Hemmagjord belöning
Går det att ugnstorka kött på något sätt så att det blir en lagom mjuk belöning? Lammkött tänkte jag mig, tror att vovven inte är allergisk mot det.
Japp i ugn på typ 50-75 grader över natten brukade jag ha! Ha en träslev i luckan så fukt kan komma ut :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Min hund älskar när jag tar mig i kragen och kokar lammhjärta.
(Förvarar i frysen och tar fram och tinar "portionspåsar".)
// Harley
Eller skaffa en sån här om du ska fortsatta torka sen. Snabbare, bättre temperaturkonstroll och sparar energi..
https://www.ginza.se/product/centurion-svamp-frukttork/994426
Det där är inte en kvalitetstork, men duger gott och väl för vad du ska göra. En "riktig" tork kostar från drygt 2000 och uppåt. De är effektivare, men för att torka små mängder ibland så duger den billiga bra. Annat när man kommer hem med 4 korgar svamp som man måste ta reda på snabbt. Min första tork var en tidigare modell av just Centurion. Nu var den ju slut just på Ginza, men det brukar gå att hitta till runt det där priset så här efter säsongen. Normalpris är nog drygt 500:-.
Torkar du kött i torkapparat så är 50° lämpligt.
Ugnstorkat kött blir ju ganska segt så om du vill ha mjuka bitar rekommenderar jag att du kokar köttet, klipper det i lagom bitar och bara ugnstorkar en kortare stund så att det är torrt på ytan. Bör då förvaras i frysen (några dagar i kylen går bra), och att du tar fram vad du behöver allt eftersom.
Den har utgått ur sortimentet.
# 1 Undrar hur de blir då, helt hårda?
#4 Jag provar nog så först, tack.
#6 man får testa sig fram lite, jg har gjort både hårda och de som är mer mjuka.. de hårda håller längre då de är helt genomtorra
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.