Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 5483 ggr
belliiboii
0

Hund som slagit bort en bit tand

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund har enligt mig slagit bort en bra bit av framtanden, man ser själva pulpan (kallar man de så?) och i början hade han ont och ville ej ta torrfoder men nu några timmar senare är de inga problem. Har hört att det inte är någon fara så längre tandköttet inte sväller upp och har hört att man ska åka in direkt på måndag när pulpan(?) syns. Vad skulle ni gjort? Har ni varit med om detta förut?

Ska prata med uppfödaren och vår hundtränare för att se hur dom skulle göra så vi får se. Jag ska nog försöka övertala mina föräldrar att åka in nästa vecka trots allt.

starcastle
2

Om pulpan är blottlagd har hunden garanterat tandvärk.
Djurplågeri att inte omedelbart ta hunden till veterinär.

hemul
0

Klart hunden ska til veterinären. Tror det är rätt stor infektionsrisk.

belliiboii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på hur det ser ut.

Fisherling
0

Benji slog av en tand utan att vi märkte det. Till slut luktade han lik ur munnen och vi såg att en av hans små tänder mellan huggtänderna i överkäken var avslagen. Han måste ha haft jätteont, det var galet infekterat. Det var bara att åka in och dra ut tanden.

belliiboii
0

#1 #2 #4 Då ska jag garanterat åka in nästa vecka! Har inte möjlighet att ta mig in idag och imorrn ska vi träffa hundtränaren och så får han se hur det ser ut. Men känns lika bra att få det gjort så fort som möjligt!

hemul
0

De har nog inte så himla ont som man tror. Hundar har väldigt få smärtreceptorer öht jämfört med oss och speciellt i munnen. Det är därför de inte visar så mycket trots att skadan kan vara allvarlig och nåt som hade fått oss helt ur spel.

I tassarna har de många dock. Det märker man ju också på hur rädda de är om dem.

[Daniela1983]
1

Min vovve hade slagit bort två tänder på samma gång på sitt förra kassa hunddagis. De berättade inget och jag märkte det någon vecka senare. Var veterinären som sade att det såg som han gått med det (bara tandrötterna kvar) i någon vecka. Det kunde gå bra men i andra fall så kan det bli komplikationer. Minns inte vilka. Så vi åkte in och fixade så de drog ut det som var kvar av tänderna.

russin
1

Hundar är oerhört duktiga på att inte VISA smärta - ren överlevnadsinstinkt. Dock kan dom känna smärta precis lika väl som oss.

En avslagen tand bör fixas eller dras ut, för även om hunden inte visar smärta kan det gå så långt att det blir infektion långt ner i tandrötterna efter en tid och då kan det bli värre problem.

Min ena hund spräckte en stor hörntand lite och visade aldrig smärta. Jag fotade dock och zoomade in och såg hål med små, små bubblor - det visade att det var öppet in. Japp, när hon sövdes och tanden inspekterades så var det öppet in till pulpan och tanden fick dras ut. Man ska inte chansa när det gäller tänder, då det kan komma surt värre i större problem efter - och hunden ska inte lida i tysthet.

russin
0

Kan tillägga till #6 att samma hund knappt visade att hon hade en lös broskbit i leden + en trasig sena. Hon snubblade någon gång lite lätt per dag - ungefär som om man trampat på något vasst. inte ett dugg mer……

Hon visade knappt något heller när hon slitit sönder två ligament i samma ben - utan ville busa och köra på som vanligt. Visade hälta en kort stund efter hon vilat, men sen full rulle igen…..så nej, hundar känner smärta men är experter på att "glömma bort, inte visa" när det är roligare saker på gång😉 Försöker nu få en trasig hund som är opererad två gånger att hålla sig lugn…..inte lätt när hon själv tycker hon är frisk