Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3122 ggr
[Sandi92]
1

Valpbitande, var går gränsen?

Jag vet att valpar bits mycket, men var går gränsen tycker ni för hur mycket/hårt som är ok? Jag är inte jättehundvan och valpar har jag egentligen ingen erfarenhet av alls så jag vet inte riktigt hur mycket som är ok. Anledningen till att jag frågar är för att jag har börjat hjälpa till på ett hunddagis några dagar i veckan och där är en valp som bits jättemycket och hårt så att det gör ont och blir märken. Vet inte riktigt hur gammal den är, men rasen är amstaff. Undrar också vad ni tycker man ska göra om man tycker hunden bits för hårt? Knuffar man bort honom och säger nej så verkar han bara bli mer triggad.

landsbygdsbo
0

Gör som tiken / mamman gör.

När hon reser sig upp efter ha gett di så släpper några av valparna spenarna direkt men ett par hänger kvar. Då tar hon några steg och alla utom en släpper. Då snurrar hon runt morrar/gläfser till och trycker ner valpen. Som då omedelbart vänder upp magen.

Tiken som ser att hut går hem puffar vänligt på valpen och slickar den och talar därmed om att den (valpen) fortfarande är välkommen i gänget..om den sköter sig.

När valpen biter dig så tag tag i den, tryck ner den och tala både fysiskt och verbalt om att du inte gillar det. Släpp sedan direkt.

Och sedan tala om att den är ok både fysiskt o verbalt.

Karolina-H
10

Det som funkar absolut bäst är att när valpen börjar bitas hårt res på dig och gå därifrån utan att säga något alls. När man blir för hårdhänt så slutar det roliga. Tryck inte ner valpen eller rulla över den på rygg, det skapar bara osäkerhet hos hunden, det är ju inte ens din egen så då ska man definitivt inte göra sådant.

Codeavalone.blogg.se

Hornslandet
9

Hur gammal är valpen?

Skulle nog bli lite sur själv på om jag hade min hund på hunddagis och nån liksom försökte "uppfostra" den åt mig, för man har ju 0 kontroll på vilka metoder folk använder. 

Inget ont mot dig personligen TS men jag skulle nog dessutom ifrågasätta ett hunddagis rätt hårt som anställde folk som knappt hade hundvana, samt ingen som helst vana av valpar av de åldrar de tar emot. Hunddagis är ju inte gratis.

Om jag varit ägare av valpen så hade jag hoppats på att du inte "testat" dig fram med lite olika metoder nån skrev på ett forum på internet. Då hade jag hellre sett att du ignorerade min hund.

landsbygdsbo
1

Osäkerhet?

Hunden lär sig

1 att människor inte accepterar att bli bitna

2 Att människor är trevliga om man sköter sig

Det tjänar ju ägarna på också….

jenmjao
7

#1 Kan säga att om du gör såhär emot fel hund (ibland ras) så kommer den hugga dig ganska fint när den blir stor senare.
Det här funkar alltså INTE bra.. Jag hade INTE gjort så att jag tryckt ner valpen som biter..
Jag hade en valp nyligen (numera en unghund) som bet, Han är av rasen Malinois och ska alltså bitas ganska fint och det gjorde han precis som en frisk valp ska, Jag visade han hur hårt det var accepterat och sedan när det var nog. Jag böt ut mina armar, ben, rumpa och möbler emot tuggben och leksaker. Ibland lekte vi med händerna så han SKULLE bita mig för tro det eller ej det är farligt att inte ens acceptera nafsande, Då vet inte hunden hur hårt den kan bita som vuxen och kommer förmodligen hugga ifrån ganska hårt istället för att nafsa till om något missförstånd uppstår.
Och ja valpen blir mer triggad om du knuffar bort den och säger nej, För om vi ska titta på hur hundar gör så rör dom sig INTE när dom inte vill längre, dom stannar upp och väntar ut, Ifall det går för långt kan dom säga ifrån.
Om valpen bits för hårt så rör dig lugnt därifrån eller stå stilla och säg ett "fy"ord, eller det bästa ge något denne får tugga på för tänderna kliar satan!

Hornslandet
1

#5 bra tips där tycker jag, kom och tänka på det där med kliande tänder nu.. Sett ur det perspektivet är det ju lätt att förstå att det kan gå överstyr ibland, är väl viktigt antar jag att se till att de hela tiden har nått bra att tugga på!

jenmjao
1

#6 Det kliar ju så himla mycket och det är svårt att "inte bitas" när det är skönt för tänderna att bitas.. Tyvärr hemskt att folk tror att det handlar om att valpar "inte kan gränser" för det är sällan därför dom bits. Hade förstått om en unghund låg och gnagde/hugg emot än, Men en valp nja 😕

OlgaMaria
1

I vilka situationer bits hunden? Är det något som triggar detta eller är det en del av lek?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

landsbygdsbo
1

#5  Lär sig valpen den grundläggande regeln att:

1 Människan bestämmer hur och om hunden får bita

2 tillvaron blir betydligt trevligare om man accepterar det

Så bits inte hunden när den blir stor.

Och gör den det…så gör den det bara en gång vad det gäller mig…sedan är det färdigbitet.

jenmjao
1

#9 Ja det är väl klart valpen ska lära sig att inte bitas, Det är bara jag som sagt att jag accepterar naffsande för det är vad jag väljer och för mig är det superviktigt. Däremot finns det olika sätt att lära in att hunden inte får bitas och för mig är inte att rycka ner den i nackskinnet/vara fysisk ett bra sätt.
Min äldsta hund är 6år och bits inte, Har inte ryckt ner henne i backen för att hon gjort det som valp. Min unghund fick jag att sluta bita mig på 2veckor som valp, Ryckte aldrig ner han i backen.
Det handlar inte om vad hunden ska lära sig i detta fall (eftersom det är ganska självklart vad det handlar om?) det handlar om HUR man lär in det.
"Och gör den det…så gör den det bara en gång vad det gäller mig…sedan är det färdigbitet." Och vad gör du då ? Om hunden vänder sig om och biter dig för den blivit biten själv, för att den hamnat i ett missförstånd emot dig kastar du ner den i backen då? Eller kastar du ner hunden i backen och sätter dig på den för den bitit till en gång av någon anledning som vuxen?

Turast
10

"När valpen biter dig så tag tag i den, tryck ner den och tala både fysiskt och verbalt om att du inte gillar det. Släpp sedan direkt." 

= gör såhär för att sabba relationen med din valp.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

landsbygdsbo
0

#11 ja då sabbar du, men om du direkt efter åthutningen verbalt och fysiskt talar om för den att allt är ok igen…ja då kommunicerar du och valpen lär sig och förblir trygg

Persifone
4

Jag har en valp nu som också är väldigt förtjust i att bitas.

Jag gör som #5 skriver (och gjorde även så när tvååringen var valp). Skulle aldrig träna med något annat än mjuka metoder, framförallt inte på en valp.

Börjar hon bita mig hårt tar jag fram en leksak/ben som hon får fokusera på istället. Hon slutar bitas och är nöjd med sitt ben och jag är nöjd med att slippa bli biten och att behålla en trygg och säker relation med valpen.

Om hon väl varvat upp sig så mycket att hon inte kan sluta bitas och inte tar något substitut så kör jag en variant av "ryggsäcken". Jag tar upp henne och håller om henne tills hon lugnat ner sig, sen får hon gå ner och i 9 fall av 10 lägger hon sig och sover.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

landsbygdsbo
0

Jag har haft hundar i hela mitt vuxna liv.

De gånger jag ryckt, slagit eller skrikit åt mina hundar kan man nog räkna på den ena handens tumme.

Hundar läser signaler fan så mycket bättre än människor. Och en frisk hund blir olycklig om människan visar sitt missnöje med den.

Det ska räcka med en arg blick, en harkling så begriper hunden vad som gäller.

Begriper den inte det då lyfter man upp det till nästa steg.

Och det gillar inte hunden, absolut inte.

Efter det, direkt efter så kommer den trevliga människan fram igen.

Så lär sig hunden.

Sedan,, fungerar inte hunden med människor utan är opålitlig så försvinner den..punkt slut.

Turast
9

munnen är ju liksom valpens "händer", som den undersöker med. Att trycka ner hunden i backen "för att mamman gör det" (sämsta argumentet ever dessutom) gör inget bättre även om jag säger "oj så duktig" efteråt. 

Varför inte avleda istället, ge hunden något som den får tugga på. Sen kan man lära in stoppord/förbudsord eller något kommando (tex ett trick) så man kan ge hunden något annat att göra när den bits och då belöna när den utför beteendet. 

Liksom
valp biter
-sitt
valp sitter
-belöning, gud vad bra du är = gör du såhär istället blir allt mycket roligare.

Belphi
8

Bara för att man haft hund hela sitt vuxna liv betyder inte det att man gör rätt/är kunnig. Tyvärr.

Nej, jag tycker inte det är ok att vuxna hundar bits i tid och otid, och ja, man ska lära hunden att inte bitas men kan göra det på ett schyst sett utan att bli fysisk med hunden.

landsbygdsbo
0

Har för mig jag skrev "De gånger jag ryckt, slagit eller skrikit åt mina hundar kan man nog räkna på den ena handens tumme."

Man behöver inte ta till våld.

Men det är hunden som sätter nivån på tillrättavisningen.

En vuxen hund som klipper till gör det för att han blivit hotad.

Har han inte blivit det så ska hunden bort.

Om jag råkar trampa en liggande hund på svansen och den snurrar runt och klipper mig, det säger jag absolut ingenting om.

Men om en hund oprovocerat hugger, då har den förbrukat sin plats i mitt liv.

Har hittills inte råkat ut för det.

landsbygdsbo
1

Var säger jag att en valp inte ska få undersöka med tänderna? Det är naturligt, det gör ju i stort sett alla däggdjursungar.

Men den måste samtidigt lära sig att kontrollera dem.

Att shimsa på en annan hund eller mina fingrar är ok.

Men lika lite som en annan hunden skulle acceptera att valpen trycker till lika lite gör jag det.

Tittar du på och lyssnar till när hundar leker så hör man ofta hur den ena hunden fräser ifrån (-stopp det är för mycket nu) för sedan fortsätta leka och busa som inget hänt.

Valpen tar lika stor skada av den tillrättavisningen som när jag "fräser" ifrån.

Belphi
1

#17 och i #1 skrev du

"När valpen biter dig så tag tag i den, tryck ner den och tala både fysiskt och verbalt om att du inte gillar det. Släpp sedan direkt."

Jag tycker det är att säga till fysiskt och inget ok tips att ge till någon.

Turast
4

"En vuxen hund som klipper till gör det för att han blivit hotad."

Eller har ont, är sjuk, fästingburen sjukdom. En hund biter inte endast vid hot. 

"Men det är hunden som sätter nivån på tillrättavisningen." 

Hur då menar du? En hund som förstår mindre än en annan ska få mer tillrättavisning eller?

landsbygdsbo
0

Ja, en hund fattar direkt vad en ilsken blick betyder, en annan hund får man säga till på skarpen åt.

Ja en vuxen hund hugger för att han känner sig hotad. Det i sin tur kan bero på flera orsaker.

Men jag behåller inte en osäker opålitlig hund oavsett orsaker.

Har han ont och det inte går att fixa, har den problem mellan öronen av vilka orsaker det må vara. Så går dessa inte att åtgärda så försvinner hunden.

För jag som hundägare har ett ansvar gentemot grannar o barn.

jenmjao
4

#21 Jag har blivit huggen av hundar och det har varit 2 av 10 gånger det varit för hunden "känt sig hotad" av något, Annars har det varit andra anledningar.
Jag behöll en osäker "opålitlig" individ som är världens goaste och bästa hund nu, Hade du skrikit/ryckt tag i henne hade inget meddelande gått igenom i hennes skalle. Det var precis det jag gjorde jag röt till varenda gång hon gjorde fel och blev arg, Bytte metod till positivt och fick en hund som på 2månader gick ifrån att göra utfall emot barn, cyklar, fåglar, människor som var konstiga, mopeder, vissa bilar, hundar, katter m.m. till en hund som går fot och söker kontakt såfort hon möte rnågot hon "inte uppskattar".
Jag har ägt hund (helt själv) i 6år, Men ändå kunde jag få resultat. Jag fick min valp att sluta bitas på 2veckor och som jag skrev innan ryckte aldrig tag i honom någonsin.
Nej en hund fattar inte direkt när du ger en ilsken blick, Självklart kan vissa individer vara känsligare och reagera på sådant men om vi tar min unghund som exempel så skulle du kunna göra nästintill vad som helst utan en "osäker" reaktion, Han skulle inte bry sig ett jädra dugg om du skrek att han var den sämsta hunden i världen eller slet i hans koppel/nacke eller vad som helst, han skulle förmodligen vända ditt beteende emot dig.. "du biter mig så jag biter dig för att försvara mig".
Han skulle inte reagera på det då han aldrig riktigt "fått stryk" han har aldrig blivit tillsagd av att någon skriker och kastar ne rhan i backen så varför skulle han reagera på något liknande? Varför skulle han bli rädd för mig som ägare? Vilket är det dom blir när "dom reagerar på en blick" dom blir osäkra och försöker hitta någon trygghet/lugna ner dig.

Ja hundägare har sitt ansvar gentemot grannar och barn, Men det man inte får glömma är att folk med "problemhundar" som jag t.ex tar MER ansvar över sina hundar när dom väl bryr sig än folk som har "snälla hundar" som dom kan släppa lösa lite hur som helst för "hunden är ju snäll".

Hornslandet
0

#13 Nu säger jag inte emot dig, utan snarare en fråga. Kan det inte vara kontraproduktivt att ge valpen leksak eller ben just när den biter dig för hårt? Att det kan bli lite som en belöning dvs? Jag är helt med på att ge valpen lämpliga saker att gnaga på då jag tror det verkligen behövs för valptänderna, men kanske att man ska tänka på timingen för när/hur man ger det?

I övrigt tycker jag verkligen man ska skilja på detta med bett, nafs, gnagande mm. En jäkla skillnad på en hund som BITER en och tex att de vill klia sina tänder och det går lite överstyr, eller att de bara leker med munnen så att säga. Jag är inte alls för detta att "man måste lära en hund att den ALDRIG får greppa om en kroppsdel med munnen" som man hör ibland, särskilt utomlands ifrån. De hundar jag har haft har samtliga kunnat veta skillnaden alldeles väl på lek och allvar, bett eller nafs, osv. Jag brukade småleka med hundarna hela tiden där de greppade mina händer löst osv när vi "brottas" lite osv, mjuk och lätt "kamp" med knytnäve vs hundkäke är inga konstigheter. Tycker det är en självklarhet att sånt kan fungera alldeles utmärkt, och att det inte har nått alls med "bett" att göra.

Personligen räknar jag med att få lite sår och skador från den valp jag köper, innan den lär sig vad den ska gnaga på, och hur. Tror inte valpen är ute efter att skada eller "dominera" sin ägare oavsett, utan snarare att de har mycket energi, vilja att gnaga och inte så mycket självkontroll alltid. Låter fullt logiskt för mig att får valpen ingen just respons eller belöning när den gnager på människan, men får alla chanser i världen till att gnaga och kampa med ben, leksaker mm, så kommer poletten trilla ner efter en stund. Kanske kopplat med en lagom otrevlig åtsägning och stillastående när den ändå går på människan, om det inte ger sig med enbart ignorering. Det får vara min plan iaf tills jag ser om det funkar, eller om nån övertygar mig om bättre :)

landsbygdsbo
0

Jag upprepar för 3;e gången

""De gånger jag ryckt, slagit eller skrikit åt mina hundar kan man nog räkna på den ena handens tumme.""

Har det förståtts?

Skulle aldrig behålla en bitande hund om inte speciella omständigheter rådde för,

vad hade hänt om hunden råkar riva ut ett öga på en treåring?

Är mina omständigheter så att jag kan hålla en hund borta från allmänheten så kanske jag behåller en bitande hund.

Men då ska den hunden ha så stora fördelar att det uppväger allt annat.

Haft en jakthund som högg allt som kom i närheten av mitt vapen, min ryggsäck eller fällt vilt. Annars var han lugn och trevlig mot alla.

Detta kompenserades av att hunden var gudabegåvad i skogen.

Turast
5

"vad hade hänt om hunden råkar riva ut ett öga på en treåring?"

tja, jag skulle tycka att den som har en hund som är osäker och låter den umgås med små barn, inte borde ha hund för det är väldigt oansvarigt.

tulinia
1

Träna bitkontroll! Biter hunden så pip till, visa att du får ont. aj aj aj aj stackars hand :( 
Vi gjorde så mot Felix, bet han för hårt så pip skrek vi till, klappade på handen och var jätteledsna. Då skulle han trösta istället och fjäska för att han hade gjort oss så ledsna.  Vi märkte att han prövade hur hårt han kunde bita, hur långt han kunde gå innan  vi började pipa. Men han tog det försiktigt.
Han leker fortfarande med tänderna men inte hårt. Om det sker en "olycka" så är det för att jag leker hårt med honom och han råkar slå till mig med en tand. Men det sker aldrig olyckor med bitande.

landsbygdsbo
0

#25 och om du inte velat att ungen skull möta din osäkra hund? För som alla djurägare vet..allt går inte alltid som man önskar. Alltså , slå ikull de osäkra o bitande hundar vi har…så minskar vi risken betydligt.

Turast
1

#27 fast jag kan väl visst välja om små barn ska få möta min hund? Eller vad menar du? Jag har en hund som ogillar barn och jag vet inte om han skulle kunna bita, därför kommer inga barn i hans närhet för jag tar mitt ansvar som hundägare.

Hornslandet
1

#27 Problemet som folk ser är väl att den metoden du vill använda inte fungerar, enligt många. Alla vill vi minimera antalet osäkra hundar som kan bita folk, både du och alla andra. Ingen vill att hundar ska bita barn. Det folk nu pratar om är att metoden att "läxa upp" sin hund genom att trycka ner den när den gör det felet inte verkar funka på ett pålitligt vis, särskilt inte med alla raser och individer. 

Alltså, ingen vill ha en bitande hund, men det finns tydligen många som har exempel och erfarenhet på hur metoden du tror gör att en hund aldrig mer kommer bita folk - kanske faktiskt inte fungerar.

landsbygdsbo
0

Javisst är det ditt ansvar. Men  eftersom du, jag och alla andra hundägare inte kan garantera att ingenting händer. Så anser jag att svaga opålitliga hundar ska slås ut.

Vi har idag bra hundar tack vare århundrade av selektering o avel.

Den traditionen ska vi hålla vid liv.

Ta en sväng på stan och se hur många olämpliga blandningar av hundar går ihop med individer som inte ska hund.

En hundlicens, liknande en vapenlicens skulle kanske kunna städa upp en del..

smellcaramell
0

Hoppas inte TS tar alla här på allt för stort allvar 🎧 Det låter som att hunden i fråga bli lite för "fast" i leken som den förmodligen tycker det är när den biter i händer/fingrar. Till att börja med, gör absolut inget innan du pratat med din chef/hundägaren om hur hundägaren vill att ni hanterar situationen. Verkar denne osäker skulle jag föreslå att man helt enkelt blir "tråkig" när hunden biter på "fel" ställen, oavsett om det är för hårt eller inte. Man avbryter helt enkelt leken och lämnar lugnt hunden i sin box/rummet den är i. 

På din förklaring låter det som att hunden blir mer triggad i leken när den får kraftigare reaktioner. Att lägga ner en hund i ett sådant läge gör det bara värre då leken blir ännu roligare när lekkamraten(du) leker tillbaka. 

En annan sak man kan göra är att tjuta, högt när den biter, så gör små valpar när de leker och någon blir för hårdhänt. Då fryser de(blir tråkiga) och låter högt och då avbryter alla hundar jag träffat sin "attack". Kan såklart vara annorlunda om hunden i fråga inte haft någon annan hund som lärt den hyfs(jag har sett beteende problem med djur som saknat en mamma, eller djur som i oftast föds med syskon men för ovanlighetens skull bara får en unge, till exempel hundar och katter som oftast föder en kull ungar som lär varandra men ibland bara får en valp/unge.)

Turast
0

" Men  eftersom du, jag och alla andra hundägare inte kan garantera att ingenting händer."

fast jag kan garantera att min hund inte träffar barn. Det är inte svårt för mig att aldrig låta något barn komma i närheten av min hund. han kommer ALDRIG få chansen och det kan jag faktiskt garantera. Hur skulle ett barn kunna komma nära honom utan att jag vet om det menar du?

Joyous
1

Jag tänker att man också får ta hänsyn till varför valpen biter. Är det kli i tänderna kan man testa med andra alternativ så som ben eller leksak. Är valpen däremot övertrött är det kanske snarare läge för en paus, helst innan det slår över. Kampar och drar valpen i kläder och kroppsdelar för att kampen i sig är rolig och man misstänker att detta är något som kan hänga med även i vuxen ålder hade jag börjat jobba med en bryt-signal. Eftersom det inte är din valp ts kan ett första steg vara att prata med övrig personal, hur gör dem? Kanske har valpägaren själv nämnt hur h'n jobbar med detta?

jenmjao
1

#30 Nej ingen kan garantera att saker inte händer, varken som hundägare eller inte. Men tänk på att det också gäller snälla hundar, Även dom (som aldrig visat tecken) kan hugga ett barn eller riva ut ögat på det.. Skillnaden mellan mig som faktiskt hade en barnaggressiv hund (eller ja hon träffade aldrig barn så dom var mest läskiga) och en människa som har en "snäll" hund är att jag är mycket mer medveten + tar det försiktigare. Detta betyder självklart inte att min hund som individ (och med samma problem) hade fått komma undan sina svårigheter lika lätt i ett annat hem.. Alltså det finns idioter till allt, Men bara för man har en problemhund är man inte en idiot, och vissa kan faktiskt hantera "bitande hundar" så varför avliva dom? Jag tänker knappast avla på min tik så där tar hennes gener slut, Men jag tänker inte avliva henne för att hon varit som hon var eller blir som hon varit när jag kan kontrollera det och hantera det.

Du skrev också att du haft hund i hela ditt liv och sedan att du ryckt i dina hundar lika många gånger som man kan räkna på en hand, Men du uppmanar till en metod som är att rycka i valpar när dom bits/eller när man säger ifrån. Så jag undrar (inget illa menat men jag blir väldigt fundersam) på hur många hundar du kan ha haft då? Jag förstår om du haft en hund du inte ryckt i (om du kör den metoden) fler än 5-10gånger, Men om du haft hund såpass länge så blir det lite konstigt om det är metoden du använt dig av?

landsbygdsbo
0

#30 När jag i min gröna umgdom fick lära mig hantera vapen fick jag lära mig

Att siktar du, så laddar Faan.

Det betyder att man minskar risken om man plockar bort det som gör vapnet skarp.

Det kan fortfarande hända olyckor.

Samma sak med hundar. Det är bara dumt att satsa på en osäker, bitbenägen hund.

Risken är betydligt mindre med sunda, mentalt friska hundar.

Sedan kan man ytterligare höja säkerheten med det egna agerandet.

Hur många gånger har du sett en tik uppfostra sina valpar.

Hon hugger dem inte, hon dödskakar dem inte. Men hon ger dem ett rejält nyp om de inte lyder o lär. Samma sak om en valp är för agressiv mot kullsyskon, då går tiken emellan och säger ifrån…om du har en frisk och sund tik vill säga.

Ta nackskinnet på unghunden, håll fast och säg med bestämd och hård röst att det där ger du den i.

Släpp hunden. Visar hunden då att den vet sin plats så ska den ha massor av "glad människa"

RosaMoln
0

Jag hade antingen bytt ut mot en leksak av något slag eller gjort ett ljust högt pipljud precis som att en annan hund piper till när det gör ont, sedan går jag där ifrån :) Det är något jag gjort med alla valpar här hemma från start när de kommit hem och har aldrig varit med om att de inte släpper.

jenmjao
3

#35 Så man ska alltså rycka i väldigt hårt för att hunden ens ska reagera så man sedan slipper göra det igen?
Nu förstår jag inte vad du menar "dumt att satsa på en bitbenägen hund"? Min har jag som sällskap/vill tävla med, Eller menar du när man ska rycka tag i hunden 🤔
Jag har sett tikar med sina valpar både på film och i verkliga livet, Jag har dock aldrig BOTT med en tik och hennes valpar.
Min malles mamma bet INTE ifrån när dom försökte tutta eller när dom bet sig fast i henne, Hon hämtade (hör och häpna) en leksak och sprang iväg med den för att få valparna att tänka på annat! När alla valpar var intresserade släppte hon leksaken (så dom tog den) och återgick till sitt.
MIN tik som INTE fått valpar men som faktiskt fick acceptera en valp i sitt liv, Hon har sällan bitit ifrån, Hon bits mest vid lek, Alltså inga riktiga bett. Det hon gjorde när min valp kom och bet henne överallt var att "bli så tråkig som möjligt" och bara stå och glo helt stelt, Om han fortsatte gick hon och hoppade upp på soffan/sängen eller försökte undvika honom, Hon gick låååångsamt därifrån för att inte "råka busa upp honom".
Min tik har fått stå ut med en gnagande valp/unghund i halsenpå henne, Vet du hur många gången hon huggit ner han och lagt ner han på rygg? ALDRIG.
Så ska jag följa hundar och hur dom beter sig så gör jag det ifrån min egna erfarenhet, Och efter egna individer jag litar på, Och jag studerar dom själv så jag vet vad det är dom gör.

landsbygdsbo
0

Jag börjar med att citera mig själv "Hon hugger dem inte, hon dödskakar dem inte. Men hon ger dem ett rejält nyp om de inte lyder o lär."

Och som jag tidigare sagt så är det hunden som sätter nivån på uppläxningen.

Biter hunden för hårt

och får en lätt verbal tillsägning så stannar det ju där.

Om hunden slutar.

Gör den det inte så höjer man volymen…

Hornslandet
2

#38 Du började dock i den här tråden med att säga:

Det tycker jag är en väldig överreaktion, och som många verkar säga här är det nått som kan ställa till det för dig och din hund framöver, särskilt med vissa individer eller raser. Det vill säga, att med den metoden kan du skapa det som du själv säger att du absolut inte tolererar, en aggressiv hund som du inte kan lita på, och som inte litar på dig. 

Det kan ju vara rätt omöjligt att med "lätt verbal tillsägning" få en valp att förstå nått alls, de har ju ofta inte hunnit lära sig vad som är okej eller inte, vad "fy" eller "nej" betyder. Osv. Så det måste vara nått annat, men som många säger så måste det inte vara att brotta ner hunden på rygg.

jenmjao
1

#38 Jag vet inte riktigt vad det har med saken att göra? Jag har läst allt du skrivit du behöver inte citera, Jag ställer frågor utöver det jag uppfattat för att se vad jag missuppfattat (om jag gjort det) men det verkar inte leda någonstans. Och enligt mig så säger du emot dig själv ganska mycket, du rekommenderar en metod men helt plötsligt har du inte gjort så själv (eller bara ägt 1-2 väldigt snabba hundar).
Du skriver i första inlägget att mamma hunden "lägger valpen på magen" (kortfattat) om hon inte uppskattar att den hänger kvar i tutten, Men jag har aldrig sett det beteendet eller varit med om det. Mamma hundar vänder endast sina valpar på rygg för att rengöra dom, inte för att visa sig dominanta eller säga ifrån. 
En mammahund som låter sina valpar tutta en stund och sedan går ifrån och rycker bort/drar ner hundarna i backen morrandes är en väldigt stressad mamma som jag uppfattar det.

landsbygdsbo
0

och hur gör du?

Och det är alltså inte att fysiskt eller verbalt påpeka ngt?

russin
2

Om hunden går på dagis är det väl knappast en valp längre, utan en unghund - valpar är väl inte tillåtna på dagis - eller ?

landsbygdsbo
0

Nej jag skriver att valpen lägger sig med magen upp och visar tiken sin underkastelse, jag är bara en valp utgör inget hot…

Det är inte tiken som tvingar runt valpen. den vänder sig jäkligt kvickt själv.

När tiken vänjer av valparna så gör hon sam alla andra däggdjur. Hon visar lugnt och stilla i början,för att sedan bli allt bestämdare ju envisare valparna är. Och det är ofta en valp i gruppen som är en riktigt envis en.

Hunden är ett flockdjur, med en inbyggd programmering att dels behålla sin plats i hierarkien och dels när möjlighet yppar sig, klättra uppåt.

Den söta lilla hunden med rosett i håret har samma programmering som en raggig stor blandrashund på ngn av världens sophögar.

Händer rätt/fel saker trillar polletten ner och hunden agerar utifrån detta.

[Sandi92]
2

Oj vilken diskussion det blev! 😮 Jag orkar inte svara på allt (eller ens läsa allt) just nu.

Jag är inte anställd på hunddagiset, utan hjälper bara till ibland eftersom jag inte har någon annan sysselsättning just nu. De som är anställda är hundvana och utbildade.

Jag kommer förmodligen att undvika gå in till valpen så mycket det går eftersom jag känner att jag inte klarar av det riktigt. Och när jag väl ska gå in där så kommer jag nog försöka ignorera den som vissa här föreslagit. Skulle aldrig trycka ner en valp eller liknande, särskilt inte när det inte är min egen.

Håller med om att den säkert behöver leksaker att bita i, men det är ägaren som får ta med leksaker i så fall, för dagiset har inga egna.

Har ett par blåmärken på armen efter betten, är det tecken på att den bitit hårt eller är det något man får räkna med när det gäller valpar?

jenmjao
0

#44 Jag fick blåmärken över hela kroppen (och får fortfarande tackvare klumpiga hundar). Så det är nog normalt, sen beror det på hur känslig du är  för att få blåmärken, Hur stor hunden är m.m. Om det dock inte går hål med rakbladständer så har du tur 😉

[Sandi92]
0

#45 Ok. :) Hade nog gått hål om jag inte haft tröjan emellan. Kan säga att jag blir inte direkt avundsjuk eller sugen på valp. Visst är dom söta, men allt detta bitande och tuggande hade nog gått mig på nerverna. x)

jenmjao
0

#46 för mig gick det hål även med tjocktröja i huden, Dock inte om jag hade jacka. 😃
Valpar är inte alls roliga faktiskt 😉 Dom är otroligt söta men det är allt, Otroligt jobbiga. Efter min första hund (som nu är 6år) tänkte jag att jag aldrig mer skulle skaffa valp, Hon sov 4timmar per dygn (alltså på 24timmar sov hon 4..) Hon bet mig blodig, hon var överallt, hon var aldrig stilla.. Ugh, Sen skaffade jag ändå en till valp nyligen 😂 Han var dock väldigt lätt som valp, tacka gudarna 😞

landsbygdsbo
0

ja kickar man igång på att bli biten och få grejor förstörda så gillar man väl läget. Men mina hundar ska gå att ha bland folk, i bilar o lägenheter. Alltså måste ett visst regelverk, vissa rutiner klargöras från början.

Och jag misstänker att de flesta hundägare kommunicerar både verbalt o fysiskt med sina hundar.

För jag begriper inte annars hur de gör

Turast
5

ska jag vara ärlig så tror jag inte att det är länt att diskutera med landsbygdsbo, hen smyger omkring på bland annat vegan iFokus och snackar slakt och otrevligheter som inte alls hör hemma på sidan. Gissar på att hen är ngt troll som mest vill provocera.

landsbygdsbo
1

Smyger?? Har aldrig hymlat med vem jag är eller mina åsikter.

Däremot är det en del som blir sura när deras sk. fakta smulas sönder…men det äre väl vad du ogillar

Om du är ärlig…hur kommunicerar du med dina hundar?

Och hur kan man ha hund och förslava den individen om man har vegansympatier? går liksom inte ihop!

För tar du bort de verbala uttryckssätten och de fysiska..vad finns kvar då?

Tankeöverföring?😃

Turast
1

#50 har aldrig sagt att jag är vegan. (det är jag inte) så förstår inte vad den frågan kom in i allt?

Jag har heller aldrig sagt att jag inte verbalt kommunicerar med min hund :) Fler frågor?

jenmjao
0

#50 Det är ju dock inte vår fakta som smulats sönder här, det är ju din som faktiskt gjort det. Så det är förmodligen du som reagerar på exakt det sättet du beskriver.

Och många kommunicerar med sina hundar med ord och fysisk beröring, men inte fysisk bestraffning (eftersom de metoderna bevisats vara ganska dåliga jämfört med de positiva).
Det är skillnad på tonläge, fysisk beröring m.m.

landsbygdsbo
0

Jag skulle tro att alla gör som jag.

Jag skrev ju: "

När valpen biter dig så tag tag i den, tryck ner den och tala både fysiskt och verbalt om att du inte gillar det. Släpp sedan direkt.

Och sedan tala om att den är ok både fysiskt o verbalt.

"

Sedan skrev jag

"De gånger jag ryckt, slagit eller skrikit åt mina hundar kan man nog räkna på den ena handens tumme.""

Inte ett ord om fysisk bestraffning.

Jag skrev även att det är hunden som sätter nivån på min reaktion på hundens aktion. Märk väl, jag skrev reaktion.

Jag vill ha hundar vars förtroende jag inte köper med godis.

Jag som människa ska vara så intressant att blotta umgänget är en belöning.

Så är det. efter ett långt arbetsamt eftersök är den gemensamma glädjen när vi får tag i det skadade viltet värt så mycket mer än godis.

Bara det att få ligga i mitt knä framför brasan i jaktstugan och torka i värmen är synbarligen en höjdare för jycken.

Hornslandet
1

ALLA hundägare i hela världen kommunicerar både verbalt och fysiskt med sina hundar. Det är inget du behöver misstänka eller fundera kring #48 . Men att trycka ner en valp på rygg när den biter lite för hårt, det är det många inte håller med dig om.

landsbygdsbo
0

Så bra då att alla gör som jag. Eftersom jag inte sagt ett ord om att trycka ner en valp på rygg.

Däremot, och det vet alla om som hanterar hundar, så visar valpen sin valpighet o underlägsenhet genom att själv lägga sig på rygg.

Men som sagt det är lättare att argumentera mot ngn när man får lägga de åsikter man vill angripa i hans mun…..😎

Hornslandet
1

#55 Alla gör inte som du. Men alla kommunicerar med sina hundar, både med kropp och ord. Det måste du väl kunna förstå iaf? Jag tycker att du verkar ha lite storhetsvansinne.

jenmjao
3

"När valpen biter dig så tag tag i den, tryck ner den och tala både fysiskt och verbalt om att du inte gillar det. Släpp sedan direkt.

Och sedan tala om att den är ok både fysiskt o verbalt."

Detta var vad jag reagerade på, så man ska tala om det fysiskt, vilket för mig blir dålig fysisk kontakt.
Jag har skrivit att jag kanske missuppfattat dig flera gånger och försökt få förklaringar men jag känner inte att jag fått det riktigt, Men jag försöker läsa mellan raderna och förstå.
Antingen menar vi samma sak och ser på det på olika sätt eller så menar vi helt olika saker. 
Men jag fick min hund att sluta bitas via tuggben.. Inte slutade han "se mig" för det. Vid träning kommer belöningarna ifrån mig, osv. Han är väldigt mammig och älskar att få mysa och få kärlek. Han "vänder sig inte till godisarna" han spottar ut dom, Däremot leksaker älskar han, och då vill han dra med mig. 
Hundvalpar (som är såpass unga att dom är mamman) lär sig att "ligga på rygg" är en trygghet för då putsar mamma dom och tvättar bort deras urin/avföring. Att en hund lägger sig på rygg i MIN närhet eller för mig gör det frivilligt vid gos. Men jag vet om hundar som kan gå ifrån att "ligga på rygg" till att försöka hugga något i nästa sekund.. 

Något man måste ha i åtanke också är att vi människor inte är HUNDAR, hundar vet OM att vi inte är hundar. Så vi är en annan (smartare) art, varför ska vi bete oss som hundar för att få våra hundar att lyssna?
Jag har aldrig sett en annan hund få en annan hund att träna inför tävling t.ex, Vilket vi människor gör, En annan hund kopplar inte en annan hund..

Den mesta faktan som finns om hundar brukar vara framtagen via vargar som dessutom var i fångenskap. Det blir inte rätt när man tar studier därifrån, vi har inte vargar. Och sedan ta information ifrån "instängda vargar", Det är som att studera människans beteende ifrån ett fängelse där dom får tillgång till det nödvändigaste men inte sina "behov" tillfullo, för att sedan använda det man fick fram av de studierna till att uppfostra sitt barn.

Hornslandet
3

#57 Det är nått jag också finner intressant med folk som hela tiden propagerar "kolla på hur hundarna gör med varann" eller "gör som tiken gör". Vi är inte hundar och vi beter oss inte som hundar mot våra hundar, i 99% av fallen (även om man är sån ägare som landsbygdsbo här är). Ska man då slicka sina hundar hela tiden? Får man inte använda händerna när man interagerar med dem, utan ska leka mest med munnen? 

Jag tror jag beter mig som en människa istället.

landsbygdsbo
0

#57 du läser in vad du anser "fysiskt" betyder. och då gillar du inte det.

Nej jag slickar inte mina hundar, jag använder händerna, rösten och framförallt blicken. Vi människor har avlat på hundar i tusentals år. Och så gott som alltid har de hundar som "läst folk  o anpassat sig bäst" varit de individer man avlat på. En frisk hund läser en människa så ofantligt mycket bättre än vad vi kan ana.

Du behöver inte skrika, inte slå och inte vända på en valp och trycka ner den på rygg. Förutsatt att du lärt dig det fundamentala om hundar.

Slicka, nej men väl mycket fysisk kontakt

Hunden ska alltid vilja ha den nöjda människan hos sig.

Då räcker en ilsken blick, en harkling eller en ändring i tonfallet för att hunden ska sluta göra det som misshagar mig.

Samtidigt som den hela tiden ska ha positiva vibbar när allt går rätt till.

Hoppar unghunden upp med tassarna på bordet för att där ligger ett rökt rådjurs-lår så tar jag tag i nackskinnet på den och pressar bort hunden från bordet + att jag verbalt gör klart för hunden att detta är förbjudet. Ligger inte filten på soffan så är det förbjudet område. osv .

Enda gången i uppfostran som jag använder lite grövre artilleri är när nödbromsen ska läras in.

En skarp skärande busvissling ska betyda stanna, sitt tills jag kommer fram.

Den förmågan är så livsviktig vid jakt bredvid väg/järnväg att den verkligen måste sitta.

Och ibland har jag använt en ölburk med ngr skruvar i och kastat bredvid hunden för att få dess uppmärksamhet.

Det har räddat livet på några av mina hundar vid flera tillfällen

+ att det är behändigt om djuret reser sig för lös hund. En vissling- hunden sitter och jag eller medföljande skytt kan avsluta jakten.

Kan den det så tar vi inkallningsvisslingen. enligt samma princip.

Hornslandet
0

Okej, nu fattar jag. Trolleri trollera. Bjussar du på lite rökt rådjurslår nästa gång jag kommer förbi stugan, #59? :P

landsbygdsbo
0

#60 nej men du kan få förse dig av ränterna som ligger kvar i skogen😉

För med dina trollerikunskaper kan du säkert trolla fram en måltid med dem…

Hornslandet
0

#61 Ingen trollar bättre än ett troll ;)

landsbygdsbo
0

J#62 ja du torde ju veta 😃

Hornslandet
0

#63 Ja, jag har aldrig haft fel.

landsbygdsbo
0

# 63

Ja där ser du nyttan av självkännedom 😎

[Nalle-]
2