Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1467 ggr
lutralutra
0

Vilken ras tycker ni?

Hej! Jag och familjen ska skaffa hund. Är dock osäker på ras. Tänkte därför be om tips här! 

Jag söker en ras som; 

- Gillar att jobba och bli aktiverad inom t ex agility och spår men som inte kräver alltför mycket och klättrar på väggarna om man hoppar över träningen 

- Bra hälsa, vill ha en överlag frisk ras

- Bra och stabil mentalitet, inte känd för rädslor osv 

- Storlek är av mindre betydelse, men jag föredrar medelstorlek 

- Ingen trimras 

- Kan slappna av och vara lugn inomhus 

Jag föredrar långhåriga hundar men det är inget krav. Har ni några tips? 🙂

Söker också gärna tips på bra uppfödare, som har eller kommer ha valpar ganska snart. Kan också tänka mig en omplacering! 

Vi har tidigare funderat på shetland sheepdog och finsk lapphund. 

Jag är sugen på en engelsk staffordshire bullterrier, men jag har fått uppfattning av att de kräver väldigt mycket aktivering. Någon som vet hur de ligger till med det? 

Är tacksam för svar =)

Lilahnee
0

Svensk och Finsk lapphund, Welsh och Engelsk Springer Spaniel är trevliga mellanstora hundar som måste aktiveras men som oftast inte klättrar på väggarna om man är sjuk. Kooikerhondje och Shetland Sheepdog kan passa om ni orkar lägga ner arbete på att hitta en bra uppfödare (eller får bra tips här). Mittelspitz kan briljera i agility och verkar vara trevliga hundar överlag, om man gillar spetsar. Små otroligt roliga hundar att träna med är Dvärgschnauzer, Papillon och Löwchen.

parsley
0

Keeshond och euroasier kanske också kan vara tänkbara om man gillar spetsar.

tiger tok
0

Pudel, mellan

[Nalle-]
0

Sheltland sheepdog dras ju dessvärre med en del mentala bekymmer som rädslor, men hittar man en bra uppfödare verkar det vara väldigt trevliga hundar. Vet inte hur vanligt det är att man går MH eller BPH med den rasen, men det är annars värt att kolla upp. 

Lapphundarna tycker jag verkar hemskt trevliga och lättsamma, både den svenska och finska. Mer egensinniga än vallhundar som sheltland sheepdog, men det beror på hur mycket du tänkt jobba med hunden. Sett många lapphundar på rallylydnadstävlingar till exempel, men sheltien lär vara ett säkrare kort när det gäller agility. 

Staffen tror jag absolut kan passa :) Verkar finnas allt från lugna sällskapshundar till riktiga arbetsnarkomaner, så man får leta si fram till kombinationer som kan passa. Gällande hälsan har de dock problem med både demodex och ledbesvär.