IF täcker inte luftvägs sjukdomar/problem
Detta står i IF försäkrings villkor:
"3.4.2 För hundraserna mops, bostonterrier, fransk och engelsk bulldog, shih-tzu och pekignese samt för katt raserna perser och exotic, samt blandras där någon av dessa raser ingår, gäller inte försäkringen för sjukdomar eller defekter i luftvägar, nos eller gom. Den gäller inte heller för följder av dessa fel eller annat fel som har samband med detta."
Jag kan förstå att försäkringen inte täcker medfödda fel, men sjukdomar är ju saker som lunginflammation som vilket hund/katt som helst kan få…
Och hur blir det som hunden blir dålig i Kennelhosta och behöver vård? eller bronkit? astma? tycker detta känns väldigt dåligt gjort av IF…
Källa: https://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/hund-katt-forsakring_villkor.pdf
Grejen är ju den att djur med luftvägsproblem oftare drabbas av tex lunginflammation osv.
Jag förstår fullt ut att försäkringsbolagen gör sådär. Det lär påverka aveln mer än de "rekommendationer" som SKK har. Hos SKK låter det ju mer "Ja alltså, det är ju bra om ni åtminstone säger att ni försöker avla sunda djur" men försäkringsbolagen säger mer "Se till att avla sunt, ni får inte försäkringsersättning på de problem ni hittills ignorerat".
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1 ja men tex astma på katt är inte mer vanligt på trubbnosiga djur, förstår tanken att inte täcka medfödda problem, men tycker det är fel att inte täcka sjukdomar :/
Tack o lov ersätter IF för lunginflammation för övriga raser :-)
Har en hemma som dragits med lunginflammation sedan i början av oktober och gjort av med hela försäkringsbeloppet och lite till.
Nu förhoppningsvis på bättringsvägen i alla fall.
Jag förmodar att även IF kör med premier baserade på vilken ras man har och att raserna med andningsproblem ligger i högsta gruppen, men det är trots det ganska rimligt att försäkringen inte täcker uppenbara defekter och följderna av dem.
Vilken hund som helst kan få till exempel lunginflammation, men givetvis är risken större på en hund med dåliga luftvägar och, framför allt, så är risken för komplikationer betydligt högre.
En lindrig lunginflammation som på en annan ras hade utvecklats ganska lugnt och blivit botad med vanlig antibiotika kan på en hund med sämre luftvägar kräva betydligt större insatser, med till exempel stationärvård - kanske till och med på IVA.
Jag tycker som #1, bra att försäkringsbolagen förhoppningsvis sätter lite press på rasfolket när det gäller vissa rasrelaterade sjukdomar och defekter, det är på tiden att någon gör det!
Kanske får även potentiella valpköpare upp ögonen för att det är ett problem inom rasen - oavsett om det gäller andningsvägar eller något helt annat - och inte en bagatell, som många uppfödare och rasklubbar dessvärre försöker intala både sig själva och andra att det är.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Ledsen Rafflan. Det var nytt för mig att föräkringen inte täcker. Jag skäms nästan nu eftersom jag antar att du har en av raserna och att din hund är sjuk, men jag tycker att det är bra. Till största delen av det skäl som Changrila angav. Det har chans att påverka aveln och det finns inget jag hellre vill än att se en del av de här raserna återfå ursprungligt utseende och hälsa. Men faktiskt också av egoistiska skäl. Vore det inte så här så vore försäkringarna (ännu) dyrare för alla hundar. Jag tycker faktiskt det är rimligt. Det är ju så andra försäkringar funkar också, försäkringstagaren riskbedöms och alla kan inte teckna alla försäkringar de vill.
#5 inget att skämmas över, jag har ingen trubbnos och tycker också synd om deras medfödda problem (och andra rasers medfödda problem). Dock fick jag veta detta först idag och ville få ut informationen till ev ägare av raserna så dem väljer rätt försäkrings bolag. Tråkigt om dem står där med en katt/hund med astma eller lunginflammation vilket är behandlingsbart men eftersom försäkringen inte täcker en krona så har dem inte råd och den som blir drabbad är hunden/katten som får avlivas pga något man kunnat bota :(
Så ville bara nå ut med information jag fick som var ny för mig. Har inga trubbnosiga djur alls :)
Håller med att det är bra att försäkringbolagen sätter press på att avla fram friska individer, dock synd att dem då inte heller täcker för vanliga sjukdomar som vilken hund/katt som helst kan drabbas av :/
Jaha, men då så. Betalar de andra bolagen då? Då antar jag att de har högre primie för de här raserna istället.
#7 kollade nyss, Agria ersätter sjukdomar men ej medfödda fel på katt. Inte kollar på hur Agria gör med hund men antar att det är samma där :)
Vet ej hur det är med premien :)
#7 och #8, De här raserna (kanske inte shih-tzu?) ligger sannolikt i dyraste gruppen hos samtliga bolag i vilket fall. Jag tycker att det är bra att de infört dessa premiegruppet, det kan ju även ge en fingervisning till rasspekulanter. Säga vad man vill om Agria men de har i alla fall en diger statistik över sjukdomar, defekter, skador och livslängd för olika raser! (Jag vet inte hur noggrann statistik de andra bolagen för men eftersom Agria är störst torde de ha den mest omfattande statistiken.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tycker inte det är dåligt av IF. Däremot tycker jag det är dåligt av SKK att tillåta denna fruktansvärda avel, som gör att dessa raser oftare drabbas av luftvägsanknytna sjukdomar.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Abselut. De har ju gjort mer än tillåtit. De har ju uppmuntrat det genom att låta domare premiera extremer.
Usch. Googlade lite och hittade detta foruminlägg. Läskigt värre.
http://www.bukefalos.com/threads/hundar-med-andningsproblem.1303594/