Hostar.. igen!
Veterinär ska kontaktas! För 2,5 år sedan fick Luna kennelhosta och en kraftig lunginflammation. Hon hostade i 6 månader innan vi fick bort det helt med många kortisonkurer. I 2 år har hon varit frisk men nu har hostan kommit tillbaka… Det är inget som triggar igång det och ibland hostar hon inget och ibland är det 10ggr på en dag. Förutom hostan är hon precis som vanligt. River mitt hår i förtvivlan och undrar om vi nu måste gå igenom denna jäkla process igen med turer till veterinären och kortison igen.. Vill mest skriva av mig.. Hon är dessutom anmäld till en utställning nästa helg som nu verkar bli inställd.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Kan hon ha fått kennelhosta igen? De är ju inte immuna mot andra virusstammar även om de haft kennelhosta tidigare. Det går dessutom tydligen någon form av luftvägsinfektion för närvarande, jag läste på FB (inte världens bästa källa, jag vet!) att veterinärerna fått in ovanliga fall och ville att man skulle kontakta dem om hunden hostade eller var "förkyld". Sen kan det förstås vara något helt annat, en vanlig halsinfektion, något som fastnat i halsen/tonsillfickorna? Även främmande kropp i magsäcken kan ge hosta - som ofta låter påfallande likt kennelhosta. Ska jag dessutom döma av mig själv så blir min (astma)hosta mycket värre vid vissa omslag i vädret, jag tänker att även om grundorsaken hos din hund är en annan så kan hon säkert påverkas av olika luftfuktighet mm? Bra att ni ska till vetten, i synnerhet som ni har en historik med halsproblem, vävnaderna kan bli lite känsligare efter det. Lycka till och uppdatera gärna, har själv en hund som haft långvarigt halskrångel även om hon är bättre nu *peppar peppar*.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tack för ditt svar! Helt säker går det ju inte att vara men jag vill påstå att det inte är kennelhosta. Det har pågått ett par veckor nu och i början kunde hon hosta kanske en gång var tredje dag eller något men nu har det eskalerat. När hon fick kennelhosta första gången blev hon jättedålig snabbt och hostade så hon spydde. Nu är det mest harkel hostar. Inget slem alls. Låter igentligen precis som hon hostade mot slutet för två år sedan innan hon blev frisk. Veterinärerna kom inte direkt fram till vad som var fel och hon sattes på kortison och det hjälpte ett tag men när kuren slutade kom hostan tillbaka. Mot slutet fick hon en kraftigare kur och sen gav det med sig. Hon är dessutom bara snart 4 år..
Är maskprover tagna ? Alltså träckprov för luftvägsparasiter ?
Hosta kan också bero på att något med hjärtat inte är bra. Har vet kollat hjärtat?
Artikel om symtom däribland hosta:
http://www.agria.se/hund/artiklar/om-hund/hundens-hjarta-och-dess-brister/
#3 Alla möjliga maskprover togs sist hon var sjuk. De visade inget. #4 Minns inte om dom kollade så mycket på hjärtat sist än att de lyssnade på den och testade för hjärtmask. Inget där heller. Tack för länken! Lungorna såg även fina ut på återbesöker efter att hon blivit frisk. Jag ska ringa veterinären i morgon så får vi se vad vi gör.
Nu har jag bokat till till veterinären. Hon kunde inte direkt säga något på telefon om vad det kunde vara så vi får se vad dom säger när vi åker in och dom får titta på henne.
Jag har lite andra tankar eller saker som du kanske ska fråga vetten om. Kan det vara så att hon har blivit lite kännsligare i sina luftvägar/halsen så nu när det är kallare ute så blir hon mer hostig. Kanske är det även torrare luft inne och därmed hostar hon? Bara lite tankar som jag fick. Även kolla så det inte är noskvalser. Trist att hon är sjuk håller tummarna att dom hittar ändå felet och att hon blir frisk och håller sig frisk
Mår så dåligt just nu :( Kanske överreagerar, hon har ju inte fått en dödsdom men för mig just nu är detta väldigt jobbigt.. Lungorna lät bra men visade lite på röntgen. Veterinären sa att i värsta fall kommer hon behöva gå på kortison ett tag framöver för att hålla hostan borta. Hon kallade det för något som kunde vara "astma liknande" och enligt henne inte så vanligt bland hundar. Är verkligen i en kass period i mitt liv just nu så detta kom absolut inte lägligt. Om det nu någonsin skulle göra det.. Luna är iaf, bortsett från hostan, lika glad och pigg som vanligt och det underlättar ju allt endel. Mitt hjärtegryn <3
Kan hon inte ha noskvalster? Min hund som dog och hade lunginflammation hade också noskvalster! De kan vara allergiska mot kvalstren och de i sin tur ge förändrade tonciller! Annat tänkte jag problem som kronisk bronkit? Lite hjärtproblem?
Är det eosinofil pneumoni dom misstänker ?
Vore jag dig så skulle jag ändå ta ett träckprov till för säkerhets skull - det kan missas att hitta något om man har otur. Bajsprover från 3 dagar i rad och hunden får absolut inte äta något från marken. Vi höll på att missa det massiva parasitangrepp som min ena hund fick för två år sedan av fransk hjärtmask pga att jag inte varit tillräckligt noga och hunden åt harskit och fick is sig massor annat som inte skulle vara där.
#9 Det tror jag inte. Hon har aldrig haft några symptom på det. Hjärtat lät bra. Bronkit har dom misstänkt. Gjorde en bronkoskopi på henne sist hon var sjuk när hon var 1,5 år och lungorna var inflammerade men annars var alla prover fina. #10 Ja jag tror det! Var så förvirrad när vi var där så jag minns inte mycket mer än vad som står på pappret. Läste din tråd om Mini, stackare :( Mycket stämmer med min Luna men hon har alltid varit pigg och glad som vanligt förutom när hon blev sjuk först och fick kraftig lunginflammation. Då var hon jättedålig. Fick bära henne upp och ner i trappen hemma. Jobbigt med 25kg hund. Ska prata med veterinären om träckprov igen. Visade inget sist. Hur behandlas hjärtmask? Räcker det med vanlig avmaskning? Har kollat igenom gamla vet.papper och första gången vi gick dit för dethär var 2014-02-27 när Luna var 14månader. 2014-09-30 var vi där sista gången och då blev hon friskförklarad. Och nu nästan exakt två år senare börjar allt igen.
#10 - nej vanlig avmaskning duger inte. Jag fick sätta på Advocate ett flertal gånger för att bli av med eländet.
Vad gäller eosinofil pneumoni (som dom trodde ett tag attMini hade trots avsaknad av eosinofila saker i proverna) så fick vi fixa en inhalator och ge kortison den vägen. Nu räckte det inte åt henne då eftersom det inte var det som felade - men det kanske räcker åt din hund. Då behandlas bara lungorna och inte hela kroppen med kortison. Mini blev snabbt jätteduktig med sin inhalator och sa till om jag missade med någon timma 😉
Hej igen, tänkte berätta lite om min vovve som dog! han fick 2 ggr lunginflammation! första gången så sövdes han och drog på sig kraftig lunginflammation! Det var då som noskvalstren kröp ur nosen! han hade ingen symtom på det! fick se i mikroskop! Det krävdes 10 askar antibiotika den gången! hans tonciller bortopererad! Sedan fick han lunginflammation igen i samband med narkos och hämtade sig inte! Det var flera infektioner, men jag kan misstänka att noskvalstren även denna gång var inblandade. han tålde de ej! men tänk noskvalstren behöver ej ge symtom så det kan vara förrädiskt när de hostar!
#9 och 13, Crins, vad hade du för ras? Bara lite nyfiken eftersom hunden fick lunginflammation två gånger av narkos, en del raser är ju känsligare än andra för narkosmedel mm. Beklagar förlusten :-( .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com