Vad tror ni?
Nu ställer jag denna fråga igen.
Men nu är jag inne på ett annat spår i mitt liv, och därför frågar jag nu om ni har förslag på hundras som passar.
Jag är nu i ett förhållande med en man som haft hundar i hela sitt liv. Hans familj har även fött upp Cocker Spaniels.
Han har själv just nu ett antal Cocker Spaniels (Engelsk) hemma som tillhör familjen samt en Doberman/Flatcoated Retriver mix som de också själva fött upp.
I grunden har han alltså erfarenhet av Cocker, Doberman och flatte.
Jag har erfarenhet av Pudel och Rottwieler.
Samt lite olika raser från min gymnasieutbildning som då var inriktning hund.
(Även olika raser från hunddagis etc.)
Vi vill nu hitta en hundras som skulle kunna passa oss båda.
Cocker är inget som vi känner att vi skulle vilja ha. Pojkvännen tycker såklart att det är bra med snälla och glada hundar, men deras Cockrar är lite FÖR snälla och glada, hela tiden.
Pojkvännen vill kunna jobba lite med sin hund, men vill ändå inte ha något så krävande som exempelvis Border collie eller Husky. Jag är inne på samma spår.
Jag vill hålla på med blodspår, samt lite 'hemmaagility', då jag inte vill tävla eller så.
Vi vill samtidigt ha en ras som inte blir 'för liten'
Medelstora hundar låter bättre.
Samt att vi vill ha en relativt klok ras som ändå inte dör av att kanske ligga inne på soffan ibland (då det är jag som kommer vara hemma den mesta av tiden med vovven så måste det funka med att ibland koppla av eftersom jag har en diabetes som ibland kan sjunka i blodsockervärde, vilket gör att jag ibland behöver vila).
Självklart ska det ju ändå vara en hund som är en trevlig familjehund, då även eventuella barn kan bli aktuellt.
Vad säger ni? Behöver vi ändra några önskemål?
Finns det någon ras som skulle kunna passa?
Era erfarenheter?
Hur har ni valt? :)
Valde ni en hundras ni fastnade för och sedan ändrade er vardag, eller hittade ni en hundras som passade er vardag? :)
(OBS! Hundar så som pudel, cocker, mindre raser eller raser som är extremt långhåriga är inget för oss tyvärr)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Schnauzer, Airedaleterrier kanske vore intressant att undersöka? Medelstora och verkar för mig vara väldigt bra allroundhundar man kan träna med utan att de är särskilt extrema på nått vis.
Annars kanske Labrador eller Golden?
Hur många hundar har ni idag?
Vi har tittat lite på Golden och labbe, och ska kolla vidare lite på dessa.
Men vill även se vad det finns för mer förslag :)
Han har 2 hundar skrivna på sig. En på 10 år och en på ca. 4 år om jag inte minns fel.
Jag har ingen.
Tanken är att vi ska skaffa hund när hans äldre har vandrat vidare och när vi bor tillsammans. Så det är ett tag tills dess.Men jag anser att det är bättre att plugga om en ras så mycket det bara går innan man skaffar en, därför är jag ute i god tid :)
/ Cornelia Andersson,
Finsk lapphund? Klassas den som för långhårig? Jag vet inte riktigt :) Vad har ni för krav på utseende? Ståöron, hängöron, spetsnos, trubbnos?
Jag köpte en blandras (schäfer/labrador) när jag var 18år, inte riktigt mitt val, då var jag mer intresserad av sheltie och pudel men det blev inte så. Efter henne blev jag "schäferfrälst" och nu vill jag ha fler schäfrar ;) I år skaffade jag en Malinois, Min drömras. Nej jag var inte aktiv nog för en Malinois, det ändrar jag efter hunden, Kräver min hund mer ger jag den mer, kräver den inte lika mycket får den inte lika mycket. Jag köper raser jag älskar och drömmer om och ändrar mig mycket efter dom, däremot finns intresset av saker dom gör/är till för redan där.. T.ex köper jag inte en husky, jag är inte så superintresserad av drag. Skydd är intressant, lydnad är kul, agility kan jag testa (inte tävla), rallylydnad sisådär, prova på, Spår, Nosework m.m.
Sen väljer jag också raser som passar med min egna personlighet, T.ex klarar jag inte av för veka hundar som enligt mig "är för glada" alltså det är jätte svårt att förklara för mina hundar är också väldigt glada, Men dom är mer… Stabilt glada? Jag vet inte, Jag gillar "lite hårdare" hundar.
#3 Förstår precis. Och det är lite så min pojkvän menar.
Om man säger till sin hund så ska den ju liksom inte bli livrädd och springa och gömma sig under något ;)
Utseende bryr jag inte så mycket om, pojkvännen är väll kanske lite mer för just det, men man kan alltid visa honom hundraserna och kanske även träffa hundar av olika raser, så kanske utseendet inte spelar så himla stor roll längre ;)
Aussie var en ras jag funderade på väldigt länge!
Även västgötaspets. Men den är ju lite för liten.
Man måste ju mötas liksom, så när pojkvännen säger att han ''vill ha en hund och inte en katt'' så får ju jag vara lite tillmötesgående :)
/ Cornelia Andersson,
Golden, Labbe, Flat, Engelsk Springer Spaniel, Welsh Springer Spaniel :)
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Skulle vilja säga att det låter som en retriever ni är ute efter, möjligtvis någon av de större spanielraserna som Paxxa redan tipsat om :)
Corgi eller Västgötaspets är ju rejäla hundar, och har temperament som en större "hundigare" hundar! Så tycker absolut att det är hundar att kolla på! Welsh Corgi cardigan är då inte särskilt små, bara korta ben som luras ;)
Tyvärr tilltalar de raserna inte pojkvännen :/
/ Cornelia Andersson,
Kooikerhondje?
Kooikerhondje? Nå, vi kan kika in på rasen och se om det är något för oss!
Annars har vi ögonen öppna för en flatte.
Aussie är ju också en ras sm just jag blivit nyfiken på, dock är inte pojkvännen så värst förtjust.
Schäfer (bruks) är annars en ras som pojkvännen har kär i hjärtat! :)
/ Cornelia Andersson,
Kan tilläggas att vi båda också har lite erfarenhet av schäfer :)
/ Cornelia Andersson,

Du skriver i ditt första inlägg att ni inte vill ha något så krävande som en border collie och det låter väl klokt. Men jag vet inte riktigt om jag tycker att aussie och schäfer (av brukstyp) är så mycket mindre krävande? De är båda arbetande, krävande brukshundar som inte alltid är helt okomplicerade i vardagen. Alla hundar bör fixa lugnare dagar och "soffhäng". Det viktiga är vad ni gör däremellan. Lite agility på hemmaplan och blodspår är trevlig aktivering, men inget du behöver en bruksschäfer för att kunna utöva. Vad är pojkvännens planer med hunden? (Du kanske redan har nämnt det, ber om ursäkt i så fall) :)
Isåfall kanske jag bara fått för mig att ex. BC är mer krävande än jag trott? :O
Jag menar de schäfrar vi haft i släkten och som jag jobbat med har ALLA varit väldigt lugna, men när det väl är jobb så 'taggar de till'. Alltid glada och sociala dock :)
Aussie har jag bara läst om. Och hört talas om via vänner som har rasen.
Pojkvännen är typ lite inne på mitt spår.
Liksom agility, blodspår, även lite rallylydnad etc.
/ Cornelia Andersson,
Nu är väl cocker i och för sig "snäll och glad" i kvadrat, så att säga, men jag tycker nog att de flesta spaniels och retrievers sorterar in i det där "(dum)snäll och glad"-facket rätt rejält. Är det att ni inte vill ha det i så hög grad eller inte den typen av hund alls? Min cairnterrier är definitivt också snäll och glad men inte på samma mjuka, lite "inställsamma" sätt som min labbe. Det är liksom mer jävlar anamma i en terrier, vilket jag personligen gillar - men det där är ju olika. Annars är nog spaniel och retriever rätt säkra kort som man sällan blir missnöjd med (även om de givetvis inte är klockrent rätt för alla heller), om man vill ha en käck, glad och trevlig hund till lite allt möjligt. Andra raser som kan vara värda att kika på är till exempel korthårig collie, schapendoes, PON eller Bearded Collie (de tre sistnämnda går att klippa ner i en "sportfrisyr"). Någon av de nordiska vall- och gårdsspetsarna som till exempel lapphundsraserna eller isländsk fårhund (islandshunden finns även i en korthårig variant, ungefär som schäferpäls)?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Agility, rallylydnad och blodspår är inga grenar man skaffar varken bruksschäfer eller BC till. Bruksschäfer skaffar du om du vill ha en hund som kan träna 5 timmar bruks i sträck utan att den blir minsta trött och BC skaffar man om man vill valla. Möjligtvis att Schäfer som ej är av brukstyp skulle kunna passa er, men jag tror ni gör ett stort misstag om ni skaffar er en högintensiv hund. Tänk på att ni ska orka aktivera hunden om ni skaffar barn också. Många schäfrar har så mycket energi att de drar i kopplet om man inte springer med dem, om ni vill skaffa barn, blir det verkligen roligt att gå barnvagnspromenader? Och vill ni verkligen ha en vallhund som vallar barnen och kanske biter dem i hasorna när de inte går som hunden vill, pga att hunden inte får utlopp för fårvallning hos er? Tänk till!
Border collie är en VÄLDIGT aktiv ras som du redan vet, men aussierna jag träffat är också det! Dem kräver mycket, även om jag inte tycker det framgår så mycket på internet.. Sen vill jag inte skrämma bort dig från rasen, för det är en underbar ras, men jag tror den vill ha mer än det ni har att ge i dagsläget, tyvärr. Schäfer har jag inte någon enorm erfarenhet,så ta mig inte på orden. Men dem känns väl också rätt aktiva va? Fast på ett kanske inte lika fartfyllt och galet sätt? Men kika på pudel 🐩, vet att det inte anses vara en särskilt "manlig" hund, men sedan tycker jag att man inte ska välja en hund efter utseende om den är bra i övrigt!
#14 SJÄLVKLART älskar vi glada hundar.
Det är bara så att de är lite för mycket ;)
Ska kolla på dina förslag!
#15 Att jag skrev ''(bruks)'' vart kanske lite dumt, men det jag menade var att jag ville ha en rakryggad, och i de flesta fall som jag sett så är det främst de som är bruks, som är mest rakryggade. Sen vet jag inte hur det är med utställningschäfrarna, finns där rakryggade? (Som sagt, jag är här för att lära mig).
#16 Ja har jobbat, tränat och haft schäfer i familjen. Alla mycket trevliga och jag tycker ändå inte att det varit så påfrestande (även om schäfer är lite i aktivaste-laget).
Förstår det, men vi tycker att om det finns hundar som vi gillar, även via utseendet, så går den rasen före de andra som vi inte får upp ögonen lika mycket för.
Pudel är inget alternativ. Hade min i 12 år och har fått känna på pudel.
Dessvärre har jag även träffat andra som är väldigt reserverade av sig. Nu vet jag att det är individuellt från hund till hund. Men ca. 50% av de pudlar jag mött utöver den som jag hade, har varit väldigt reserverade, Och ibland även naffsiga/bitiga.
/ Cornelia Andersson,
#15 Måste bara säga att nej man köper inte en bc eller schäfer när man inte ska aktivera den, Men 5timmar på bruksklubben utan att bli trött?
Det tror jag inte riktigt, Klart dom ska bli trötta, Men det är väl lite överdrivet, hur många har tid att 5dagar i veckan stå 5timmar (varje dag) på bruksklubben + arbeta och ha ett socialt liv?
Att hunden kan arbeta och är uthållig är en sak, Men 5timmars aktivering i sträck (om din hund inte arbetar) sker nog inte flertal gånger i veckan på det viset.
Men ja köper man en aktiv ras, Aussie, schäfer, malle, bc m.m. Då får man vara beredd på att ge mycket, Inte bara fysiskt heller. Dom kräver en heldel, Men så mycket som folk brukar beskriva och "hetsa" om att dessa raser kräver skrämmer mig. När man pratar med ägare/äger en själv är det inte alls likadant, Det är inte "5timmar på klubben 5dagar i veckan" som jag ser många gör, Eller ens 5timmar en enda gång? Väldigt sällan jag sett sådant. Man kan också överaktivera en bruks/arbetande hund så det är värt att tänka på.
Jag rekommenderar dock INTE en arbetande ras om man inte vill arbeta ifrån början..
TS du har arbetat med fina schäfrar andra ägt om jag uppfattat det rätt, Men när träffade du dom, sens dom var valpar? var du med på alla aktiviteter? hade ingen ägare någonsin något problem? Eller pratade ni om sådant eller annat?
En aussie är också en arbetande ras, Även om vissa individer är mildare än andra, Men det är väl inte något man ska gå på. Om du inte vill jobba med din hund och ge allt (för att få allt) så finns det många andra fina raser.
#15 Klart en schäfer kräver en del, men 5 timmar bruksträning "utan att ens bli trött"? Stämmer inte in på de schäfrar jag träffat iaf =) Eller på just nån annan brukshund, kanske en galen malle då, inte träffat just nå fler såna..
#18 #19 Men gud vad ni missuppfattade! Jag skrev inte att de måste aktiveras 5 timmar?? Det jag menade var att de har otroligt mycket kapacitet så pass att de passar som yrkeshundar där de ska klara vara på topp en hel arbetsdag. Jag har mest erfarenhet av försvarsmaktens schäfrar så det är möjligt att de är mer uthålliga än de schäfrar ni är vana vid… Men det var min erfarenhet och min åsikt, ni har eran.
#20 Fattade absolut att du inte menade att de skall aktiveras med träning 5h om dagen. Var rätt tydlig i mitt svar, tycker jag.. (snarare du som missförstår?)
Men du skrev:
"Bruksschäfer skaffar du om du vill ha en hund som kan träna 5 timmar bruks i sträck utan att den blir minsta trött."
#21 Skulle ha lagt till "kapaciteten för att träna 5 timmar i sträck" så att det blev tydligare. Jag står fast i min åsikt. Jag tycker att det är ett större problem att folk skaffar bruksraser som blir understimulerade än tvärtom, vilket leder till avlivningar och lidande och anser därför att deras arbetskapacitet bör understrykas. Det är ett nytt fenomen i samhället att hundarna ska klara av att vara lugna 24 h, och nöja sig med en lydnadskurs ibland. Förut var hundarna med hela dagarna på gårdarna och var med i arbetet, även om de inte behövde jobba intensivt hela tiden.
För att återgå till ämnet: ta vad tyckte ni om Kooikern? Jag och min sambo har ungefär samma tänk och krav som ni och står nu i valpkö till en tik. :)
#22 Jag tycker också det är ett problem med understimulerade hundar, men att överdriva hjälper inte heller imo. Läser man på forum så är alla duktiga och tränar hundsport hela dagarna, varje dag. (= Det roliga är att om nån skulle beskriva sin situation som du skrev nu, att de tex hade en gård och ville ha en hund med sig om dagarna, som kunde hjälpa till med en del (läs: inte vallning), så skulle de bli rekommenderade en "hund ur rasgrupp 9". Du har rätt dock, för mycket OT nu..
Tack alla!
Jag vill bara skriva och förtydliga att jag frågar här om råd och för att bolla idéer :)
BC är som sagt något vi inte vill ha :)
Aussie var en ras jag blev intresserad av och ville lära mig mer om :)
Schäfer har vi ju väldigt nära hjärtat sedan innan, men som ni nämnt nu så har den en hel del energi :)
Vi tar åt oss av det ni skriver och läser på så mycket vi kan :)
/ Cornelia Andersson,
#17, Jag uttryckte mig kanske lite luddigt med om ni ville ha en glad hund, man ska nog inte skriva inlägg mitt i natten ;-) . Vit herdehund? Lite si och så med mentaliteten på sina håll kanske men så är det ju med många raser. Det är inte en "vit schäfer" rätt av men det är klart att de har många likheter också. Visserligen en bruksras det också men inte lika krävande och högtempererad som till exempel belgarna, kelpie, aussie och (bruks)schäfer. Kan definitivt vara en trevlig, aktiv ras som hänger med på det mesta. När det gäller aktivering när man skaffat familj så ska man heller inte glömma att det ger en hel del att hunden får vara MED; busa med ungarna, följa med på fotbollsträning och så vidare. Inte tillräckligt för en utpräglad brukshund kanske, men familjeliv + lite egenträning räcker långt för många hundar!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#26 Det har jag märkt förut på mina hundar, en utflykt/resa med mycket omväxling, nya miljöer, mycket folk och stoj osv kunde göra dem nästan tröttare än ett träningspass..
#20 & #22 Min malle skulle klara 5timmar också, men jag skulle inte utsätta honom för det såhär tidigt, eller förmodligen inte alls (om jag inte fick något fnatt). För något folk inte förstår med hundar är att dom kan bli lika stressade av arbete som av att inte arbeta.
Dom ska väl kunna hantera det men det är sällan man behöver använda det (som privatperson). Jag ser mer folk som överstimulerar sina hundar än tvärtom faktiskt, speciellt gällande arbetande raser. Visst finns det folk som köper arbetande raser bara för att och det är synd.
Nu ska jag sluta gå OT.