet. Fia är ju eld och lågor för här finns det ju en massa andra hundar. Ja, vi får väl se hur detta utvecklas.
Jaha, nu fick jag just veta att det är på väg in ett allvarligt fall som måste gå före oss. Så vi sitter nog här några timmar…
Tur att du har oss att roa dig med under tiden! 😃
Bra att ni fick en tid. Och lycka till sen!
Hoppas allt går bra!
Håller tummarna!
Nu väntar vi igen, nu i behandlingsrummet. Tagit 2 röntgenbilder och blodprov. Veterinären var här och klämde på henne och nu skulle hon titta på bilderna. Sen får vi väl besked.
Hur har det gått?
Håller tummarna att det inte är något allvarligt. Bra att du åkte in med din hund tycker jag, speciellt när det kan finnas misstankar om livmoderinflammation.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Oj, vilken dag. Väntan och ännu mer väntan… drygt fyra timmar blev det sammanlagt på djursjukhuset.
Och inte har vi fått nåt klart besked. De tror inte det är en livmoderinflammation. Det enda de såg på röntgen var en massa bajs i tjocktarmen, vilket kan förklara att hon inte gillade när de klämde på magen. Så veterinären rekommenderade Microlax. Blodproverna visade inget avvikande.
För att ändå veta att det är ett "riktigt" löp och inget onormalt så tog vi också ett vaginalutstryk. När jag såg hur det gick till gjorde det ont även i mig 😮De petade in ett litet minispekulum, och alla tjejer som varit hos gynekologen vet hur det ser ut, och så in med en lång tops som veterinären vispade runt med. Det såg lite våldsamt ut och hunden visade tydligt att det var obehagligt.
Och… surprise, surprise! Vaginalutstryket visade att hon INTE är inne i ett löp. Både jag och veterinären blev överraskade. Så nu får hon äta inflammationsdämpande medicin (Metacam) i en vecka. Blir hon sämre får vi åka in direkt på ultraljud.
Drygt 4000 kr kostade det idag, varav vi betalade lite över 2300 kr och Agria resten. Men har man djur så får man betala, så är det bara.
Skönt att man har försäkring ändå :) Hoppas hon bättrar sig med medicinen, och tack för uppdateringen. Aldrig kul när djuren inte mår bra.
Usch stackars liten! Hoppas hon piggar på sig snart!
Oj. Vilken osis. Men vad bara att ni åkte in.
Nej, jag vet inte vad jag ska tro. Det finns inga tecken på att den där flytningen skulle minska, jag tycker tvärtom att det i morse var lite mer i tikskyddet. Och den där medicinen är extremt svår att dosera. En jättedoseringsspruta till en liten 5-kiloshund, då blir det bara ytterst lite vätska längst ner.
Så mycket vet jag att om det kommer ut en gulbrun vätska ur hennes "private parts" så tyder det på att allt inte står rätt till. Varför gör man inte i det läget en bakterieodling, som man gör på människor?
Det känns lite kymigt det här.
Ojdå, ja det brukar ju ge med sig rätt fort med medicin i vanliga fall. Du kan inte köpa en mindre spruta på apoteket? Tror de kostar runt en tia, så blir doseringen lite lättare. Men annars hade jag nog stått på mig och bett om en odling som du säger för att få veta vad som står på.
#20 - du kan absolut ringa vetten och begära att få en bakterieodling. Det är ju liksom du som betalar, så det kan dom knappast säga emot
Nu verkar det som att det är ett riktigt löp hon kommit in i. Och inte bara det, det är höglöp på gång. Svansen åker så fint åt sidan om man kliar vid svansroten lite, och hon är väldigt intresserad av de nedre regionerna. Och det ska kissas var 5:e meter när vi är ute.
Jag tror hon hade nån slags infektion precis innan löpet. Vad den berodde på vet jag inte. Om det berodde på nåt hormonellt finns det ju stor risk att det återkommer.
Nå, nu har vi en helt normal, pilsk och närgången liten tik, och som det verkar är hon helt frisk, som tur är.
Så skönt. Hoppas det var en engångsgrej!
Hm… löpet har gått ungefär som det brukar hittills - med ett undantag. Hon måste ut på natten och kissa. I stort sett varje natt. Det brukar inte hända annars.
Och ökad urinering är ju ett symtom på pyometra…
Ska man eller ska man inte kräva ett ultraljud?
25 Vi har en tik som i löp inte håler sig lika länge så henne får vi ta ut var 3 tim hon är en hund annars som man ofta får vänta på att hon kissar, inte alltid hon kissar på promenaderna :P Hennes löp har ändras lika så dom andra två tikarna. Jag vet inte vad jag ska tro om din tös men känner du oro så be om ultraljus för kolla så det är helt normalt. Lycka till ps skönt o höra att det vart bra :)
Nu har jag bara skummat tråden igen men hon har inte UVI? Kan ofta komma i samband med eller efter löp. Jag är förvisso lite pjåskig men jag hade sannolikt avvaktat under helgen och kontaktat veterinären (eventuellt en annan?) i början på nästa vecka. Det kan gå så himla fort med en pyo om det vill sig illa och NÅGOT verkar ju vara lite fel. Jag tänker att även om det är någon annan form av infektion (vaginit kanske?) eller hormonell störning så kan det så att säga kicka igång något värre.
Ja, jag vet inte. Nåt är det. I natt har hon väckt oss två gånger och velat gå ut. Jag får ringa djursjukhuset imorgon bitti och begära en brådskande telefontid med veterinären som behandlade henne.
Sådär, nu har jag bokat telefontid med veterinären. Men de kunde inte säga när hon ringer, men förhoppningsvis under veckan. Och det är inte ens säkert att det är hon som ringer 😕… och en ytterligare komplikation är att vi är bortresta torsdag-fredag och Fia får vara hos svärmor.
Oj, det gick snabbt! Nu har jag pratat med veterinären och vi bestämde att vi ska göra ett ultraljud idag på eftermiddagen för att vara på säkra sidan. Det kan ju bli komplicerat om hon skulle bli sämre när vi är ute och reser.
Håller tummarna, uppdatera gärna!
#31: Det gick bra igår. Det var nån ultraljudsexpert där som skulle undervisa "vår" veterinär i hur man avläser ultraljudsbilder, så det var lärorikt även för mig. De talade visserligen engelska, men jag snappade upp en del. De kom fram till att hon inte har livmoderinflammation, däremot hittade de nån slags cystor på äggstockarna. Jag blev lite nervös när jag hörde "I don´t like the look of these structures". Det går inte att säga om cystorna är normala eller inte med ledning av bilderna, men om man vill vara på säkra sidan kan man ta ett nytt ultraljud när löpet är över och se om de är kvar. I nuläget är det dock ingen fara på taket.
Veterinären blev väldigt förtjust i vårt lilla "troll", som hon kallade Fia, och frågade om vi inte behöver hundvakt… ja, hon är väldigt långhårig just nu, vi får ta och rycka pälsen när vi kommit hem från resan.
Skönt att det inte är fara och färde just nu och hoppas verkligen på godartade cystor :)