Valp + heltäckande mattor.
Hej alla!
Jag planerar inför min nästa valp och har en fråga.
Det är så att vi har nu heltäckningsmatta i större delarna av huset… och jag bara undrar hur man gör då i början med kisseriet? Förut tog jag alltid bort mattor men svårt att ta bort heltäckande.
Jag vet att man kan köpa medel för att ta bort kiss osv men hur gör man då med träningen att inte kissa inomhus? Blir det annorlunda eller ska man tänka som vanligt? men att det kanske kan blir lite knepigare?
Antar att det inte går att avgränsa så valpen bara får vara där ni inte har heltäckningsmattor till att börja med? Och sen bara ta in honom i de andra rummen under uppsikt, när han är nyrastad. Olycker kommer så klart att hända ändå.
Byggplast? 😛
Nej det är väldigt svårt då det är bara badrummet som inte har heltäckande matta xD Så känns lite väl isolerande.
Tycker det är svårt att få mattor fräscha igen efter små olyckor, även om man gör så gott det går själv. När jag bodde utomlands (där man går in med skor) kom "the carpet cleaner" med specialutrustning och gjorde rent. Om det finns i Sverige också kanske det är värt pengarna sen när valpen är rumsren.
Annars med träningen blir den väl samma tänker jag :) Det är mest städproceduren som blir annorlunda.
#2 Å jag som trodde jag hade problem som har gamla trägolv med breda springor i alla rum utom toa och dusch. 😃
Men har ni heltäckningsmatta i köket också? Hur som, jag skulle nog satsa på att begränds valpen till ett par rum täcka golven där med nåt. Byggplast t.ex.
Fick ett tips av en äldre new foundlands-ägare jag träffade. De hade hela livet haft två NF. När den äldsta dog köptes ny valp. Så de hade väldigt ofta haft valp. Han köpte någon slags byggpapp, minns inte vad det heter. Men den är till för att täcka/skydda och har någon beläggning på ena sidan som inte släpper igenom vatten i första taget. Så la han tidningar ovanpå det i det mest utsatta rummet. Kanske behagligare att gå på en plast.
En varient är ju byggplast och sen slänga på lite gamla trasmattor. För er skull alltså. Halka omkring på plast låter inget kul.
Jag skulle nog lägga ut byggplast och lägga tvättbara mattor ovanpå. Av nån slags syntet eller så, där lukt och smuts inte fastnar. Grov byggplast är inte så jäkla halt heller, inte vad jag har märkt iaf :)
Täckfolie eller mjölkpapp funkar nog bra det med!
Plastad frotté verkar för övrigt vara en smidig sak att lägga i möbler och säng (om hunden ska få vara där).
Nä, i möbler funkar det inte så bra. Om man inte vill vira det runt en enda fåtöljdyna eller så. Det funkar bäst under lakanet. Det är som sagt ganska styvt.
#6 Jasså? jag tänkte mest bara lägga det ovanpå dynan där hunden kan ligga tex, men tänkte väl fel då :)
Det kan ju gå, men risken är nog att det klider iväg. Det draperar sig inte eller hur man ska säga. Fast du kanske redan provat? Jag trodde du blev såld på det p.g.a. mitt inlägg i den hund i sängen-tråden.
#8 Nej har ingen erfarenhet av det alls, bara i teorin. Då fattar jag hur du menar.
Klider? Nu börjar jag skriva väl slarvigt. 😛
Bra att jag sa nåt då, Jag var rädd att jag fått det att framstå som mer allround än det är.Alltså, det går säkert att täcka en soffa t.ex., men jag tror det är lättare med ett mer följsamt tyg.
Heltäckningsmattor och en liten valp… det blir problem. Jag vet faktiskt inte hur jag hade löst det 🤔. Nån ovan föreslog byggplast. Ja, kanske… beror ju lite på hur stor bostad man har. Eller kanske avgränsa nåt enstaka rum för valpen, men min erfarenhet är att den vill vara där man själv är. Det blir ju inte så roligt för den om den måste vara ensam i ett rum.
Jag tänkte faktiskt just på detta med mattor och hundar i morse. Vi har inte haft några mattor på många år, de är bara i vägen och samlar hundhår.
Det behöver ju inte vara plast precis överallt.. Nån risk kommer det ju att finnas oavsett vad man gör, men att minimera risken kan ju vara värt ändå.
Jag har också heltäckande mattor. Jag planerar att på rummet vi vistas mest i, mitt rum alltså. Täcka golvet med "målarskydd" orsaken till jag väljer just det är för jag redan har något och det inte gör så mycket om dom blir smutsiga. Som har en plastlaminering på ena sidan så det inte går genom. Och då samtidigt ha några tidningspapper eller likn ett hörn eller så om det nu skulle hända olyckor att det suger upp. Vi har ju inte heltäckningsmattor i hela huset men i tre rum. Jag kommer inte låta valpen strosa i dom oskyddade rum och kommer nog försöka Vista mig mest utomhus. Jag har tur eftersom jag troligen kommer få sommarhalvåret och vi har tomt :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Får jag fråga vad det är för en liten sötnos på profilbilden?