Ny hund. Ändrat beteende.
Hej! Vi fick för några månader sedan en ny hund. Nu på senare tider har hon visat beteende som hon tidigare aldrig uppvisat. Hon är 1,5 år ungefär. Här är några saker: 1. Hon har börjat bajsa inne. Vi lämnar henne aldrig ensam. 2. Hon har börjat visa aggressivt beteende. Detta är någonting som jag inte tolererar och det är ett beteende hon aldrig visat förut. Vad jag märkt är att hon visat beteendet mot människor som känner sig osäkra. T.ex. Högg hon mot min kompis, och jag ser tydligt på henne när hon är beredd att göra ett utfall. Och om någon visar ett osäkert beteende, som att min kompis t.ex. klappar henne och samtidigt gör det på ett osäkert sätt. Jag är väldigt rädd att hon ska få för sig att hugga ett litet barn. 3. Hon är snäll mot alla hundar men har börjat skälla och vara allmänt irriterande mot hundar som inte vill leka och orkar springa så mycket som hon själv. Hon har väldigt mycket energi. Jag önskar verkligen hjälp med detta!
Jag tänker att både innebajsandet och hur hon är mot andra hundar kan bero på att hon ligger för högt i stress? Tänk över hur och hur mycket motion och mental stimulans hon får - lagom mycket och i rätt form? Lugna men långa promenader och nosarbete (spår) kan få ned hunden i varv. Låt henne inte leka alltför ofta med andra hundar och avbryt innan hon blir övertänd och skällig. Du kan gå undan med henne, göra en enkel nos- eller balansövning, och när hon lugnat sig släppas ihop med den andra igen. Och det blir bättre samspel mellan hundarna om ni går tillsammans i skogen, snarare än om man bara står still på en gräsmatta eller i en rastgård. Vad gäller bajsandet så håll även koll på henne inne (kan begränsa utrymmet så blir det lättare) och ta ut henne om hon blir orolig. Så, att hunden biter folk är svårt att ge råd om på nätet. Jag tycker att du för det första ska se till att det inte händer igen, stäng undan hunden när du har gäster och låt ingen klappa ute heller. Sedan bör du söka hjälp av någon problemhundkonsult eller liknande som har erfarenhet av denna problematik. Lycka till!
Vad hade hunden för liv innan den kom till er?
Hon spenderade sin första valptid på gatan. Alltså en gatuhund. Hon har aldrig uppvisat ett sådant här beteende förut. Hon är snäll mot alla som känner sig säkra och som är "hund vana". Men dom som är rädda och visar sig osäkra gör hon utfall mot. Detta har kommit de senaste veckorna eller dagarna.
Hon spenderade bara första valptiden. Alltså någon månad hit eller dit, på gatan.
Men efter att hon var gatuhund då? Ni har ju bara haft henne ett par månader. Vad händer året däremellan?
Hon bodde hos organisationen ett tag och sedan flyttade hon till en underbar familj. Hon bodde med en annan hund också. Hon har haft det väldigt bra (förutom gatuhunds tiden)!

Först och främst, är hunden frisk? När var hon senast hos en veterinär? Just förändringar i beteendet bör alltid följas upp av en ordentlig utredning, särskilt när det kommer plötsligt. Annars råder jag er att ta kontakt med en tränare som i första hand pysslar med snälla metoder, det brukar vara en bra början. Ni behöver hjälp från någon som kan se hunden och läsa situationen.

Jo just ja, angående bajsandet, och detta kan vara en väldigt dum tanke från min sida men upplever ni att hunden reagerar på kylan/ visar ovilja av att gå ut när det är kallt? Om det kan vara någonting sådant som spökar, alltså att hon tycker det är "äckligt" med vädret och därför tycker det känns bekvämt att göra ifrån sig inne?
Okej tack för svar. Jag har hört folk som sagt att det kan vara tonårs tider. Kallas det spökåldern? Eller är jag fel ute då?
Angående basande har hon inte visat tecken på att inte vilja gå ut. Hon har bajsat flertal gånger ute och älskar att vara ute.
Hej igen! En annan tendens hon visat upp är när folk kommer hem till mig. Hon älskar människor och blir jätte glad. Sen sätter sig personen ner i soffan och hon kryper genast upp i knät på personen. Sen kan personen klappa och gulla med henne och då får hon en sådan där blick. Hon stirrar som att hon tänkt hugga när som helst. Om personen då tycker det är obehagligt och puttar bort henne, kan hon hugga och morra. Hon bits inte hårt men folk blir ju lite skraja. det är precis som hon vill försäkra personen om att hon inte är "farlig" eller att hon ska bestämma vart hon ska ligga någonstans. Gångerna hon betett sig har jag tagit bort henne från soffan och stängt ut henne eller visat henne att jag bestämmer vart du ska ligga någonstans, inte du. Jag vet inte vad mer jag kan göra? Har ni några tips på varför hon beter sig så och vad det finns för åtgärder?
Nu kommer jag låta hård, men man kan inte skaffa en gatuhund och förvänta sig att allt kommer gå smidigt och smärtfritt. Du har ingen aning om vad som ligger bakom hunden i form av nedärvd mentalitet och rädslor.
Nummer ett är att du kollar upp henne hos en veterinär och kanske fysioterapeut så att det inte är något fysiskt som ligger bakom. Nummer två är att du inte försätter henne i dessa situationer, låt henne inte träffa folk på detta sätt. Nummer tre är att du tar kontakt med en hundpsykolog eller liknande. Nummer 4 är att om dessa åtgärder inte hjälper måste du acceptera att det är så här hon är, tyvärr är det vanligt att importerade hundar/gatuhundar m.m. har problem med att passa in i vår vardag. Om du inte vill acceptera henne som hon är och inte vill lägga tillrätta din vardag så att hon ej behöver hamna i dessa konflikter gäller något av dessa alternativ: Omplacering till någon som inte kommer ha problem med hur hon är eller avlivning.
#9 När en hund sätter sig i knäet kan det vara ett sätt för hunden att visa dominans över den personen, dvs när en ny person kommer in så kan hunden vilja visa att den är över den personen i hierarkin och sätter sig (inte i knäet utan) PÅ den personen. För hunden är det alltså inte en stund för mys utan dominans från hundens sida. Ni kan lära gästerna att inte tillåta att hunden sitter i knäet utan bredvid i soffan. Då blir hunden mer undergiven. Sen ska man vara snål med beröring och ögonkontakt med sådana hundar. Först när hunden visar undergivenhet ska man klappa för att bekräfta. Även ni i familjen kan ha som regel att hunden bara får ligga bredvid, inte på, då det hjälper hunden att se er som ledare. Hundar blir stressade och osäkra av att agera dominanta mot människor. De behöver en trygg ledare. Om hunden blir trygg och undergiven i familjen så kommer utfallen även mot osäkra personer minska efter hand. Man kan också tänka på det när man är ute och går. Hunden ska gå bredvid, inte framför och aldrig dra i kopplet. Hunden ska aldrig gå ut genom dörren före er utan bredvid eller efter. Hunden uppfattar sig själv som ledare om den går framför och det skapar stress och dominans-beteende.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Nej, att sätta sig i knät är absolut INTE ett dominansbeteende, fullständigt trams! Och nej, hunden uppfattar sig inte som ledare bara för att den råkar gå framför någon. Detta låter som irrläror från den stora djurplågaren i väster och jag förstår inte att folk väljer att vända sig till en man som torterar hundar, som totalt förkastar vetenskap och tycker att sjuka/skadade hundar ska misshandlas mer istället för att tas till veterinär. Däremot ska givetvis inte en hund med detta beteende tillåtas sätta sig i knät på folk, där går du som ägare in från början och bestämmer att den istället ska lägga sig ur vägen. Hunden bör tas till veterinär för att utesluta fysiska problem, och sedan bör man söka hjälp hos någon med erfarenhet och goda referenser av att lösa problem. Och som ägare har man ett stort ansvar att förebygga situationer där hunden kan vara en risk för andra.
#12 Sa inte att det alltid är det men att det kan vara det hos hundar som visar aggressiva tendenser, och i detta fall låter det precis som att hunden dominerar över gästen eftersom den blir aggressiv då gästen vill klappa.
#11 Låter lite komiskt IMO att man tror att om hunden får gå ut först genom dörren så "tror den att den är ledaren". Eller om den går framför en på promenaden. Jadu…

#11 Varför skulle en hund vilja dominera människor? Vad har hunden att vinna på det? Jag tycker man ska skilja på "ledarskap" och dominans. Många hundar skulle nog må bra av att ha en ägare som är tydligare, det här får du göra och det här får du inte göra. Särskilt otrygga individer behöver ofta känna att ägaren tar många beslut så att hunden själv slipper. Jag som själv har en otrygg individ ser till så att hon slipper kontakt med människor när hon tycker det blir för jobbigt. Min hund ska aldrig själv behöva bära det ansvaret utan det är jag som ägare som har ansvaret och som avgör vilka människor hon får umgås med, hur det umgänget ska se ut och vad hon ska göra istället. Mitt mål är att Humla ska lita till 100% på mig och veta att jag aldrig sätter henne ensam i en i situationer som hon inte kan hantera. Mina regler har jag för att våran vardag ska bli så trygg som möjlig och hon ska alltid känna sig trygg och veta vad det är som gäller. Detta har ingenting med dominans att göra. Jag vill inte ha en undergiven hund, utan jag vill ha en trygg hund och dessa två saker har inte med varandra att göra. Vem som sitter i knäet på vem, äter först, går ut först genom dörren eller vem av oss som går först på promenaden är inte viktigt här. En hund som klättrar upp på människor och som sen inte kan hantera den situationen och blir otrygg, ska inte behöva vara där. Då har ägaren brustit i sin del.
#15 En hund vill inte dominera människor, men kan ibland känna att det är det som förväntas av den eller att situationen kräver det - dvs när människor inte ger tydligt ledarskap och trygga ramar. Tycker du på ett bra sätt beskriver vilket slags ledarskap en hund kan behöva från dig. Menar inte undergivenhet på ett dåligt sätt. Man får försöka förstå ordet på bästa tänkbara sätt för det är så jag menar. Det innebär att hunden känner sig trygg med människans ledarskap och är ivrig att vara till lags för att den känner trygghet och respekt från sin ledare.
Tydligt ledarskap håller jag med om. Men hur du går från det till att hunden "dominerar" dig när den får gå först ut genom dörren eller framför dig på promenad, det låter helt knäppt. Det är nån väldigt hårt dragen linje av att se djur som människor det där, ungefär som om hunden går och tänker att "först ut=bäst", "den som går först i ledet=general=ledare". För övrigt ser jag promenad som ett tillfälle där hunden ska göra sina behov, samt få utforska världen, dofter, saker mm. Inte ett tillfälle där vi ska etablera vem som är "ledaren", hela tiden. Det är klart att det uppkommer tillfällen på tex en promenad där man som människa måste ta tag i situationen så att säga, men jag vet inte.. tycker att det bara låter konstigt om det skulle vara nån konstant "kamp" om ledarrollen, där tex det vore viktigt exakt var hunden går i relation till mig hela tiden.
Okej bra svar. Det är väldigt svårt att tyda henne ibland. Först är hon super glad och älskar allt och alla och i nästa sekund blir hon svår att tyda. Självklart förstår vi också att hon haft det jobbigt och att det är svårt för henne att "komma in" i vårt samhälle och våra regler. Det är därför vi vill jobba med henne så hon kan bli en trygg hund. Vi kan och vill heller inte "isolera" henne från människor som kommer till oss och framförallt blir det svårt.
En lösning skulle alltså vara att inte låta henne ligga i knät på mina vänner och gäster? Hon har aldrig skadat någon och när hon "hugger till" (hon har inte gjort detta många gånger alls) men när det händer, vilket kan vara på mig ibland, är det mer som ett "naffs" som att sätta på plats.
Hoppas ni förstår och vi älskar henne över allt, vill bara försöka få en lösning. Om hon vill krypa upp i knät på mina vänner, ska jag ta bort henne och sätta henne bredvid mig istället? Detta problem händer bara i "avslappnade" situationer som t.ex. i soffan eller sängen.
Självklart kommer vi göra allt för att hon inte ska känna sig obekväm men det är väldigt svårt att tyda ibland som sagt. Och det är därför jag skriver här. Det blir svårt för er att döma över nätet också.
Vi ska snart till veterinären för en koll och sedan kan jag se om jag hittar någon hund psykolog.
#17 Det är viktigt att du kan kontrollera hunden och i bästa fall ska du kunna göra det utan koppel också. Att hunden alltid kommer direkt vid inkall t ex. Det ska inte vara en maktkamp utan hunden ska vara trygg med att du är ledaren och vara villig att göra dig till lags - vilket förutsätter respekt mot hunden och stimulans av dess behov av lek och att röra sig fritt ibland. Men om den lätt kan avbryta och lyda dina kommandon betyder det att du har ledarskapet.
Säger inte att alla hundar nödvändigtvis inte får gå framför, eller före ut genom dörren, men att det är bra att jobba med sånt med hundar som behöver det. I en flock som förflyttar sig är det en som leder vägen och intar ledarrollen, därför kan hunden uppfatta det som att den leder dig om den går före. En promenad kan ju innehålla många olika inslag, men det är bra om flera av de inslagen hjälper hunden att följa dig och inte tvärtom. Det behöver inte vara ett maktspel när hunden inte följer dig aktivt, det handlar bara om att du ger hunden frihet att göra vad den vill, men förväntar dig att hunden lyder dig vid inkall och ditt beslut om vart ni ska gå osv.
#18 Jag tror du kan visa hunden att den ska ligga bredvid gästen. Du behöver alltså inte flytta iväg den till dig (isåfall är risken att du visar hunden att du beskyddar den och alltså bekräftar osäkerhet inför gäster), utan visa bara med handen att du vill att den ska ligga bredvid gästen. Eller lyft dit den om det skulle behövas. Men lyft inte iväg. Hunden vill komma nära gästen, du bara visar att bredvid är den lämpliga platsen. När hunden funnit sig till rätta där och är avslappnad kan nog gästen klappa men säg till gästen att inte klappa om hunden inte verkar avslappnad eller tydligt visar att den vill bli klappad.
Sånt där som att inte rusa först ut genom dörren ser jag mer som impulskontroll. Kan kanske vara en bra grej att öva om man har en stissig hund. Men dominans, nej, det tycker inte heller jag det är frågan om.