Någon med Australian Cobberdog?
Hallå alla hundägare! Är det någon i Stockholmsområdet med en cobbe? Det är nämligen så att vi har allergi i familjen, men ska ändå skaffa hund, så då gick vi höra om den här blandrasen. Tyvärr finns det ingen uppfödning här i närheten och vi behöver testa innan vi ställer oss på kö, så är det någon snäll människa som skulle vilja bjuda hem en liten familj på fyra personer?
HEJ MUFFINDIGGER Detta är inte ett ordentligt svar, men HEJHEJ!
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
HEJHEJ Haha, det är okej, kommer och kidnappar Chester istället! :P
Söker fortfarande någon. Måste inte vara i Stockholm. Bara inte nere i Skåne typ! :P
Tror inte det kommer hjälpa så speciellt mycket om ni träffar ett eller flera exemplar, det säger inget om ni kommer tåla er valp sen.
Eftersom det är en blandras så kan man aldrig veta vilken typ av päls hunden får.
// Harley
Spana in barbet istället. Den är snarlik(snyggare), men fördelen med den rasen är också att det är en faktisk ras.
Ett säkrare kort.
De kräver dock meningsfull aktivering. Alla individer(inte särskilt många dock) jag träffat har varit urtrevliga och fungerat som aktiva familjehundar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Som redan nämnts: bara för att du tål en hund så betyder det inte att du tål en snarlik. Jag har tex haft hundvakt som hade allergi mot vissa hundar. Det gick jättebra med min ena hund, men sedan när min andra skulle vara där så gick det inte alls pga allergin. Då var det ändå mor och dotter jag hade.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
De flesta som har allergi klarar ju av dem, eller har jag förstått fel? Kommer nog ändå försöka att testa rasen och sen testa om valpen är "allergivänlig". Förstår också att en riktig ras är mer säkrare och att man vet vad man får och sånt, men jag har sett flera blandraser som är mycket trevliga. Tack ändå för tipset, behöver det eftersom jag inte har haft hund. :)
Det finns egentligen inte någon allergivänlig hundras, detta pågrund av att allergierna finns i både huden, saliven och urinen. och det är svårt att hitta en hund som inte har hud saliv eller urin.
Men alla människor är inte allergiska mot alla allergener och olika individer av hundar har olika mängder allergena ämnen i hud,saliv och urin. Så det man ska leta efter är en individ som funkar med den allergiska människan.
valpar har även ofta mer allergener så jag skulle föreslå att kolla på unga omplaceringar som man kan åka och träffa och se om man reagerar på dem.
Sedan så kan man minska de allegrona ämnena genom att bada hunden ofta :)
Hoppas du inte tycker att detta meddelandet va otrevligt eller något, ville bara klargöra lite saker som folk ofta får om bakfoten :)
Även om jag tål hund så tålde jag inte min valps saliv.
Håller med de andra, du vet inte hur hårlaget blir på den hund du köper. Jag vet en som var allergisk men tålde svensk lapphund. Det är alltså helt till individen. jag tror du behöver sova med hunden i huset och ha håren inpå dig ett tag för att veta.
Jag har aldrig ens hört om denna blandras så hur många de flesta är egentligen vet jag inte. Blandraser är trevliga, precis lika trevliga som renrasiga hundar :) . Det sitter inte i blandrasen att vara en sämre hund, bara sämre uppfödare som oftast inte tänker på hälsa och undersökningar på hunden som ska avlas på.
Tack för er som ger tips och sånt! :) Har läst på en hel del om just det, men frågan var egentligen om någon hade en i närheten. Hur som helst, vi ska i alla fall hälsa på en uppfödare och testa valparna/valpen. Och sen så ska vi testa andra hundar också så att vi har fler att välja bland.
och #9, tack! Äntligen någon som förstår att en blandras också är trevlig! :D
#10 Ingen har skrivit eller menat att en blandrashund inte skulle vara lika trevlig som en renrashund. 🙂
// Harley
#11 Nejdå, menade inte så heller. 😃 Har träffat folk som inte gillar dem bara, menade inget illa mot någon här.
#12, i de allra flesta fall så är det så att folk som "ogillar blandraser" inte har något alls emot hundarna i sig, däremot starkt ogillar aveln bakom. Det är stor skillnad.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Exakt. Det tolkas ofta in att det är hunden det är fel på. Det är uppfödaren vi har problem med. Det finns nästan inga uppfödare av blandras som tänker hälsa och undersöker sitt avelsmaterial.
Men kolla med uppfödaren om de röntgat höfter, armbågar (vet inte om det finns problem med det inom labrador) och patella. Det är något som raserna har problem med. Även Addisson ska man se upp med (inte så vanlig men de finns och det är ärftligt) och även ögon (mest labrador tror jag).
Jag tycker ändå det ligger lite i fällandet (generellt sett) rörande allergi. För mig har jag aldrig känt nått alls av "icke-fällande" raser, men kan bli (lite) störd av raser som sprider sina hår överallt, som lämnar en matta av hår på dina kläder osv. Det sprids ju mer i hemmet då, och jag upplever att det kommer närmre luftrör osv på nått vis. Saliv/mjäll o det som faktiskt innehåller allergenerna följer ju med håren.
Att säga "det går inte veta, det är olika individ till individ" må vara sant, men man måste ändå generalisera och försöka minimera riskerna. Det är samma som när man ser på föräldradjur till en kull - om de har dålig hälsa så kan ändå valpen bli 100% frisk, men det är ju ökad risk.. Samma med att välja en ras som troligtvis har en mindre risk att orsaka allergiska besvär.
Har läst på om det här och så. Allt jag frågade var om det fanns någon i närheten! :)
TS, du kanske får fler napp om du ber om att få träffa labrador/pudel-korsningar?
(Mina fördomar) tror inte att så många känner till Cobberdog ännu. 🙂
// Harley
Aa, det skulle jag kunna testa. Tack för tipset! :D
Så lite så! 😉👍
// Harley
Eller labradoodle. Cobber är väl vad jag förstår en speciell linje eller vad man ska säga, d.v.s. hundarna ska härstamma från de hundar som ursprungligen användes när man försökte skapa rasen. Labradoodle har inga såna krav. Om jag fattat det rätt alltså.
Nu hittade jag en sida där det står lite om det.
http://truecobbers.se/?page_id=14968