Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 762 ggr
Jossam
0

Bichon havanais

Fick ledsamt nog nyss veta att äldsta barnet har astma. Är inte allergisk mot hundar, har tagit prov och kollat det, och har aldrig reagerat mot hundar. Men vill ändå ha en hund som är så lite allergiframkallande som möjligt. Nu när jag läst om olika raser som inte fäller har jag fastnat för denna ras. Men vill höra från er med erfarenhet av rasen vad ni tycker om den, och om ni tror den skulle passa oss! Är en familj med två barn, yngsta 4 år, många barn i närmsta släkten. Bor i villa med trädgård, tycker om att vara ute i trädgården och i skogen och att gå på promenader på ca. 5 km. Och gillar även att mysa inne. Går gärna lydnadskurser med hund. Hur funkar det med pälsen? Kan man klippa ner den för att göra den mer lättskött? Läste på en uppfödares sida att man absolut inte skulle det…

[Nalle-]
2

Hej!

Vill bara börja med att poängtera att det absolut inte finns några säkra raser för allergiker, men det har du säkert redan insett i dina efterforskningar :) Det är ju dock riktigt att vissa allergiker tål raser som inte fäller lite bättre än andra raser. 

Jag tycker det låter som att en havanais skulle passa in fint i ert liv! De är pigga och glada familjehundar som glatt hänger med på långa promenader och tränar på hobbynivå. Pälsen kan man absolut raka eller klippa ner om man inte vill ställa ut hunden :) Då blir pälsvården betydligt mindre, men en del borstning och ett bad emellanåt får man nog räkna med ändå.

LinaK
1

Världens underbaraste ras enligt mig :) Har en själv och det kommer en till i början av nästa år någongång. Låter som att rasen passar er bra men tycker verkligen att ni ska kolla upp detta med erat barns astma. Många allergiker tål havanaisen men finns inga garantier för detta iallafall. Givetvis kan man klippa ner pälsen. Jag klipper min kille ca 2 gånger per år och där emellan borstar jag honom lite någon gång i veckan eller varannan vecka, men klipper man oftare så minskar ju borstandet en aning. Bad gör jag när han är smutsig. Typ kanske varannan månad eller en gång i månaden beroende på väder :) men har man lite allergi så brukar man bada lite oftare.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se