Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 16375 ggr
thildatessie
0

prazsky krysarik

Hur är den som hund? Sjukdomar?hur mycket orkar den i fysisk aktivitet? Vilken träning passar? Hur är den om man jämför med Chihuahua? (har inte läst på mkt än så det kanske är jätteskillnad..)

Funderar på att skaffa en i framtiden men har inte läst mycket om dem förutom lite nu GladFunkar den bäst som ensamhund eller med fler?hur brukar det funka med andra djur? (kan ju självklart vara individuellt)

Mysisa
3

Det är en ras under uppbyggnad så det finns stora variationer inom rasen rasen som man håller på att avla bort.

finns dom som liknar en Chihuahua och dom som liknar en dvärgpincher och allt där imellan.

Dom är inte speciellt sjukdomsdrabbade men många har tunn päls och dålig tandstatus. Man bör även patella kolla samt ögonlysa som med de flesta andra små hundraser.

Dom orkar mycket om man tänker på deras storlek. Min kan utan problem gå en mil om jag begär det av honom. Hur mycket dom orkar beror lite på vad dom är vana vid. Funkar att träna dom med de "mest" våran ska börja med agility nu jag ser inga problem att köra lydnad eller spåra med dom.

Funkar oftast med andra djur om man tränar dom från början med det, går även utmärkt att ha dom som ensamhund.

Hur dom är om man jämför med chi vet jag inte eftersom jag inte kan något om den rasen.

Men små lättlärda arbetsvilla underbara vovvar är dom. Dom är något reserverade mot främlingar men underbara med familjen.

minavitas.wix.com/kennel

Swadika
0

Gud vilken söt och vilka öron :D <3

Jag sätter en liten tass här också :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

thildatessie
0

#1 oj vad bra, jag gillar det att folk tror att det är någon liten docka men så kan man motbevisa med att dem kan och behöver tränas och motioneras lika mycket som andra. Hur tror du det funkar om man har en större stor eller mellanhund med?

Mysisa
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två stora mexikanska nakenhundar med min pk

Vet flera stycken som har tex amstaffblandisar tillsammans med sina småttingar. Funkar så länge man ser till att den stora inte skadar den lilla vid tex lek. Mina större är jätte försiktiga när dom leker med den lilla och är riktiga "monster" när dom leker med varandra

minavitas.wix.com/kennel

thildatessie
0

#4 åh vad fina!!

Mysisa
0

Tack Glad bara den lilla är min när han var valp, den stora är syrrans gammla bladras som var dryga året på den bilden

minavitas.wix.com/kennel

thildatessie
0

#6 verkligen jättefina!

smulanlillen
5

våran lilla prazsky krysarik

vallhund
5

A o O är att köpa från en SKK reggad kennel o aldrig en importhund.

En del bra info hittar du på http://www.rathunters.dinstudio.se/news_1.html

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Noa-Nisse
2

Har en i vår agilitygrupp. Den är jättetrevlig och verkar vara mycket samarbetsvillig. Den ser ut som en Chihuahua fast med mycket längre ben :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Highonbluetomorrows]
2

Åh, jag var dagmatte åt en PK. Jättecharmig liten kille!

Positivt:
Älskade godis. Älskade att träna för godis. Skällde aldrig. Enkel att bära. Söt, jättemånga dagisbarn och pensionärer som kom fram och ville hälsa. Lustig. Mycket energi ute och knähund inomhus (han låg, bokstavligen, i ens knä så fort han fick tillfälle), sött när han grävde in sig under täcket trots att det var mitt i sommaren. Nöjde sig med vanliga promenader, lite tricks och att få vara nära en människa = utmärkt sällskapshund.

**Negativt:
**FÖR liten i min mening. Sjuk hund, ej helt igenvuxen fontanell, mjälleksem och någon sorts upphetsnings-astma. Frusen! Inte första valet om man söker en tävlingshund heller kanske. Hade typ noll jaktlust och föremålsintresse.

annzoo
1

se upp för sk ostammade prazsky krysarik… känner till en SKK regad uppfödare som tog en passa kullar på ostammade prazsky krysarik för några år sedan  fast de var godkända av skk då…

Mysisa
2

Varför ska man aldrig köpa en imoprterad hund? Just nu är avelsbasen så liten hos PK så det finns väldigt många importhundar i landet. Visst kan det vara krångligare att hitta en seriös kennel i tjeckien om man inte kan språket. Men vet man vad man letar efter och kan språket eller får hjälp av någon som kan språket så är det inte sämre att köpa en importhund än en svensk född..

De "bästa" pks av dom jag känner är importhundar och/eller föredetta ostammade jyckar som numera är inmönstrade

minavitas.wix.com/kennel

Qepta
12

En tjej i min klass har en långhårig PK.

Bella heter hon, superfin. Hon är riktigt mammig!

De kör bla agility och hon är grymt duktig.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

vallhund
6

# 12 Om du känner till något sådant så hoppas jag att du enmält det till rasklubben o SKK?

# 13 Naturligtvis kan man köpa en importhund, om man är efraren o haft rasen förut, o/e har väldigt bra kontakter i valpens hemland.

Just PK som är insmugglade eller som kommer från puppymills i fd Öststaterna kryllar det av.

Vi är många som minns vappen Albin.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mysisa
2

Men då var det ju smuggelhundar du tänkte på, lite skillnad

minavitas.wix.com/kennel

annzoo
0

#12 någon hann anmäla före jag fick veta då hen skrivit på sin sida att kontrollanter hade gjort ett oanmält besök men hen hade alla papper i ordning.

Hen kom ju undan med fulaveln då de ostammade hundarna var skrivna på barnen

emm
4

Jag säger som flera andra här i tråden men det kan nog sägas igen… se till att hitta en _bra_ SKK reggad uppfödare. En avlägsen bekant till mig var inte lika smart och fick på så vis också en (smuggel?) hund som ruinerat henne i veterinärkostnader. Men det är ett skräckexempel förstås. 

I övrigt har jag bara träffat två PK. En tävlar iaf i lydnad, freestyle och agility. Ägaren har den i stallet utan problem. Lite reserverad mot nya. Knähundiga annars. Båda är himla frusna av sig!

Hildgrim
0

Dammar av en gammal tråd. Du Mysisa som har en PK och haft mexare, hur pass stor skillnad är det mellan dessa raser? Anser du att dom fungerar ihop? Jag har en mellanmexare och går i lite småtankar att kanske skaffa en till hund i framtiden. Men då vill jag ha något mindre. Första tanken är en liten mexare. Jag hade aldrig hört talas om PK tills i somras då jag träffade en hel flock ute. Och dom var helt bedårande. :)

Hildgrim
0

Har PK underull förresten?

Mysisa
3

Pk och mexare funkar absolut ihop. Båda två är smarta och aktiva raser. Xolon är ju en urhund vilket gör den lite speciell men jag g aldrig några problem i olikheterna. Båda älskar att ligga i solen, båda älskar att gosa under täcket. Båda älskar långa promenader och hjärngympa. Båda är något reserverade mot främlingar m.m Min xolohane var hanhunds aggresiv, såna tendenser har jag aldrig sett hos en pk. Mina prazskys funkar med alla andra hundar i princip. Mina xolos var lite hatade av andra hundar av nån anledning. Misstänker att deras urhundsspråk kunde misstolkas av andra raser. Prazskyn är lättare att ha o göra med än mexaren, jag upplever att mexaren präglas mest på en person medans praszkyn är hela familjens hund osv Jag har bara korthåriga prazskys o dom har inget underhull, vet inte hur det är med långhårsvarianten, men misstänker att dom är underhullsfria dom också.

minavitas.wix.com/kennel

marathos
0

Har bekant som har PK, funkar jättebra med större hundar o kan verkligen gå långt med tanke på sin lilla storlek. Ett problem är dock att hon fryser mycket. Även om hon har mycket kläder vinterhalvåret blir hon frusen.

Som nämnt tidigare, se upp för oseriös avel, det finns väldigt mycket av det. Det är populära hundar o det går att få ut mycket pengar för de. Var väldigt noga oavsett vilket land de kommer ifrån.

Hildgrim
0

Tack så mycket. :) Det låter som en ras värd att kolla vidare på.

andersson90
0

Har två kompisar som har varsin, dom är visserligen rätt olika men dom har ju olika uppfostringsmetoder (eller vad man kallar det).

Men jättetrevliga hundar, något reserverade men verkar med mycket miljöträning bli modiga krabatar (beror självklart säkert på hund också)

Energi finns i dom , och gå 1 mil har inte varit ett problem när jag gått med dom.

Men bästa är att hitta nån och hälsa på så får du se om det kan va en ras för dig :)

Wellcraft
2

Min uppfattning om rasen är att de är små men tuffa.
Inte lika bjäbbiga som chihuahuor.
De är inte särskilt känsliga utan leker gärna med större hundar.
En frisk & sund liten hund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

selma5
2

Hej jag har också en pk tik hon är åtta år.

Mysisa
0

#26 Hur länge har du haft henne?

minavitas.wix.com/kennel

selma5
0

Har haft henne i fem år nu.

Mixie
2

Mina PKs! Bästa vovvarna som finns ;) pigga å glada, hänger gärna i stallet med mig hela dagarna men trivs lika bra med korta kissturer nu på vintern. Har aldrig haft problem med andra hundar oavsett storlek men den äldsta 1 år gammal är lite bjäbbig när hon möter hundar på gatan, tror det är lite åldersrelaterat då hon i övrigt är ganska omogen just nu!

//Mickan

selma5
0

#29 Fina bilder på dina  pk. :)

selma5
0

Jag. Undrar om det är några flera som har problem med sina pk som tappar päls?

Mixie
0

Mina fäller i princip ingenting, men är tyvärr lite tunnare i håren över "bogen"

//Mickan

selma5
0

Min tik tappar päls på huvudet.

berserkur
0

Min tik blir rätt tunnpälsad på vintern. Inte tappar päls så hon blir kal; men som sagt, väldigt tunnpälsad. Vi vet inte vad det beror på. Teorin är Väl kanske alla kläder hon måste ha på sig under vintern samt att hon kan bli lite torr i huden (antagligen pga kylan?) för på våren när hon får vara naken i solen kommer all päls tillbaka igen. Ger henne b-vitamin extra detta åter, samt olja och badar henne någon gång i ett mjukgörande schampoo. Det verkar hjälpa väldigt för det är hittills extremt mycket bättre än förra vintern. Det står väl förövrigt något i RAS om håravfall, men att man inte vet riktigt varför mer än att det är vanligast på unga hundar och att det sedan går över. Man har väl bla kollat Demodex etc men inte hittat något.

Mysisa
0

#28 Jag som nästan trodde vi fått äran att få hit Sveriges första pk med tanke på ådern :) Min tik hade lite håravfall i våras vid bröstkorgen och nu på vinterm är ho. Lite tunnhårig vid öronen

minavitas.wix.com/kennel

Vendela Wendt
0

Hejsan!

Jag ska skaffa hund men har ingen aning om villken ra jag vill ha, snälla hjälp mig.

Jag vill ha en sällskaps  hund som kan vara ensam hemma ganska länge är lydig, vänlig och inte behöver  mycket motion och pälsvård

Mysisa
0

Hur länge är ganska länge? Ingen hund mår bra av att vara ensam hemma för länge oavsett ras. Hur lydig hunden blir beror mycket på dig som ägare, lägger du ingen energi på hunden så blir den olydig. Motion behöver alla hundar. Även fast mina hundar väger runt två kilo så får dom alltid minst en lång runda på 1-2 timmar. Visst dom kräver inte att man ska gå flera mil varje dag för att må bra, dom klarar utan problem att bara få kortare kissrundor kortare perioder. Men utan motion och mental stimulans så får man små bjäbbiga hundar som klättrar på väggarna

minavitas.wix.com/kennel

annzoo
0

#36 du kanske borde kolla mer vilken storlek och aktivitetsnivå du vill ha på din kommande hund. Inga hundar är lydiga då de föds och alla hundar kan inte lämnas ensam längre tid oavsett ras. Alla terrier kan du nog skippa helt, samt schäfer, BC och andra hundar med mkt vall i sig. Vill du inte ha en hund som skäller i ett så räkna bort de flesta småhundar.

selma5
0

Hejsan har funderat på att börja köra Agility med min Pk tik. Är den någon här inne som kör Agility med era Pk?

Mysisa
0

En av mina valpköpare tränar agility med sin pojke. Jag har byggt upp några hinder på baksidan men kör mest på skoj.
Men är det inte lite sent att börja när hon är 10 år? Eller har du köpt ny?

minavitas.wix.com/kennel

Fix!
0

tja ! . jag har en jätte fin lite kille som heter fix. å han e inte som andra  ( Prazsky krysarik ) han e mycket kortare i bennen en alla andra kullar som upp födaren har haft som hon sa han e helt perfect ! . så det jag undrar om han värkligen e det . alla andra små hunds ägare i området tycker att han e jätte fin . å han e 2 år nu å jag tänkt kolla om han skulle passa för avel . ( han har aldrig varit ut ställd någon gång .  å jag skäms öveer det . men jag har inte en anning om när det e å sånt … så alla tipps å råd som jag kan få tar jag imot ! . ps om någon som bor i täby som har kolla på ut ställningar med denna ras så skriv gärna här ! å om ni ser denna ras i täby så fråga gärna om det e fix ! tar all hjälp jag kan få ! vill att hans arv ska gå vidare för i mina ögen e han 100% finare en alla bilder jag har sätt på google . fär han har kortare ben å inte ser ut som ett rådjur x) 

===

Mysisa
0

#41 Har du någon bild på honom? När du säger att han kortare ben så får jag fram en bild på en taxliknande hund i mitt huvud. En pk ska varken ha för korta eller för långa rådjurs liknande ben. Men mycket lättare att säga något med en bild. Självklart är han perfekt i dina ögon eftersom han är din ögonsten men är han rastypisk? Att han inte är utställd är inte hela världen. En bra uppfödare vet vad denne letar efter utan att titta på massa fina utställnings tittar även om det så klart är lättare att göra "reklam" för sin hund genom just utställningar. jag personligen använder hellre en okänd hane i min avel för att få så bred avelsbas som möjligt. Om du vill avla på honom så måste du försöka se på honom med kritiska ögon. Är han verkligen en bra representant för rasen? Vad kan han tillföra? Hur ser hans tänder ut? Hur är hälsan i övrigt? Hur ser släktens hälsa ut? Innan du parar honom bör du göra en patella undersökning så han inte har patella luxation. Du behöver även ett intyg på att båda testiklarna är nere annars får han inte registrera avkommor efter sig. Utställningar i närheten hittar du lättast på skks hemsida. Nu är det lite sent för i år men till nästa utställnings säsong kan du säkert hitta något.

minavitas.wix.com/kennel